Jaká je tepová frekvence pro spalování tuků?

Cvičení a pohyb neodmyslitelně patří ke zdravému životnímu stylu, tím spíše, chcete-li hubnout a udržovat si svoji tělesnou hmotnost a kondici. Musíte ale přitom vědět, jaká tepová frekvence je pro spalování tuků nejvhodnější, abyste cvičili co nejefektivněji. Jedině tak docílíte toho, že budete úspěšně shazovat kilogramy.

Co znamená pojem tepová frekvence?

Je to intenzita tepu vašeho srdce. I když jste v klidu, vaše srdce stále bije a jeho frekvenci, tedy počet úderů za minutu, lze zjistit pomocí měřiče tepové frekvence. Tento měříc vám ukáže číslo, které vypovídá o aktuálním zatížení vašeho kardiovaskulárního systému. Jakmile se začnete pohybovat, tepová frekvence vám stoupne.

Existují ale určité hodnoty tepové frekvence, při kterých je cvičení nejúčinnější. Pokud si pořídíte měřič tepové frekvence a budete sportovat s ním, můžete dosahovat těch správných hodnot a kilogramy půjdou dolů.

Jak změřit tepovou frekvenci?

Jaké hodnoty tepové frekvence jsou nejoptimálnější. Potřebujete znát svoji klidovou tepovou frekvenci. Naměříte ji ráno hned po probuzení, případně po chvilce sezení trvající asi 10 minut. Můžete ji změřit, když přiložíte ukazováček a prostředníček na tepnu na krku nebo na spodní stranu zápěstí ruky, kam přiložíte ukazováček a prsteníček.

Měřte frekvenci 30 vteřin a pak hodnotu znásobte dvěma. Potřebujete skutečně objektivní výsledek měření, proto je dobré hodnotu tepové frekvence sledovat alespoň tři dny po sobě a pak z ní vytvořit průměr.

Maximální tepová frekvence je potom hodnota, kterou organismus konkrétního člověka dosáhne při zátěži a také ji umí krátkou dobu udržet. Tato hodnota závisí na věku i trénovanosti jednotlivého člověka.

Vzorce pro výpočet maximální a správné tepové frekvence

U žen je vzorec pro výpočet maximální tepové frekvence pro redukci váhy následující: 226-věk, u mužů 220-věk. Správnou tepovou frekvenci pro redukci tuku potom zjistíte tak, že číslo vynásobíte rozmezím aerobního pásma 0,6-0,75.

U čtyřicetileté ženy se tak dostáváme do rozmezí 112-140 tepů za minutu. Při těchto hodnotách se jí budou nejoptimálněji odbourávat tuky. Chcete-li mít ale hodnoty co nejpřesnější, navštivte sportovního lékaře nebo speciální laboratoř, která vám provede měřicí testy.

Nejvhodnější frekvence pro spalování tuků

Nyní se dostáváme k jádru problému, tedy jak vypočítat správnou tepovou frekvenci. 50-60 % tepové frekvence je takzvaná regenerační zóna. Při této frekvenci se organismus zotavuje, regeneruje po tréninku nebo těžkém fyzickém výkonu.

Aerobní zóna 60-75 % tepové frekvence je nejefektivnějším rozmezím pro spalování tuků. Právě z nich totiž bere tělo v tuto chvíli energii. Tato frekvence je nejlepší pro hubnutí, ale zároveň i posilování vytrvalosti a imunity.

V rozmezí 75-85 % tepové frekvence se pohybujete v intervalu, který posiluje srdečně-cévní aparát, trénuje fyzickou kondici, svalovou sílu a vytrvalost. Tehdy už tělo bere energii z cukrů.

Při jakých sportech lze efektivně hubnout?

Aerobní aktivity pro ideální spalování tuků a hubnutí:

  • Chůze v rychlém tempu
  • Kruhový trénink
  • Jogging
  • Plavání
  • Cyklistika
  • Inline bruslení
  • Běh na lyžích
  • Tenis
  • Spinning
  • Aerobic

Optimální tepová frekvence při cvičení pomáhá ke štíhlé linii

Chcete-li opravdu účelně odbourat tuky, investujte do kvalitního měřiče tepové frekvence a cvičte s ním tak, abyste měli neustálou kontrolu nad vaším tepem. Díky tomu se dostanete do správného rozmezí pro hubnutí.

Pokud byste cvičili při vyšší tepové frekvenci, sice posílíte svaly a zlepšíte si kondici, ale vaše tělo si bude brát palivo z cukrů a tuky nechá netknuté, což je přesně to, co vy nechcete. Proto měření tepové frekvence věnujte pozornost, vyplatí se vám to.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?