Paleo dieta

Inspiraci jídelníčkem našich dávných předků přináší paleo dieta. Základem je jídlo, které konzumovali lovci a sběrači, kteří na našem území žili v dávných dobách. Šlo o přirozenou neupravenou stravu bez jakýchkoli chemických přísad. Jde v dobrém smyslu o jakýsi návrat ke kořenům.


Výzkumy v oboru biologie, biochemie, oftalmologie, dermatologie a mnoha dalších oborech naznačují, že naše moderní strava, plná rafinovaných potravin, nasycených tuků a cukrů, je příčinou většiny degenerativních onemocnění, jako jsou obezita, rakovina, cukrovka, srdeční choroby, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, deprese a neplodnost.

Paleo dieta je zdravý způsob, jak jíst a zůstat štíhlý, silný a plný energie bez zbytečného počítání kalorií a úmorného dření v posilovně.

Princip paleo diety

Paleo strava vychází z toho, že našimi nejstaršími předky byli "lovci-sběrači", kteří žili v období paleolitu, nejdelším období v lidských dějinách. Živili se lovem drobných zvířat a sběrem jedlých rostlin. Naše trávicí soustava je stejná jako tenkrát, ale naše stravovací návyky jsou jiné.

Principem této diety tedy je konzumace takových potravin, pro které bylo lidské tělo vyvinuto. Za posledních několik tisíc let se totiž lidské geny nestihly změnit, a proto bychom organizmus neměli zatěžovat průmyslově zpracovávanými potravinami, na které není zvyklý. Naopak bychom měli jíst maso, bobulovité ovoce, zeleninu, ořechy a semínka.

Paleo mýty

Mezi oblíbené mýty patří, že se příznivci paleo diety stravují jako jeskynní lidé. Ale nejde jen o paleo jídelníček založený na mase. Jde především o to, vyhýbat se polotovarům, dochucovadlům, konzervantům, ale také mouce, která je obsažena skoro všude, dokonce i v masných výrobcích. Naše civilizace je přehlcena lepkem a s tím souvisí vznik celilakie.

Strava během paleo diety

Všeobecně není v průběhu paleo diety dobré konzumovat lepek a sacharidy, cukr, obiloviny, luštěniny a sóju, rostlinné oleje a mléčné výrobky. Ke vhodným potravinám se naopak řadí zelenina, bobulovité ovoce, kvalitní rostlinné a živočišné tuky, ryby a maso, ořechy a semínka.

Některé potraviny jsou vhodné, pouze pokud je jíte v malém množství. Patří k nim kvalitní červené víno obsahující antioxidanty a další prospěšné látky, 70% hořká, opravdu kvalitní čokoláda a kvalitní káva připravená z mleté kávy, pouze bez mléka a cukru!

K pití je nejlepší pramenitá voda. Pokud jde o hydrataci, vodu byste měli mít stále při sobě. Můžete i čaj, nejlépe zelený. I když není tak úplně paleo, nejsou čaje zakázané.

Výhody a nevýhody paleo diety

Výhody paleo stravy:

  • Paleo recepty jsou velmi chutné a rozmanité. Existuje spousta postupů na přípravu pokrmů. Maso se dá zpracovat různými způsoby (grilování, pečení, vaření, vaření na páře, dušení). K masovým pokrmům se dá připravit mnoho zeleninových variací v syrové podobě, ale také upravené dušením, vařením či vařením na páře.
  • Paleo strava vykazuje dlouhodobý hubnoucí efekt, protože ze své stravy vylučujete sacharidy. Hubnutí s paleo dietou je proto velice účinné.
  • Jde o přirozený způsob stravování, který je nám geneticky blízký. 


Rizika paleo jídelníčku:

  • Lidskému tělu mohou chybět sacharidy, kterých při paleo dietě konzumujete jenom minimální množství. Důsledkem v podstatě nulové konzumace sacharidů může být také nedostatek energie a vyšší únava. Sacharidy se proto často nahrazují ovocem obsahujícím vysoký podíl cukru.
  • Vynecháním obilovin a luštěnin přicházíte o zdroj energie a vitamínů a také hodnotné rostlinné bílkoviny (v luštěninách).
  • Pořizování masa může být poměrně nákladnou záležitostí.
  • Při paleo dietě si dejte pozor, aby maso, které jíte, nebylo příliš tučné a dávejte přednost méně tučným druhům masa (drůbež, ryby). 

Návrat ke kořenům

Paleo dieta je trend, kdy se lidé snaží vyhýbat průmyslově vyráběným potravinám. Primárně nejde o hubnutí. Každý se může najíst tak, aby neměl hlad a aby mu nechyběla energie.

Jde o zdravý životní styl, o návrat k přírodě a k takové stravě, k jaké je naše tělo uzpůsobeno. Jíst opravdu jídlo a ne jeho náhražky, to vlastně ani není dieta, ale zkrátka přirozená strava.


Vzorový paleo jídelníček

Pondělí

  • Snídaně: Vejce a zelenina, smažené v kokosovém oleji. Jeden kus ovoce.

  • Oběd: Kuřecí salát s olivovým olejem. Hrst ořechů.

  • Večeře: Hovězí karbanátek, zelenina.

Úterý

  • Snídaně: Ovocný salát s ořechy

  • Oběd: Zeleninová polévka. Krůtí steak.

  • Večeře: Losos, zelenina.


Středa

  • Snídaně: Míchaná vejce

  • Oběd: Sendvič z listu hlávkového salátu, s masem a čerstvou zeleninou.

  • Večeře: Pečený candát, zelenina.


Každý den do jídelníčku ke svačinám zařazujte ovoce, ořechy a semínka. Rozmanitosti fit receptů se meze nekladou. Není důležité se striktně držet dietního plánu, ale především důsledně pracovat se základní pravidla paleo stravování. Doporučujeme nejdříve výpočet BMI, který vám mnohé prozradí.

TIP: Zajímá vás paleo strava? Doporučujeme kurz o paleo dietě, ve kterém se dozvíte vše potřebné.

18.07.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 262 980 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?