Hubnutí v 60 letech: Elixír mládí získáte kvalitní stravou a pohybem

Hubnout se dá v každém věku a šedesátka rozhodně není výjimkou. Záleží jenom na tom, jak si systém hubnutí nastavit a vhodně přizpůsobit věku a fyzické kondici.

Platí zkrátka, že nikdy není pozdě začít s něčím novým, co může přispět k vašemu zdraví a tělesným schopnostem. Šedesátnice a šedesátníci dnes rozhodně nepatří do starého železa, právě naopak.

Snižte velikost porcí

Věk 60 let má celou řadu výhod. Jednou z nich jsou čas a zkušenosti. Například ženy v šedesáti letech mají už dávno za sebou kritické období menopauzy, kdy jim hrozilo přibírání v partiích, kde je to obzvlášť nepříjemné. Jejich metabolismus už se stabilizoval. To samé platí u mužů, kteří mají za sebou takzvanou andropauzu.

Je třeba ale počítat s tím, že metabolismus je v tomto věku o poznání pomalejší a tuk má tendenci usazovat se hlavně na břiše. Měli byste tomu přizpůsobit i porce jídla, potom bude recept, jak zhubnout, snazší. Počítejte s tím, že už toho nemůžete sníst tolik, jako dříve. Nezpracujete velké množství jídla v krátké době, jako třeba před čtyřiceti lety, kdy jste neustále někde běhali, cestovali. Více se proto zaměřte na kvalitu jídla, abyste i v menším množství dodali tělu všechno, co potřebuje.

Hlídejte si životosprávu

Váš připravený pestrý jídelníček by měl obsahovat sacharidy, bílkoviny a tuky ve správném poměru, dostatek vitamínů a minerálů, které dokážou zpomalovat proces stárnutí. Snažte se maximum těchto látek najít v přirozené stravě, teprve pokud budete trpět jejich nedostatkem, sahejte po potravinových doplňcích.

Zdravé hubnutí vychází z přirozené stravy a mělo by být postupné. I v tomto věku se jako optimální doporučuje hubnout cca 4-5 kg za měsíc, což zhruba odpovídá tempu kilogram za týden. Plusem je, že většina lidí má v tomto věku více času, aby se věnovala sama sobě, protože děti jsou už dospělé. Tím pádem se může více věnovat svým koníčkům, lépe si hlídat životosprávu. Je třeba z tohoto věku vytěžit maximum.

Berte ohled na snášenlivost potravin

Jídelníček na hubnutí by měl obsahovat dostatek potravin, které pomohou rozhýbat metabolismus. Dobře se osvědčuje zelenina a ovoce, kde najdete dostatek vlákniny, ale je třeba hlídat správnou míru, aby trávicí systém netrpěl plynatostí. Musíte se také smířit s tím, že třeba organismus staršího člověka nebude tak snadno snášet některé potraviny, které mu dříve nedělaly problémy. Například ostré potraviny, exotická kořeněná jídla atd. Je třeba přizpůsobit svůj jídelníček snášenlivosti potravin a neexperimentovat, abyste si nepřivodili zdravotní problémy. Pokud na některou potravinu špatně reagujete, raději ji z jídelníčku vynechte.

Vyhledávejte superpotraviny

Vybírejte si potraviny s vysokým obsahem antioxidantů, které jsou rytíři v boji s volnými radikály a působí proti stárnutí organismu a pleti. Třeba rajčata a mrkev obsahují hodně beta-karotenu, který pomáhá vaší pleti. Pro regeneraci a hubnutí je blahodárným elixírem zelený čaj. Konzumace avokáda hydratuje pokožku, pomáhá při tvorbě kolagenu. Pro hladkou a pružnou pleť používejte panenský olivový olej.

Bohatým zdrojem vitamínů a minerálů jsou semínka, například sezamová, chia, slunečnicová či dýňová. Mořské ryby plné nenasycených mastných kyselin jsou také skvělým receptem proti stárnutí, bílkoviny v nich obsažené jsou pro lidský organismus nezastupitelné. Zařazujte tyto a podobné superpotraviny do svého menu pravidelně, uvidíte potom, že váš metabolický věk bude nižší, než ten skutečný. Nebudete mít tolik vrásek.

Pitný režim je důležitý

Chcete-li více podpořit vaši snahu shodit přebytečné kilogramy, zkuste například čaj na podporu hubnutí. Kombinace bylin dokáže poměrně účinně rozpohybovat zlenivělý metabolismus.

Myslete i na to, že s vyšším věkem někdy ubývá pocit žízně. Proto nezapomínejte pravidelně pít. Pocit žízně už je známkou toho, že vám tekutiny chybí. Nejlepší je kvalitní neperlivá voda, ale také bylinkové a ovocné čaje, ideálně neslazené. Pozor také na alkohol, zejména pokud ho pijete pravidelně. Nespálená energie z něj se ukládá hlavně v oblasti břicha.

Zkuste i obyčejnou chůzi

V každém věku je velice důležitý pohyb. Záleží na vaší fyzické kondici, jaký pohyb zvolit. Pokud patříte už od mládí k aktivním sportovcům, rozhodně v tom neustávejte. Pokud trpíte nějakými zdravotními potížemi, které vám znemožňují ve sportování pokračovat, poraďte se s lékařem, třeba vám doporučí jiný druh pohybu, který nebude například nemocné klouby tolik zatěžovat.

Obecně se dá říci, že skvělou sportovní aktivitou pro starší věk je především nordic walking. Budete-li mít správnou techniku, protahujete a posilujete přiměřeným a nenásilným způsobem svaly celého těla. Jde totiž vlastně o propojení chůze a běhu lyžích, ke kterému ovšem nepotřebujete žádný sníh. Určitě jste ale už někde slyšeli, že právě běh na lyžích je pro tělesnou kondici přínosnější než třeba sjezdové lyžování – zapínají při něm skutečně všechny svaly lidského těla. Velmi přínosná je ale i obyčejná chůze. Rozhodně do svého časového harmonogramu zahrňte dlouhé procházky přírodou. Spojíte tak příjemné s užitečným.

Pravidelně plavejte a cvičte jógu

Při potížích s klouby a páteří je velmi dobré plavání. Uvolňuje ztuhlé svaly a klouby, pomáhá zmírňovat potíže s kloubním aparátem. Výhodou je, že si styl, tempo a množství uplavaných kilometrů můžete volit sami podle svých aktuálních potřeb a schopností.

Další výbornou aktivitou je jóga. I když neprobíhá ve vysokém tempu, pro někoho bude možná překvapivé, že její účinky se dají srovnat třeba s kardio cvičením. Především je důležité, že protahujete celé tělo, a to včetně problematických partií. Pracujete s dechem, meditujete, což pomáhá uvolňovat energie v těle a může mít velmi pozitivní vliv třeba i na některé chronické zdravotní obtíže. V psychické oblasti snáze najdete vnitřní klid, to se může projevit třeba tím, že budete lépe snášet stres a nebudete mít potřebu zahánět ho kalorickými bombami.

Na kole nezatěžujete klouby

Můžete si zvolit také cyklistiku. Dávejte přitom přednost spíše mírnějšímu rovinatějšímu terénu a nepřehánějte to se vzdáleností. Projeďte se. Kolo vám může pomoci při bolestech v kříži, je vhodné pro lidi s nadváhou, protože jízda na kole tolik nezatěžuje klouby. Nechce-li se vám jezdit jen tak, můžete si třeba na kole zajet do obchodu, na úřad – opět tak spojujete sport s užitečnou každodenní aktivitou.

Zkuste se také poptat v nedalekých sportovních centrech, mnohde třeba už fungují různá speciální skupinová cvičení pro seniory 60 +. Většinou spojují protažení s mírným posilováním a můžete se tam setkat s novými lidmi a získat nové rozptýlení v každodenním životě. Určitě ale pohyb nevynechávejte.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?