Paleo jídelníček

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody.

Stravování se příliš nemění

Lékaři, kteří se zabývají výzkumem složení stravy a jejích změn v průběhu vývoje člověka od pravěku až po dnešek, jsou toho názoru, že došlo jenom k minimálním změnám. Jinými slovy naše geny se od genů pravěkého člověka příliš neliší, a proto se neliší ani podstata stravy.

Jídelníček po vzoru doby kamenné

Paleo dieta vychází z toho, co si pračlověk ulovil za maso, dále z plodů, které mohl nasbírat, tedy ovoce a zeleniny. Jíst je může syrové nebo upravené varem na ohni.

Dovolené potraviny v paleo stravě:

  • Zelenina,
  • Ovoce,
  • Libové maso,
  • Mořské plody,
  • Ořechy,
  • Semena

Zakázané potraviny v paleo stravě:

  • Obiloviny,
  • Mléčné výrobky,
  • Cukry, sladkosti,
  • Luštěniny,
  • Alkohol

Výhody paleo stravy:

  • Paleo recepty jsou velmi chutné a rozmanité. Existuje spousta postupů na přípravu pokrmů. Maso se dá zpracovat různými způsoby (grilování, pečení, vaření, vaření na páře, dušení). K masovým pokrmům se dá připravit mnoho zeleninových variací v syrové podobě, ale také upravené dušením, vařením či vařením na páře.
  • Paleo strava vykazuje dlouhodobý hubnoucí efekt, protože ze své stravy vylučujete sacharidy. Hubnutí s paleo dietou je proto velice účinné.
  • Jde o přirozený způsob stravování, který je nám geneticky blízký. 

Rizika paleo jídelníčku:

  • Lidskému tělu mohou chybět sacharidy, kterých při paleo dietě konzumujete jenom minimální množství. Důsledkem v podstatě nulové konzumace sacharidů může být také nedostatek energie a vyšší únava. Sacharidy se proto často nahrazují ovocem obsahujícím vysoký podíl cukru.
  • Vynecháním obilovin a luštěnin přicházíte o zdroj energie a vitamínů a také hodnotné rostlinné bílkoviny (v luštěninách).
  • Pořizování masa může být poměrně nákladnou záležitostí.
  • Změna jídelníčku z klasického na paleo je náročná, a to minimálně zpočátku.
  • Při paleo dietě si dejte pozor, aby maso, které jíte, nebylo příliš tučné a dávejte přednost méně tučným druhům masa (drůbež, ryby). 

Jídelníček při paleo dietě:

Snídaně: Tuňák se zeleninou,

Dopolední svačina: Salát z ovoce podle aktuální sezóny,

Oběd: Krůtí prsa na medu

Odpolední svačina: Okurkový salát,

Večeře: Hovězí steak

Paleo strava není škodlivá

paleo dietě najdeme různé proudy. Některé jsou velmi přísné, vracejí se k paleo stravě, jakou znali pravěcí lovci a sběrači, tedy především pečené maso a syrové plody. Jiné ovšem mnohem tolerantnější, nabízejí i tepelné úpravy zeleniny atd. Záleží proto na vás, jakou variantu si zvolíte. Rizikem u tohoto stravování může být nedostatek sacharidů, ovšem dieta není nijak škodlivá a hubnutí s její pomocí je účinné.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?