Jak zhubnout trvale a bez jojo efektů?

Zkoušíte různé diety a vaším nepříjemným společníkem je jojo efekt? Ukážeme vám, kde děláte chybu. 

Mnohem lepší, než se inspirovat různými dietami a experimentovat stále dokolečka, je pokusit se trvale upravit svoji životosprávu směrem ke zdravějším stravovacím návykům. Samozřejmě to není jednoduché, ale pokud nepůjdete cestou radikálních změn, ale postupných a pomalých kroků, pravděpodobně se vám podaří urazit velký kus cesty a s jojo efektem se jednou provždy rozloučíte.

Hrozí riziko nedostatku některých látek

Zapomeňte na drastické diety, které jsou většinou jednostranně zaměřené, a proto vaše tělo spíše zhuntují, než by mu pomohly.

V čem vlastně tkví nebezpečí jednostranných diet, proč je renomovaní odborníci na výživu tolik odsuzují? Příčina je nasnadě. Kvůli tomu, že během diet jíte jenom určité druhy potravin, vaše tělo trpí nedostatkem některých látek, které nezbytně potřebuje pro svoje správné fungování. Mohou to být například vitamíny, minerály. V tom spatřují odborníci velké riziko. Nedostatek potřebných látek se totiž může projevit i zdravotními problémy.

Tělo se chce zásobit na horší časy

Druhým velkým problémem je radikální omezení množství potravin po dobu diety. Tělo dostane šok, protože najednou nemá k dispozici obvyklé porce stravy. Je docela dobře možné, že se vám podaří zhubnout o několik kilogramů, jenže jakmile se vrátíte ke starému způsobu stravování, shozené kilogramy opět přiberete a dokonce možná naberete i více, než jste měli předtím. Důvěrně se seznámíte s nepříjemným jojo efektem.

Čím to je? Tělo má ve své buněčné paměti ono období nedostatku. Když nyní přišlo období hojnosti, snaží se zásobit na horší časy. Co kdybyste mu opět nedopřáli dostatek potravy? Chce být na to připraveno. Z toho jednoznačně vyplývá, že tudy při hubnutí rozhodně cesta nevede.

Pestrá a vyvážená strava jako základ

Jak jíst zdravě a zhubnout? Odpovědí je pestrá a vyvážená strava. Ve své stravě byste neměli zapomínat na žádnou ze základních složek potravy. Jídelníček na hubnutí musí obsahovat dostatek sacharidů, bílkovin a tuků, ovšem velmi důležité je jakých a v jakém množství. Omezte ve své stravě jednoduché cukry. Právě nespálená energie ze zkonzumovaných jednoduchých cukrů, tedy z bílého pečiva, dortíků, čokolády a jiných cukrovinek se přeměňuje v tuky, které se usazují kolem pasu. Tomu je třeba zabránit.

Zapomeňte na jednoduché cukry

Nahraďte proto sladkosti s obsahem jednoduchých cukrů polysacharidy, které se do krve uvolňují postupně. Bílé pečivo vyměňte za tmavé celozrnné, v přílohách vsaďte na celozrnné těstoviny a neloupanou rýži. Čokoládu jezte jenom tu s vysokým obsahem kakaa. Pečte pouze z celozrnné mouky. U tuků dávejte přednost těm nenasyceným z mořských ryb či olivového oleje. Nezapomeňte na rostlinné a živočišné bílkoviny, rostlinné z luštěnin, živočišné z bílého drůbežího a rybího masa.

Vodítkem správné výživy by se pro vás měla stát potravinová pyramida. Pokud přemýšlíte o složení své stravy, jde především o to vytvořit si pestrý jídelníček. Díky tomu zjistíte, že i zdravá strava bez cukrovinek a kalorických bomb může být překvapivě chutná.

Musíte jíst pravidelně

Zdravé hubnutí to znamená především pravidelnost ve stravování. Budete-li hladovět a pak se nárazově najíte, zachová se vaše tělo úplně stejně, jako když jste dodržovali nějakou drastickou dietu a vracíte se k normálnímu stravování. Opět vás potká jojo efekt. Proto si dávejte na pravidelnost velký pozor. Dopřejte si něco malého a zdravého k jídlu každé 2,5-3 hodiny.

Další důležitou součástí zdravé výživy je pitný režim, který rozhodně nepodceňujte.

Zařaďte do svého života pohyb a dostatečně spěte

Ovšem pouze změnou stravy kýženého dlouhodobého efektu v podobě své ideální váhy nedosáhnete. Ruku v ruce s úpravami jídelníčku musí jít i dostatečný pohyb. Cvičení je velice důležité. Vyberte si sportovní aktivitu, která bude vyhovovat vašemu naturelu a cvičte pravidelně, ideálně alespoň dvakrát, nebo ještě lépe třikrát do týdne. Uvidíte, že pohyb bude mít pozitivní efekt na vaši tělesnou kondici i hmotnost a navíc vám vyplaví do krve endorfiny.

Uvědomte si i nebezpečí stresu pro účinné hubnutí. Stres je zabijákem snahy o štíhlou linii. Jenže co dělat, když na vás každý den útočí stresující faktory? Naučte se s nimi bojovat. Dopřejte si odpočinek, věnujte se svým koníčkům. Nezapomínejte na dostatek spánku. Málo spánku souvisí s hladinami hormonů a vytváří také blok účinnému hubnutí.

Jisté je jedno, změny životního stylu a jídelníčku nelze provést všechny najednou. Musíte postupovat postupně po jednotlivých krocích, abyste byli opravdu úspěšní.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 171 636 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?