Dieta podle zaměstnání: Jak se neproměnit v tučnou kouli u počítače

Pokud se věnujete zdravému životnímu stylu nebo chcete hubnout, pak jistě víte, že ani v práci byste neměli zapomínat na vyvážený a pravidelný jídelníček. Skladba stravy by se pak měla řídit nejen vašimi tělesnými údaji nebo pohybovou aktivitou ve volném čase, ale i náročností zaměstnání.

Váš životní styl a tedy i stravování do značné míry určuje i vaše zaměstnání. Z něj pramení celá řada výhod a nevýhod. Zejména pokud pracujete na noční směny nebo třeba v práci neustále sedíte, měli byste těmto skutečnostem přizpůsobit i svůj jídelníček, jinak budete mít problémy a přibírat. Jak si poradit?

Při sedavém zaměstnání jezte pravidelně

Spousta lidí, kteří mají sedavé zaměstnání, tedy úředníci a manažeři, nemá ráno čas snídat. Proto první ranní jídlo vynechá a často si dá kávu až v zaměstnání v době svačiny. To je ale velká chyba. Lidské tělo ráno potřebuje svoji porci energie, jinak budete mít problém.

K nastartování nového dne potřebujete porci komplexních sacharidů a bílkovin doplněnou zdravými tuky. Jestliže ji nedostanete, máte potom snahu vše dohánět jednoduchými cukry. Spousta lidí se sedavým zaměstnáním také během dne moc nejí, a pokud ano, zastaví se v poledne třeba v nejbližším fast foodu. Mnohdy žijí jenom na několika šálcích kávy a vše dohání večer doma. To je ovšem ta největší chyba, kterou mohou udělat.

Rozhodně byste proto měli ráno začít den snídaní. Pokud honíte čas, připravte si jídlo už večer a ráno po něm jenom sáhnete. V kanceláři byste měli pamatovat na malou dopolední a odpolední svačinu. Dopoledne třeba ovoce a jogurt (sacharidy a bílkoviny), odpoledne už spíše jenom bílkoviny (mléčný nápoj, tvaroh apod.). Nemáte-li možnost v poledne zaběhnout do restaurace se zdravější nabídkou (saláty s drůbežím masem apod.), zkuste si nosit z domova krabičky se zdravým jídlem.

Nezapomínejte také na to, že se většinou moc nehýbejte, proto se snažte této skutečnosti přizpůsobit jídelníček. Hlavně jezte pravidelně, vymezte si na jídlo čas i v tom největším stresu.

Jídelníček pro sedavé zaměstnání:

Snídaně: celozrnný rohlík, kvalitní šunka, zeleninový talíř, čaj nebo káva

Dopolední svačina: raw datlový zákusek

Oběd: těstovinový salát se zeleninou a krůtím masem

Odpolední svačina: pomeranč, bílý jogurt se skořicí

Večeře: pečený pstruh se zelenými fazolkami

Fyzicky těžce pracující potřebují i polévku

Další kategorií zaměstnanců jsou manuálně pracující. Patří sem dělníci ve výrobě, ale třeba také prodavačky. Například prodavačky, které jsou denně na nohách, absolvují vždy poměrně velký fyzický výkon. Ovšem jsou už za léta této práce na ni natrénovaní. Zatímco dělníci ve výrobě obvykle mívají v továrnách vyhrazený čas na svačiny, prodavačky je často nestíhají. Proto je vhodné, když si dají stranou alespoň třeba acidofilní mléko s ovocnou příchutí, které mohou během chvilky vypít.

Jinak je jídelníček manuálně pracujících velmi podobný tomu, jaký mají lidé se sedavým zaměstnáním. Vždy je třeba ráno kvalitně snídat, aby tělo mělo energii, dále si dopřát dopolední svačinu složenou z bílkovin a komplexních sacharidů, zdravé tuky nevyjímaje, totéž k obědu, odpolední svačině i večeři.

Pro ty, kteří začínají brzy ráno, třeba už o šesté, platí, že je dobré si odpolední svačinu dát cestou z práce. Lidé, kteří mají náročnější fyzickou práci, by tomu měli přizpůsobit i svůj jídelníček. Potřebují poměrně velké množství komplexních sacharidů, strava proto nebude jenom otázkou zeleninových salátů, je třeba zařadit přílohy, z masa nejenom drůbež a ryby, ale i kvalitní nepříliš tučné tmavé maso (například vepřová panenka). Těžce fyzicky pracující by měli oběd doplnit i polévkou.

Jídelníček pro manuálně a těžce fyzicky pracující:

Snídaně: celozrnný chléb s Lučinou, banán

Dopolední svačina: domácí granola s jogurtem a ovocem

Oběd: zeleninový vývar, dušené libové hovězí s mrkví, rýže, míchaný zeleninový salát (těžce pracující), přírodní krůtí plátek s rýží, míchaný zeleninový salát (lidé, kteří nemají tak náročnou manuální práci)

Odpolední svačina: mozzarella s rajčaty a olivovým olejem

Večeře: fazole, plátek libového uzeného masa, okurka (těžce pracující), salát s tuňákem (lidé, kteří nemají tak náročnou manuální práci)

V ostatních profesích myslete na pitný režim

Poslední významnou skupinou jsou lidé s nepravidelnou pracovní dobou, například profesionální řidiči, nebo také obchodní zástupci, kteří často cestují. Svůj životní styl musí přizpůsobit cestování. Nemusí být přitom odkázáni jenom na nabídky hotových jídel v supermarketech nebo na bagety z benzínových pump. Dobré je připravit si s sebou svačiny, pokud je to možné, kupovat si třeba ovoce, jogurty, proteinové nebo müsli tyčinky.

Není také dobré to přehánět s kávou a sladkými energetickými nápoji. Mnohem lepší je sáhnout třeba po kvalitním čaji. Pokud už lidé kávu pijí, je nutné brát ohled na doplnění pitného režimu, protože káva dehydratuje. Nejlepší variantou je nakoupit si krabičky na jídlo a připravit si dopředu pokrmy, které se dají jíst i studené (například rizoto s kuřecím masem, zeleninový salát s krůtími kousky, je možné vyzkoušet třeba i kuskus a bulgur. Je třeba mít na mysli, že třeba povolání řidiče je také sedavé, takže to není nutné přehánět s energetickým příjmem.

Jídelníček pro lidi s nepravidelnou pracovní dobou:

Snídaně: ovesná kaše s oříšky a ovocem

Dopolední svačina: celozrnná bageta se šunkou, rajčetem a okurkou

Oběd: rizoto se zeleninou, salát z řepy

Odpolední svačina: proteinová tyčinka, jablko

Večeře: pohankové karbanátky s masovou směsí

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?