Jak na Paleo dietu

Paleo dieta není jednou z dalších módních forem stravování. Je to návrat ke kořenům a způsobům, jakými se naši předci přirozeně stravovali už v pravěku. Samozřejmě s ohledem na současnost. Nemusíte se vracet do jeskyně, stačí konzumovat potraviny, které nejsou produktem moderního zemědělství.

Přirozené a efektivní hubnutí

Paleo dieta je navržena tak, aby se podobala tomu, co před tisíci lety jedli naši předchůdci, když se živili jako lovci a sběrači. Není sice možné přesně zjistit, co lidé v pravěku jedli v různých částech světa. Jedno je ale jisté.

V této době se rozhodně nekonzumovaly průmyslově zpracované potraviny, mouku a nepoužívala se umělá dochucovadla a konzervanty.

Strava lovců a sběračů se skládala především ze zeleniny, ovoce, ořechů, semínek, ryb a masa. Jejich jídelníček rozhodně neobsahoval obiloviny a tedy lepek, luštěniny, rafinované cukry, rostlinné oleje a mléčné výrobky. Jak název lovci a sběrači naznačuje, tito lidé si museli své jídlo nasbírat nebo ulovit a vedli fyzicky velmi aktivní život.


Účinná zbraň proti civilizačním chorobám

Paleo jídelníček se snaží kopírovat stravu pravěkého člověka. Lidský organismus tak nemusí zpracovávat potraviny, na které není z podstaty své genetické výbavy zvyklý.

Podle vědců je totiž naše trávicí soustava stejná, jako byla před tisíci lety. Změnil se pouze způsob úpravy potravin, který lidskému tělu nesvědčí.

Odborné lékařské výzkumy ukazují, že existuje přímá úměrnost mezi konzumací rafinovaných cukrů, nasycených tuků a lepku s civilizačními chorobami, jako je obezita, cukrovka, srdeční onemocnění a dokonce i deprese nebo neplodnost. Paleo dieta pomáhá přirozeně zhubnout, nabrat svaly a udržet se ve formě bez sledování kalorií a hodin strávených ve fitness.

Paleo jídelníček

V současné době samozřejmě není možné jíst přesně ty samé potraviny upravené identickým způsobem tak, jako je jedli naši předci. Přesto je možné říct ne polotovarům, náhražkám, dochucovadlům nebo průmyslově upraveným potravinám a začít se stravovat přirozeně.

Paleo dieta je spíše o životním stylu, naslouchání vlastnímu tělu a respektování přírody.

Díky tomuto přístupu k životosprávě nebudete muset podstupovat drastické redukční diety. Pokud budete jíst jídlo, které je pro lidský organismus přirozené, můžete se dosyta najíst kdykoli budete mít hlad. Dodáte tak tělu potřebnou energii přesně ve chvíli, kdy ji potřebujete, a nebudete ho zatěžovat potravinami, pro jejichž trávení není uzpůsobené.

Pokud si na změnu sami netroufáte a nevíte, jak na paleo dietu, vyzkoušejte kurz Jak na Paleo stravu, který připravil server VímVíc. Naučíte se rozpoznat potraviny, které jsou pro tělo prospěšné a které mu naopak škodí. Dozvíte se, jak si vytvořit správný paleo jídelníček s vyváženým obsahem tuků, sacharidů a bílkovin a jak často se hýbat.

Zkušený lektor vám nebude říkat, co je špatně a co je dobře. Z vlastní zkušenosti vám vysvětlí, co fungovalo jemu a nasměruje vás, abyste si našli vlastní cestu. Paleo dieta je určena tomu, kdo se zajímá o zdravý životní styl a naslouchá svému tělu.

Pokud chcete zhubnout, nabrat svalovou hmotu a přitom se neomezovat v jídle, vyzkoušejte přirozenou cestu stravování bez chemie.

Pro a proti paleo

Jedním z důvodů, proč si lidé oblíbí paleo dietu, je fakt, že neslibuje zázraky bez práce a obtíží. Stejně jako v životě má své výhody, ale také se objeví věci, na které je potřeba si dát pozor. Pokud se budete stravovat podle zásad paleo, výrazným  způsobem omezíte obiloviny a luštěniny. Tyto potraviny obsahují velký podíl sacharidů a rostlinných bílkovin, tedy energie a vitamínů, které budete muset získat jinde.

Sacharidy z obilovin je možné nahradit zvýšeným příjmem ovoce s vysokým podílem cukru. Alternativou k rostlinným bílkovinám je maso a živočišný tuk. U konzumace masa je potřeba volit spíše méně tučné druhy, jako jsou například ryby a drůbež, které jsou zároveň levnější než červené maso.

Jednou z největších výhod paleo stravy je pestrost.
  • Recepty jsou velmi rozmanité, protože kombinují nejrůznější druhy surovin a typy přípravy.
  • Maso je možné upravit nejrůznějšími způsoby, jako je vaření, pečení, grilování nebo dušení.
  • To samé platí pro přílohovou zeleninu, kterou je navíc možné jíst za syrova.
  • Zeleninové saláty existují v nepřeberném množství variací, a pokud je doplníte ořechy nebo semínky, máte zajištěnou plnohodnotnou stravu.

U klasických diet je obvykle nutné každý den počítat kalorie a držet se dietního plánu. To není u paleo diety potřeba. Jediný výpočet, který se vyplatí, je BMI, tedy poměr mezi váhou a výškou. Díky němu zjistíte, kolik byste měli optimálně vážit.

Pak už jen stačí držet se základních pravidel paleo stravování a sledovat, jak ubývá tuk a přibývají svaly.

Tipy a recepty

Jak už bylo řečeno, paleo je spíše životní styl než dieta. Proto se týká nejen snídaně, oběda a večeře, ale také svačin, mlsání a nápojů.

V rámci kurzu VímVíc Jak na paleo stravu dostanete PDF s paleo jídelníčkem a recepty. Fantazii se ale meze nekladou a můžete se pustit do vymýšlení vlastních kombinací.

Máme pro vás několik jednoduchých tipů do začátku:

  • nenechte se oslnit komplikovanými recepty, v jednoduchosti je krása

  • používejte gril, na něm připravíte téměř cokoli

  • vařte na másle nebo na kokosovém oleji

  • pro začátek se naučte 5 jednoduchých jídel, která různě obměňujte

  • k zelené zelenině se hodí olej a česnek, k červenému masu máslo a tymián, k bramborám a dýni paprika, jakékoli ovoce se dá kombinovat s jakýmikoli semínky

A nejdůležitější rada na závěr – vaření paleo pokrmů si užívejte a bavte se!

09.10.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Moravský vrabec, šunkofleky i škubánky aneb poklady naší kuchyně

22.10.2018

Česká kuchyně je plná zajímavých tradičních receptů, které většina z nás zná a pravidelně si na nich pochutná. Pojďte se podívat na nestárnoucí klasiky, ovšem z trochu zdravější perspektivy. Pokračovat ve čtení

Do krabičky: rychlé obědy nejen do práce

09.10.2018

Každodenní pracovní shon mnohdy znamená to, že se v jídle zanedbáváme. Koupíme si oběd z fast foodu, nebo jsme nuceni objednat si jídlo z restaurace za přemrštěné ceny. Jak se tedy během pracovního dne stravovat zdravě, chutně a výživně? Zkuste jídlo do krabičky! Pokračovat ve čtení

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Fitness jídelníček: Jak jíst při aktivním sportování?

21.08.2018

Sportujete pravidelně? Naprostá většina aktivnějších sportovců začne dříve či později řešit i svůj jídelníček. Chce si totiž udržet dobře vypracovanou postavu a zdravý životní styl po celý život. A je dobře známo, že Fitness jídelníček pomáhá při pravidelném pohybu lépe udržet tělesnou i duševní kondici v optimálním stavu. Pokračovat ve čtení

Paleo jídelníček

08.08.2018

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 292 217 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?