Jídelníček na cesty: Nejezděte nikam s prázdným žaludkem

Cestování vždy znamená určité uskrovnění, protože při cestách nemůžete mít takový komfort, jako obvykle. Přináší to i změny v jídelníčku, neboť s sebou nelze vozit velké zásoby potravin, na které jste zvyklý a v místě, kam jedete, nemusí být dostupné. Nikdo ale nepochybuje o tom, že si chcete udržet štíhlou linii a potřebujete zároveň zvolit takový jídelníček, aby vaše tělo nestrádalo. Jak se tedy

Nezapomínejte na zásady zdravé výživy

Záleží především na tom, kam a za jakých podmínek cestujete. Jiný bude váš způsob stravování a složení stravy v případě, že pojedete na tramp do přírody, jiný pak, když vyrazíte autem na dovolenou do ciziny a po dobu cesty budete muset také něco jíst a nebudete chtít být odkázání jenom na nabídku místních restaurací.

Ať už ale pojedete vlakem, autem či třeba na kole, i během cesty byste neměli zapomínat na zásady zdravé výživy a pestrý jídelníček. Pokud si všechno dobře zorganizujete, uvidíte, že není problém se dobře, chutně najíst, i když přitom možná budete muset snášet trochu nepohodlí.

Dodržujte pravidelnost v jídle

Především se snažte dodržovat pravidelnost v jídle. Jezte každé 2,5-3 hodiny. Nehladovte! Budete-li třeba mnoho hodin na cestě vlakem či autobusem a nebudete mít možnost si nějaké jídlo uvařit, nevadí. Počítejte s tím a nachystejte si svačinu, oběd či večeři s sebou. Ke svačině si zvolte například proteinové či müsli tyčinky, jogurtový či mléčný nápoj, který se dá pít přímo z lahve, ovoce či zeleninu.

Vyberte si takové jídlo, kterým se pokud možno neumažete. Vylít na sebe v jedoucím vlaku jogurt z otevřeného kelímku, nebo se postříkat rajčetem, do něhož jste právě kousli, není nic příjemného. Proto volte ovoce, které nemusíte sáhodlouze loupat a neteče z něj sladká šťáva okolo (pomeranč vyměňte za jablko) a totéž platí pro zeleninu. Mnohem více než rajče se na cesty hodí kus tuhé salátové okurky.

Praktická řešení se přímo nabízí

Problém nemusí být ani s hlavním jídlem, tedy obědem i večeří. Pořiďte si kvalitní termosku nebo termohrnek. Nemusíte v něm mít jenom kávu či čaj. Dá do těchto nádob nalít i mixovaný zeleninový vývar či jiná polévka, nebo rozmixované dušené kuře se zeleninou i jiná jídla. Můžete si připravit na cesty i smoothie koktejl a vézt ho přímo v nádobě, kde jste ho připravovali, moderní smoothie mixéry umožňují tuto nádobu oddělit. Do auta se dá dokonce pořídit i držák na tyto nádoby.

Také existují sady cestovních uzavíratelných krabiček s možností odsát vzduch. Jídlo v nich dlouho vydrží, nekazí se. Můžete do nich vložit třeba zeleninový salát bez dresinku, restované kousky se zeleninou a bramborem. I tady platí, že by mělo jít o jídlo, kterým se neumažete. Spíše kousky jídla, než tekuté, abyste si při konzumaci pokrmu z krabičky nepotřísnili šaty.

Hlídejte si složení jídla

Neexistuje žádný důvod, abyste si i během cest nepohlídali složení jídla. Dbejte na správný poměr bílkovin, tuků a sacharidů. Preferujte komplexní sacharidy, které umožní pomalé a postupné uvolňování glukózy do krve a nezpůsobí výkyvy krevního cukru. Má to tu výhodu, že vás potraviny s velkým obsahem komplexních sacharidů zasytí na dlouho a nebudete trpět hladem. To je při cestě obzvláště důležité.

Nezapomínejte na dostatek vitamínů a minerálu v podobě ovoce a zeleniny, které se vám při cestě nezkazí. Vynechávejte nezdravé tuky, vyhýbejte se během cest uzenin, které sice déle vydrží, ale obsahují obrovské množství konzervačních solí, dochucovadel a barviv. Vhodnější jsou nepříliš tučné sýry. Mějte v záloze i nějakou svačinu, pro případ, že byste někde uvízli a nemohli třeba doplnit včas zásoby. Jídlo na cestách může být stejně výživné a zdravé jako doma.

Jak může vypadat jídelníček na cesty na 3 dny?

1. den:

Snídaně: Celozrnný rohlík s dietní šunkou (připravit předem), očištěné ředkvičky

Dopolední svačina: Jogurtový nápoj v lahvi, jablko

Oběd: Zeleninový salát s kuřecími kousky v uzavřeném boxu

Odpolední svačina: Sýr typu Lučina ve vaničce, očištěná a nakrájená paprika (připravit předem)

Večeře: Mixovaný zeleninový vývar

2. den:

Snídaně: Celozrnný chléb, vejce natvrdo, očištěná a nakrájená paprika (připravit předem)

Dopolední svačina: Proteinová tyčinky s libovolnou příchutí, hruška

Oběd: Rizoto se zeleninou a krůtím masem v uzavřeném boxu

Odpolední svačina: Netučný tvaroh ve vaničce, salátová okurka

Večeře: Mixovaná rajská polévka

3. den: 

Snídaně: Cornspitz, netučný sýr, salátová okurka

Dopolední svačina: Mléčný nápoj, jablko

Oběd: Zeleninový salát s tuňákem v uzavřeném boxu

Odpolední svačina: Jogurtový nápoj v lahvi, očištěná mrkev

Večeře: Mixovaná hrachová polévka

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 171 744 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?