Hubnutí v 60 letech: Elixír mládí získáte kvalitní stravou a pohybem

Hubnout se dá v každém věku a šedesátka rozhodně není výjimkou. Záleží jenom na tom, jak si systém hubnutí nastavit a vhodně přizpůsobit věku a fyzické kondici.

Platí zkrátka, že nikdy není pozdě začít s něčím novým, co může přispět k vašemu zdraví a tělesným schopnostem. Šedesátnice a šedesátníci dnes rozhodně nepatří do starého železa, právě naopak.

Snižte velikost porcí

Věk 60 let má celou řadu výhod. Jednou z nich jsou čas a zkušenosti. Například ženy v šedesáti letech mají už dávno za sebou kritické období menopauzy, kdy jim hrozilo přibírání v partiích, kde je to obzvlášť nepříjemné. Jejich metabolismus už se stabilizoval. To samé platí u mužů, kteří mají za sebou takzvanou andropauzu.

Je třeba ale počítat s tím, že metabolismus je v tomto věku o poznání pomalejší a tuk má tendenci usazovat se hlavně na břiše. Měli byste tomu přizpůsobit i porce jídla, potom bude recept, jak zhubnout, snazší. Počítejte s tím, že už toho nemůžete sníst tolik, jako dříve. Nezpracujete velké množství jídla v krátké době, jako třeba před čtyřiceti lety, kdy jste neustále někde běhali, cestovali. Více se proto zaměřte na kvalitu jídla, abyste i v menším množství dodali tělu všechno, co potřebuje.

Hlídejte si životosprávu

Váš připravený pestrý jídelníček by měl obsahovat sacharidy, bílkoviny a tuky ve správném poměru, dostatek vitamínů a minerálů, které dokážou zpomalovat proces stárnutí. Snažte se maximum těchto látek najít v přirozené stravě, teprve pokud budete trpět jejich nedostatkem, sahejte po potravinových doplňcích.

Zdravé hubnutí vychází z přirozené stravy a mělo by být postupné. I v tomto věku se jako optimální doporučuje hubnout cca 4-5 kg za měsíc, což zhruba odpovídá tempu kilogram za týden. Plusem je, že většina lidí má v tomto věku více času, aby se věnovala sama sobě, protože děti jsou už dospělé. Tím pádem se může více věnovat svým koníčkům, lépe si hlídat životosprávu. Je třeba z tohoto věku vytěžit maximum.

Berte ohled na snášenlivost potravin

Jídelníček na hubnutí by měl obsahovat dostatek potravin, které pomohou rozhýbat metabolismus. Dobře se osvědčuje zelenina a ovoce, kde najdete dostatek vlákniny, ale je třeba hlídat správnou míru, aby trávicí systém netrpěl plynatostí. Musíte se také smířit s tím, že třeba organismus staršího člověka nebude tak snadno snášet některé potraviny, které mu dříve nedělaly problémy. Například ostré potraviny, exotická kořeněná jídla atd. Je třeba přizpůsobit svůj jídelníček snášenlivosti potravin a neexperimentovat, abyste si nepřivodili zdravotní problémy. Pokud na některou potravinu špatně reagujete, raději ji z jídelníčku vynechte.

Vyhledávejte superpotraviny

Vybírejte si potraviny s vysokým obsahem antioxidantů, které jsou rytíři v boji s volnými radikály a působí proti stárnutí organismu a pleti. Třeba rajčata a mrkev obsahují hodně beta-karotenu, který pomáhá vaší pleti. Pro regeneraci a hubnutí je blahodárným elixírem zelený čaj. Konzumace avokáda hydratuje pokožku, pomáhá při tvorbě kolagenu. Pro hladkou a pružnou pleť používejte panenský olivový olej.

Bohatým zdrojem vitamínů a minerálů jsou semínka, například sezamová, chia, slunečnicová či dýňová. Mořské ryby plné nenasycených mastných kyselin jsou také skvělým receptem proti stárnutí, bílkoviny v nich obsažené jsou pro lidský organismus nezastupitelné. Zařazujte tyto a podobné superpotraviny do svého menu pravidelně, uvidíte potom, že váš metabolický věk bude nižší, než ten skutečný. Nebudete mít tolik vrásek.

Pitný režim je důležitý

Chcete-li více podpořit vaši snahu shodit přebytečné kilogramy, zkuste například čaj na podporu hubnutí. Kombinace bylin dokáže poměrně účinně rozpohybovat zlenivělý metabolismus.

Myslete i na to, že s vyšším věkem někdy ubývá pocit žízně. Proto nezapomínejte pravidelně pít. Pocit žízně už je známkou toho, že vám tekutiny chybí. Nejlepší je kvalitní neperlivá voda, ale také bylinkové a ovocné čaje, ideálně neslazené. Pozor také na alkohol, zejména pokud ho pijete pravidelně. Nespálená energie z něj se ukládá hlavně v oblasti břicha.

Zkuste i obyčejnou chůzi

V každém věku je velice důležitý pohyb. Záleží na vaší fyzické kondici, jaký pohyb zvolit. Pokud patříte už od mládí k aktivním sportovcům, rozhodně v tom neustávejte. Pokud trpíte nějakými zdravotními potížemi, které vám znemožňují ve sportování pokračovat, poraďte se s lékařem, třeba vám doporučí jiný druh pohybu, který nebude například nemocné klouby tolik zatěžovat.

Obecně se dá říci, že skvělou sportovní aktivitou pro starší věk je především nordic walking. Budete-li mít správnou techniku, protahujete a posilujete přiměřeným a nenásilným způsobem svaly celého těla. Jde totiž vlastně o propojení chůze a běhu lyžích, ke kterému ovšem nepotřebujete žádný sníh. Určitě jste ale už někde slyšeli, že právě běh na lyžích je pro tělesnou kondici přínosnější než třeba sjezdové lyžování – zapínají při něm skutečně všechny svaly lidského těla. Velmi přínosná je ale i obyčejná chůze. Rozhodně do svého časového harmonogramu zahrňte dlouhé procházky přírodou. Spojíte tak příjemné s užitečným.

Pravidelně plavejte a cvičte jógu

Při potížích s klouby a páteří je velmi dobré plavání. Uvolňuje ztuhlé svaly a klouby, pomáhá zmírňovat potíže s kloubním aparátem. Výhodou je, že si styl, tempo a množství uplavaných kilometrů můžete volit sami podle svých aktuálních potřeb a schopností.

Další výbornou aktivitou je jóga. I když neprobíhá ve vysokém tempu, pro někoho bude možná překvapivé, že její účinky se dají srovnat třeba s kardio cvičením. Především je důležité, že protahujete celé tělo, a to včetně problematických partií. Pracujete s dechem, meditujete, což pomáhá uvolňovat energie v těle a může mít velmi pozitivní vliv třeba i na některé chronické zdravotní obtíže. V psychické oblasti snáze najdete vnitřní klid, to se může projevit třeba tím, že budete lépe snášet stres a nebudete mít potřebu zahánět ho kalorickými bombami.

Na kole nezatěžujete klouby

Můžete si zvolit také cyklistiku. Dávejte přitom přednost spíše mírnějšímu rovinatějšímu terénu a nepřehánějte to se vzdáleností. Projeďte se. Kolo vám může pomoci při bolestech v kříži, je vhodné pro lidi s nadváhou, protože jízda na kole tolik nezatěžuje klouby. Nechce-li se vám jezdit jen tak, můžete si třeba na kole zajet do obchodu, na úřad – opět tak spojujete sport s užitečnou každodenní aktivitou.

Zkuste se také poptat v nedalekých sportovních centrech, mnohde třeba už fungují různá speciální skupinová cvičení pro seniory 60 +. Většinou spojují protažení s mírným posilováním a můžete se tam setkat s novými lidmi a získat nové rozptýlení v každodenním životě. Určitě ale pohyb nevynechávejte.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Proč jsou Francouzky tak štíhlé? Nemohou provozovat bílý sex

Francie a jídlo k sobě neodmyslitelně patří. Tento pohodový národ je plný gurmánů, kteří jsou schopni vydržet u jídla i několik hodin. Mohlo by se proto zdát, že jejich figury vzhledem ke zvyku vychutnávat si každé sousto budou trpět na kráse. Opak je ale pravdou a například takové Francouzky se chlubí velmi pěknými postavami. Pokračovat ve čtení

Štíhlí a krásní po Novém roce: Jak nastartovat hubnutí?

Čas se nám přehoupl do Nového roku a spousta z nás je nemile překvapená při pohledu na váhu. U většiny totiž ukazuje o pár kilo víc, než před Vánocemi. My vám proto dnes poradíme, jak se opět dostat na svou původní váhu či dokonce jak zhubnout ještě více a mít tak svou vysněnou postavu. Pokračovat ve čtení

Jak se hubne ve 30 letech? Nejlepší je mít natrénováno

Zatímco ve dvaceti letech můžete vesele hřešit proti zásadám zdravé výživy a na vaší postavě se to většinou nijak výrazně nepodepisuje, o deset let později jste na tom už o poznání hůře. Pár let sedavého zaměstnání, minimum pohybu, to všechno udělá své. Jak se vlastně hubne ve třiceti letech? Pokračovat ve čtení

Pestrý jídelníček

Máme pro Vás snadné řešení pro zdravé hubnutí a konečně ten správný pestrý jídelníček, díky kterému můžete shodit přebytečné kilogramy bez jojo efektu. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 582 292 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?