Jak se hubne ve 30 letech? Nejlepší je mít natrénováno

Zatímco ve dvaceti letech můžete vesele hřešit proti zásadám zdravé výživy a na vaší postavě se to většinou nijak výrazně nepodepisuje, o deset let později jste na tom už o poznání hůře. Pár let sedavého zaměstnání, minimum pohybu, to všechno udělá své. Jak se vlastně hubne ve třiceti letech?

Objevují se první nadbytečné kilogramy

Odpověď by mohla znít velice jednoduše: Hůř než deset let předtím. Obvykle už nejste pohybově tak aktivní jako před deseti lety, kdy jste studovali, cestovali, neustále se někam přesouvali, nevydrželi chvíli namístě. Začínáte se usazovat, máte třeba stálého partnera, někteří zakládají rodinu (v současnosti je trend zakládat rodinu později než to dělali naši rodiče a prarodiče, mnoho žen rodí poprvé až po třicítce). To vše se samozřejmě promítá do změny životního stylu. Žijete klidněji, už nejste tak rychlí, také metabolismus se začíná zpomalovat. Mohou být znát první kilogramy na břiše, bocích, zadečku. Je proto nejvyšší čas začít s nimi něco dělat.

Vyplatí se pravidelně sportovat

Naprosto skvělé je, když máte nějakou oblíbenou sportovní aktivitu, které se věnujete stále, třeba už od dob studií, jako svoji partu na fotbal, hokej, volejbal, basketbal (muži) nebo ženy svůj kroužek aerobiku či máte třeba jeden den v týdnu ve zvyku chodit do posilovny nebo si třeba zaběhat. Takovéto stabilní zvyky rozhodně neopouštějte, naopak se je snažte co nejvíce v rámci možností rozvíjet. Teď i v budoucnosti všechny tyto sportovní aktivity zúročíte. Díky nim se budete udržovat v kondici navzdory tomu, že váš organismus stárne.

Ano, ať už si to přiznáte nebo ne, ve třiceti je váš organismus o něco starší, než před deseti lety a už třeba nemusí dosahovat tak skvělých sportovních výkonů. Budete-li mít ale z mládí, jak se říká, natrénováno, bude vaše pozice mnohem jednodušší – samozřejmě se trénink projeví v tom, že bude vaše výkonnost mnohem vyšší. Proto je rozhodně nejlepší začít s nějakou sportovní aktivitou už v mládí a udržovat si ji co nejdéle to bude možné.

Pozor na úbytek svalů a řídnutí kostí

Musíte tak počítat s tím, že už ve třiceti se ve vašem těle začínají odehrávat různé fyziologické změny. Samozřejmě se odráží na vaší postavě a promítají se i do výsledné hmotnosti. Začíná ubývat svalová tkáň. Přitom tento úbytek se od dvacítky do třicítky pohybuje zhruba v rozmezí 3-5 % za toto desetileté období. Větší bývá u lidí s velmi nízkou pohybovou aktivitou.

Rovněž postupně začínají řídnout kosti. To je další důvod, proč mít nasportováno a snažit se aktivně se hýbat. Pokud vám pracovní harmonogram nedovoluje nějakou pravidelnou sportovní aktivitu, snažte se zařadit alespoň delší procházky. Vystupte z autobusu při cestě z práce ve městě o dvě stanice dříve a jděte domů pěšky. Bydlíte-li relativně blízko svého pracoviště, snažte se chodit do práce pěšky. O víkendu si udělejte čas na procházku, provětrejte si hlavu. S ohledem na počátek řídnutí kostí se také soustřeďte na to, abyste měli dostatečný příjem vápníku.

Ke slovu přichází i stres

Další nevýhodou hubnutí ve třiceti je zvýšená míra stresu. Velká část lidí má nastartovanou nějakou profesní kariéru, má spoustu povinností, rodinu, malé děti. Proto zdravý životní styl často ustupuje snaze pracovat na maximum a vydělat co nejvíc peněz, aby nedošlo k přerušení úspěšně našlápnuté kariéry nebo byla finančně dostatečně zajištěna rodina. Většina lidí jí v poklusu, před monitorem počítače, stravuje se nevhodně. Je přitom dokonce i různými studiemi dokázáno, že když se na jídlo nesoustředíte a děláte při něm ještě další věci, obvykle toho sníte více než tehdy, když se věnujete jenom jídlu. Proto je důležité udělat si i při sebenabitějším programu čas na jídlo a najíst se v klidu.

I v případě stravování platí, že ve výhodě jsou ti, kteří se už v mládí seznámili se zásadami zdravé výživy a snaží se jíst podle nich. Mají zkrátka dobrý základ, a i když budou hřešit, potrvá déle, než se to projeví na jejich postavě. Také si mnozí už vytvořili systém, jak jíst zdravě i v práci, kde je mnoho příležitostí k prohřeškům – například nezdravým jídlům z restaurace naproti pracovišti se brání tím, že si budou s sebou nosit krabičky se zdravými saláty. 

Těhotenským kilům pomůže dolů dobrá kondice

Další otázkou je také nabírání těhotenských kil, což se týká žen. Dnes je mnoho žen kolem třicítky ve věku, kdy plánují dítě a chystají se rodit. S tím samozřejmě souvisí i přibírání kil v době očekávání miminka a následné zbavování se těchto kilogramů. Snáze se kilogramů zbaví ty ženy, které se už před plánovaným těhotenstvím snažily udržovat si nějakým způsobem tělesnou kondici. Ženy, které měly s váhou potíže, budou s nabranými kilogramy většinou bojovat déle a s menším úspěchem.

Jak tedy hubnout s třicítkou na krku?

  • Snažte se jíst pravidelně a vyhradit si na jídlo čas.

  • I když jste se až dosud zdravou výživou třeba nezabývali, nikdy není pozdě začít. Zkuste to udělat postupnými kroky, nahrazujte nezdravé potraviny v jídelníčku těmi zdravými. Hlídejte si také, aby vaše tělo mělo dostatek vitamínů a minerálů. Samozřejmě je třeba také dostatečně pít, nejlépe čistou neperlivou vodu či neslazené čaje.

  • Nebraňte se pohybu. Jestliže vám nevychází čas na pravidelné společné lekce, můžete cvičit třeba online podle internetu. Zkuste si najít čas na nějakou formu cvičení půlhodiny denně tehdy, kdy vám to bude vyhovovat. Podle odborníků je to lepší a efektivnější, než se jednou týdně týrat dvě či tři hodiny.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?