Co je to cukrfree

Snídáte ráno sladké pečivo, kávu oslazenou cukrem, odpoledne z pravidla sáhněte po čokoládové tyčince a večerní stres zaháníte kouskem čokolády? Cítíte se často unavení? Jedním z hlavních příčin vaší únavy je jednoznačně cukr! A to ten, o němž víte, i ten, který se schovává za zdravou stravou.

Od zítřka, od pondělí, od nového roku… To jsou milníky, které si spousta lidí určuje, když s něčím chtějí skoncovat. Konečně budeme zodpovědnější, začneme běhat, zdravě jíst. A na to vše se ihned po ránu všichni potřebují pořádně „nakopnout“. Ideálním řešením bývá ranní káva a něco sladkého k tomu. A výsledek? Nával energie střídá únava a vyčerpání.

V případě cukru se zkrátka pohybujeme na tenkém ledě. Cukru se neminuly ani potraviny, které se tváří jako zdravé. A speciální kapitolou jsou nápoje a tyčinky všeho druhu s obrázky ovoce a cereálií. Cukr obsahují také potraviny, u kterých by vás to ani nenapadlo - majonéza, hořčice, balzamiko, sladká chilli omáčka… 

Kde začít?

Pro začátek stačí pár změn, začněte víc přemýšlet, co dostáváte do svého těla. Místo toastu s marmeládou, si dopřejte kvalitní chléb s plátky avokáda, pokapaný olivovým olejem a čerstvými rajčaty. Křupavé müsli s nízkotučným jogurtem nahraďte plátkem žitného chleba s vejci. Džusy a slazené sycené limonády nahraďte bylinkovým čajem nebo nejlépe čistou neperlivou vodou.

Také si ve všech cukrech musíte udělat trochu pořádek. Hlavní cukry, se kterými se denně setkáváme jsou:

  1. glukóza- ta se nachází téměř ve všem, co běžně konzumujeme, a je tak základním zdrojem energie.
  2. laktóza, tedy disacharid, který se skládá z glukózy a galaktózy, a je obsažená ve všech druzích mléka.
  3. sacharóza – běžný cukr tvořený z půlky glukózou a z půlky fruktózou, a který si tak rádi všichni sypou do ranní kávy nebo čaje, a který kromě energie nedává tělu nic užitečného.
  4. a na závěr fruktóza, což je cukr obsažený v ovoci.

Závislí na cukru můžete být i v případě, že se neládujete denně sladkostmi, ty nezapíjíte colou a vaším oblíbeným pečivem nejsou kobližky s cukrovou polevou. Závislost se může schovávat za tzv. zdravé cukry, jako jsou med, hořká čokoláda nebo ovoce. Nepřítelem jako takovým totiž není přímo cukr, ale je jím právě fruktóza, která způsobuje, že jíme víc

Cukrfree

Cukrfree je jinými slovy život bez zbytečného cukru. Hlavní je eliminací fruktózy, která je ve větším množství pro tělo toxická. Fruktóza se původně vyskytovala pouze v ovoci, v medu a menším množství v zelenině. V dnešní době se ale bohužel vyskytuje ve většině průmyslově zpracovaných potravin.

  • Pokud máte problém se závislostí na cukru a na sladké chuti, bude potřeba na určitou dobu vysadit sladkou chuť úplně (včetně ovoce). 
  • Pokud chcete cukr eliminovat kvůli prevenci různých civilizačních onemocnění a cukr jako takový ve vás nevzbuzuje chutě a jste zdraví, můžete ve svém jídelníčku čerstvé ovoce (s výjimkou džusů, sušeného ovoce a pyré) v menším množství zanechat. Základem by však měla být zelenina, která stejně jako ovoce obsahuje vitamíny, minerály a vlákninu, ale na rozdíl od ovoce i menší množství cukru.

Je také třeba si uvědomit, že ovoce v našich končinách nebývalo celoroční záležitostí a není tak pro nás přirozené konzumovat sladké ovoce po celý roku. Dále je samozřejmě potřeba vyřadit veškeré potraviny a nápoje s přidaným cukrem, stejně tak džusy bez přidaného cukru, různá sladidla a vysoce průmyslově zpracované potraviny.

Nahraďte cukr tukem

Již dlouho panuje mýtus, že z tuku se tloustne, toto tvrzení je ale chybné. Hlavní příčinou tukových polštářů je cukr, který zároveň narušuje hormonální systém a vyvolává tak větší chuť k jídlu a to vede k nekončícímu kolotoči přejídání.

Jakmile vyřadíte z jídelníčku cukr, měli byste ho nahradit tukem a větším příjmem bílkovin. Tím se myslí přírodní, průmyslově nezpracované tuky a kvalitních bílkoviny, jako jsou luštěniny, ořechy nebo vejce. Tuky a bílkoviny nás na rozdíl od cukru zasytí a ovládnou chutě na sladké.

Čtěte etikety

Na všech obalech od potravin najdete příslušné údaje o množství obsaženého cukru. Buďte ale na pozoru, často je množství uvedeno na jednu porci (například u sušenek) nebo obecně u více, než 100g balení, právě na pouhých 100g. Nepozorný člověk si tak nevědomky koupí sladkost s na první pohled nízkým obsahem cukru a až doma zjišťuje, že množství musí mnohdy minimálně zdvojnásobit!

Alternativní sladidla

Nenechte se zmást nápisem na obalech, který hlásá „bez přidaného cukru“. Všechny údaje pročítejte pečlivě. Takové potraviny obvykle obsahují med, agávový nebo javorový sirup, melasu, kukuřičný sirup – a to všechno je fruktóza. Mezi alternativní sladidla patří rýžový sirup nebo rýžový slad. Jde o přírodní sladidlo vyrobené z fermentované vařené rýže, které tvoří směs sacharidů, maltózy a glukózy. Dalším je stévie, která rovněž neobsahuje fruktózu.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 207 597 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?