Paleo jídelníček

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody.

Stravování se příliš nemění

Lékaři, kteří se zabývají výzkumem složení stravy a jejích změn v průběhu vývoje člověka od pravěku až po dnešek, jsou toho názoru, že došlo jenom k minimálním změnám. Jinými slovy naše geny se od genů pravěkého člověka příliš neliší, a proto se neliší ani podstata stravy.

Jídelníček po vzoru doby kamenné

Paleo dieta vychází z toho, co si pračlověk ulovil za maso, dále z plodů, které mohl nasbírat, tedy ovoce a zeleniny. Jíst je může syrové nebo upravené varem na ohni.

Dovolené potraviny v paleo stravě:

  • Zelenina,
  • Ovoce,
  • Libové maso,
  • Mořské plody,
  • Ořechy,
  • Semena

Zakázané potraviny v paleo stravě:

  • Obiloviny,
  • Mléčné výrobky,
  • Cukry, sladkosti,
  • Luštěniny,
  • Alkohol

Výhody paleo stravy:

  • Paleo recepty jsou velmi chutné a rozmanité. Existuje spousta postupů na přípravu pokrmů. Maso se dá zpracovat různými způsoby (grilování, pečení, vaření, vaření na páře, dušení). K masovým pokrmům se dá připravit mnoho zeleninových variací v syrové podobě, ale také upravené dušením, vařením či vařením na páře.
  • Paleo strava vykazuje dlouhodobý hubnoucí efekt, protože ze své stravy vylučujete sacharidy. Hubnutí s paleo dietou je proto velice účinné.
  • Jde o přirozený způsob stravování, který je nám geneticky blízký. 

Rizika paleo jídelníčku:

  • Lidskému tělu mohou chybět sacharidy, kterých při paleo dietě konzumujete jenom minimální množství. Důsledkem v podstatě nulové konzumace sacharidů může být také nedostatek energie a vyšší únava. Sacharidy se proto často nahrazují ovocem obsahujícím vysoký podíl cukru.
  • Vynecháním obilovin a luštěnin přicházíte o zdroj energie a vitamínů a také hodnotné rostlinné bílkoviny (v luštěninách).
  • Pořizování masa může být poměrně nákladnou záležitostí.
  • Změna jídelníčku z klasického na paleo je náročná, a to minimálně zpočátku.
  • Při paleo dietě si dejte pozor, aby maso, které jíte, nebylo příliš tučné a dávejte přednost méně tučným druhům masa (drůbež, ryby). 

Jídelníček při paleo dietě:

Snídaně: Tuňák se zeleninou,

Dopolední svačina: Salát z ovoce podle aktuální sezóny,

Oběd: Krůtí prsa na medu

Odpolední svačina: Okurkový salát,

Večeře: Hovězí steak

Paleo strava není škodlivá

paleo dietě najdeme různé proudy. Některé jsou velmi přísné, vracejí se k paleo stravě, jakou znali pravěcí lovci a sběrači, tedy především pečené maso a syrové plody. Jiné ovšem mnohem tolerantnější, nabízejí i tepelné úpravy zeleniny atd. Záleží proto na vás, jakou variantu si zvolíte. Rizikem u tohoto stravování může být nedostatek sacharidů, ovšem dieta není nijak škodlivá a hubnutí s její pomocí je účinné.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Dieta podle zaměstnání: Jak se neproměnit v tučnou kouli u počítače

Pokud se věnujete zdravému životnímu stylu nebo chcete hubnout, pak jistě víte, že ani v práci byste neměli zapomínat na vyvážený a pravidelný jídelníček. Skladba stravy by se pak měla řídit nejen vašimi tělesnými údaji nebo pohybovou aktivitou ve volném čase, ale i náročností zaměstnání. Pokračovat ve čtení

Zhubněte díky zdravým tukům

Máme pro vás několik pádných argumentů, proč byste se při hubnutí a zdravém životním stylu neměli bát tuků ve svém jídelníčku. Čtěte dál... Pokračovat ve čtení

Dash dieta: Vymažte ze svého života zabijáka jménem sůl

Když vytváříte jídelníček, je přitom důležité jeho složení nejenom kvůli hubnutí a udržení správné hmotnosti, nýbrž i proto, abyste si udržovali stabilní hladinu krevního cukru a také snižovali krevní tlak. Právě na to se zaměřuje dash dieta. Proč byste ji měli vyzkoušet? Pokračovat ve čtení

Tip na skvělé sexuální výkony: Jezte pečený celer místo smažených bramborových hranolků

Určitě už dobře víte, které potraviny jsou zdravé, a které nikoli. Informace se na vás valí ze všech stran. Nejspíše si ale nevíte rady s tím, jakým způsobem ony nezdravé potraviny v jídelníčku nahradit. Přitom není problém je vyměnit za lepší a zdravější alternativu. Pokračovat ve čtení

Tuk z avokáda vám na břiše pneumatiky neudělá

Už jste v supermarketu někdy okukovali temně zelený plod nápadně připomínající velkou přerostlou hrušku? Nebo avokádo již dávno znáte, ale doposud nevíte, proč zrovna tento plod zařadit do svého jídelníčku na hubnutí? My pro vás máme hned několik důvodů, které vás přesvědčí o tom, proč si právě avokádo zamilovat. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 332 299 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?