Veganství není dieta, můžete i přibrat

Spousta lidí dnes považuje veganskou stravu za jakousi moderní dietu, která jim dopomůže zhubnout. Není to ale tak úplně pravda, při veganském jídelníčku můžete zrovna tak i přibrat.

Co je veganství?

Veganská dieta nebo veganské stravování je životní styl, ke kterému se hlásí stále více lidí. Důvody pro tuto, podle spousty lidí až přehnaně extrémní změnu stravovacích návyků, mohou být jak etické, ekologické tak i zdravotní.

Základním principem veganství je vyhýbání se potravinám živočišného původu  - masu, rybám, mléku, mléčným výrobkům, vejcím a medu.

Veganský jídelníček je založen na čistě rostlinných produktech. Vegani tak ve své stravě přijímají hlavně ovoce a zeleninu, dále také obiloviny, luštěniny, sóju, ořechy, semínka atd. Kravské mléko ve stravě nahrazují jednoduše rostlinným, stejně tak maso je nahrazeno jinými bílkovinami, jako je například tofu. Sladidla, jako je med, zaměňují za javorovým, agávový, nebo jiný sirup. Veganské potraviny jsou obecně stále lépe dostupné a tak můžete různé produkty a náhrady najít už i v běžných supermarketech.

Veganství a hubnutí

Celebrity a lidé na sociálních sítích, kteří propagují veganské stravování, se většinou pyšní svou chudou postavou a dobrou fyzickou kondicí. Právě díky tomu se začalo veganství automaticky spojovat s hubnutím a štíhlou linií. To ale nemusí být vždy pravda. K dosažení štíhlé linie a dobrého zdraví nestačí z jídelníčku pouze vyřadit živočišné potraviny. Základem hubnutí je pravidelná a rozmanitá strava, dostatečný pitný režim a především pohyb. I veganská strava může být bohatá na sacharidy a tuky, tím tedy i na kalorie, což znamená že se z ní dá jednoduše přibrat.

Zdravotní rizika veganství

I když se o veganství mluví jako o zdravém stravování, může představovat i různé zdravotní rizika. Ty mohou nastat pokud tělu nedodáte vyvážený příjem živin. Veganská strava vyžaduje mnohem více disciplíny a uvažování nad tím, co budete jíst a to hlavně na jejím začátku. Pokud jste se odhodlali na takovou změnu, je důležité, abyste si promysleli jestli to děláte ze správných důvodů a abyste si dopředu zjistili, z jakých potravin či doplňků stravy, získá tělo základní živiny. Například doplněk stravy vitamin B12 je (nejen) pro vegany naprostý základ.

Pokud omezíte živočišnou stravu, ale váš rostlinný jídelníček nebude dostatečně vyvážený, můžete se tím vystavit různým zdravotním rizikům. Příkladem je podvýživa, ženy mohou přijít o svůj pravidelný menstruační cyklus a může to poškodit i činnost některých orgánů. Vyvážený jídelníček je nezbytný ať při veganské nebo i běžném stravování!

Veganství a přibývání

I když si většina lidí myslí, že z rostlinné stravy se pravděpodobně nedá přibrat, opak je pravdou. Zde jsou potraviny, které vás o tom přesvědčí:

  • nezdravé pečivo

Dostatečný příjem sacharidů, které se nacházejí v pečivu, je důležitý pro správné fungování našeho mozku a dostatek energie. Pokud však máte pocit, že z pečiva a těstovin pouze přibíráte a nedodají vám energii, zkuste se vyhnout jejich takzvaným bílým variantám. Jednoduché sacharidy nahraďte například celozrnnými těstovinami a pečivem z celozrnné mouky. Také můžete do svého jídelníčku zařadit více luštěnin a obilovin, jako jsou jáhly, pohanka či quinoa. Ty jsou všechny velmi zdravé a navíc obsahují málo kalorií.

  • tuky

Maso a mléčné výrobky mají vysoký obsah tuku, ze kterého snadno přiberete. Tuk ale neobsahují pouze živočišné potraviny. Ořechy, semínka a rostlinné oleje ho také obsahují ve zvýšeném množství. I když jde o zdravé potraviny, které vám dodají množství antioxidantů, vitamínů a zejména energie, pokud nechcete přibírat je lepší si je dopřát  v rozumném množství.

  • sacharidy

Zejména sladké druhy ovoce, javorový, rýžový, pšeničný a další druhy rostlinných sirupů, kakao, čokoláda atd., jsou bohatými zdroji sacharidů. Pokud tyto sladké dobroty jíte pravidelně a ve velkém množství, určitě snadno přiberete. Nemusíte je zcela vylučovat ze svého jídelníčku, ale snažte se je jíst s mírou.

Jak efektivně hubnout?

Ať už chcete zhubnout nebo ne, nejdůležitější je správně kombinovat potraviny, abyste svému tělu dodali všechny potřebné látky. Kromě toho je důležitý již zmiňovaný pitný režim a dostatečný pohyb. Neznamená to, že se nutně musíte věnovat konkrétnímu druhu sportu, i když vás například nebaví a nemáte na to čas. Stačí, když budete více chodit a hýbat se, například si namísto výtahu vyberte schody nebo vystupte z hromadné dopravy o zastávku dříve a projděte se. Pokuste se do svého života aplikovat tyto dobře míněné rady a hubnutí vám určitě půjde mnohem lépe a rychleji.

20.03.2019

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Léčba akné - co na něj opravdu pomáhá?

28.05.2019

Akné je nejčastější onemocnění kůže, kterým trpí nejen dospívající, ale také dospělí. Akné zapříčiňují záněty vývodů mazových žláz. Léčba akné se doporučuje neodkládat, jelikož může nemoc silně zasáhnout také do psychiky pacienta. Pokračovat ve čtení

Nadýmání a plynatost - příčiny a rychlá léčba

20.05.2019

Trápení s nafouklým břichem v žádném případě není příjemné. Pokud tento problém řešíte dlouhodobě, je třeba podniknout určité změny ve stravování a také zařadit do svého programu cvičení.  A jaké potraviny vám uškodí a jaké naopak příjemně uleví? Pokračovat ve čtení

Bylinky pro zdraví i krásu: které zařadit do jídelníčku?

15.05.2019

Příroda je plná bylin, které mají léčivé účinky pro naše tělo. Podívejte se, které z nich byste neměli určitě opomenout. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 724 841 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?