Jak skoncovat s přejídáním jednou pro vždy

Neumíte si představit, že byste se někdy mohli najíst do polosyta? Při každém jídle se nacpete tak moc, až máte pocit, že prasknete? A nebo Vám nestačí jeden pokrm a musíte se dojídat vším možným, co třeba doma najdete? Skoncujte s přejídáním! My Vá pomůžeme, čtěte dál...

Pronásleduje vás chuť na něco sladkého. Jakmile jí podlehnete, je konec. „Jenom čtvereček čokolády,“ přemlouváte se, ale nakonec je z toho celá tabulka. A tím ale nájezd na spíž nebo ledničku nekončí. Hodí se třeba i sušenky nebo něco dalšího – cokoli, co se najde.

Jenže když s jídlem skončíte, cítíte se vinni. „Zase jsem udělal/a, něco, co jsem nechtěl/a“, říkáte a slibujete, že už nikdy. Avšak za čas vás přepadne něco podobného. Jak se z tohoto nepříjemného kolotoče přejídání vyprostit?

Přejídání začíná v hlavě

Někdo možná řekne: „Tak se uhlídej a nejez.“ Jenže to není tak jednoduché, jak se to řekne. Odborníci tomuto stavu říkají záchvatovité přejídání. V podstatě ho srovnávají s jinými závislostmi. Někdo ve stresu nebo emočním vypětí sáhne po cigaretě, jiný po sklence alkoholu nebo dokonce droze. Jsou lidé, kteří sahají po jídle.

Mechanismus působení je stejný. Jídlo podobně jako cigareta pomůže alespoň na malou chvíli zapomenout na to, co vás zrovna trápí. V mozku se totiž vytvoří hormon serotonin, nazývaný také jako hormon štěstí. Dlouhodobě je ale záchvatovité přejídání problémem. Samozřejmě při něm přibývají kilogramy.

Potíže takzvaného emocionálního přejídání mohou přerůst i v závažnější poruchy příjmu potravy. Například bulimii, která spočívá v tom, že sníte hodně jídla a následně ho vyloučíte buď zvracením, nebo projímadly. Pak už se většinou neobjedete bez lékařské pomoci odborníků. Také je problém, když vaše pocity viny z toho, kolik čeho jste zase snědli, začnou převažovat nad zdravým zhodnocením situace. Potom jste na cestě dostat se do pasti.

Na druhou stranu, když se jednou někde přejíte, neznamená to ještě, že trpíte záchvatovitým přejídáním. Teprve, když k těmto situacím dochází opakovaně a vás tato situace trápí, je nejvyšší čas začít něco dělat.​

Zdravý a pestrý jídelníček je základ

Pokud svůj problém vnímáte už od začátku a pokoušíte se s ním bojovat, vypořádat se s ním, jste na nejlepší cestě opravdu uspět. Být si vědom svého problému a chtít s ním skoncovat – už to je velký úspěch. Jak bojovat s přejídáním? Alfou a omegou by měl být pestrý jídelníček.

Pokud si nevíte rady, jak ho sestavit, poraďte se s odborníky. Musíte mít správný trojpoměr sacharidů, bílkovin a tuků, nezapomínat na dostatek vlákniny, minerálů a vitamínů. Pokud budete mít správně sestavený jídelníček s dostatkem všech výživných složek, budete nasycení. Nebudete trpět hladem. Důležité je při sestavování jídelníčku nejenom složení potravy. Především si musíte na jídle pochutnat. Jenom tak se budete cítit sytí po všech stránkách.​

Jídlo jako relax

Učte se si jídlo užívat. Nespěchat, nehltat potravu, ale příjemně si ji vychutnat. Dopřejte si na jídlo dostatek času, a to i ve chvíli, kdy máte pocit, že vám třeba pracovní povinnosti přerůstají přes hlavu. Ideální je, když můžete odejít z kanceláře, z místa pracoviště. Vyčistíte si hlavu, přijdete na jiné myšlenky. Zaměstnejte se v takovou chvíli jenom jídlem, na nic jiného nemyslete.

Kromě toho, že vás jídlo v jiném prostředí osvěží a lépe naladí, snáze také poznáte, kdy máte dost. Když budete třeba v kanceláři jednou rukou něco dávat do úst a hltat a druhou rukou psát na klávesnici, nerozeznáte hranici, když už jste plní. Budete se potom ládovat skoro pořád. A to je chyba.

Návod a tipy, jak na to

Nezkoušejte pořád dokola nějaké diety. Postupně se snažte přecházet drobnými krůčky ke zdravé životosprávě. Zkuste třeba každý týden změnit v jídelníčku jednu maličkost a postupně si na ni zvykat. Je to mnohem lepší, než dělat změny skokově a experimentovat s dietami.

Pokud se vám nějakou zdravou změnu nepodaří zavést, nevyčítejte si to. Každý člověk někdy chybuje. Máte-li na něco chuť, dopřejte si to, i když to třeba zrovna nespadá do kategorie těch nejzdravějších potravin. Ale váš jídelníček zase takovou újmu neutrpí. Mnohem horší je, když si budete danou potravinu stále odpírat a žít v napětí. Dříve nebo později pak bouchnete a sníte nejenom vytouženou potravinu, ale i spoustu dalších. Prostě vyluxujete ledničku. A to je zlé.

Hledejte spouštěč

Přemýšlejte také o tom, čím je u vás záchvatovité přejídání způsobeno. Stává se prvním impulsem porada u šéfa, kde všechny pořádně zkritizuje? Je to hádka s partnerem? Pracovní neúspěch? Pokud jste schopni analyzovat spouštěče, pracujte s nimi. Snažte se na situaci reagovat jinak.

Po nepříjemné poradě neotvírejte šuplík, kde máte zásobu sušenek a čokolády. Zkuste se jít na chvilku projít a situaci takříkajíc prodýchat. Pokud nemůžete z práce ven, pak se alespoň třeba projděte chvíli po prázdné chodbě, nebo zajděte na balkon. Zkuste zhluboka dýchat, trochu protáhnout svaly. Není špatné zkusit i nějaké meditační techniky na uklidnění.

Zasyťte se kvalitou

Pokud si uvědomujete, že spouštěčem je i konkrétní potravina, snažte se jí vyhnout nebo jí nahradit zdravější alternativou. Milujete-li třeba mléčnou čokoládu, po které se vždy rozežerete, zkuste si místo ní vybrat čokoládu hořkou s vysokým obsahem kakaa. Zjistíte, že zdravé stravování zase není tak velká věda, což ukazuje i výzva2017.

Dáte-li si zdravou potravinu, zasytí vás podstatně víc, než náhražkový výrobek plný cukrů, tuků a aditiv. Kupujte si také jenom omezené množství. Řekli jsme si, že když máte na něco chuť, můžete si to dopřát. Vždy ale zůstávejte jenom u jedné věci. Kupte si jednu čokoládovou tyčinku pro chuť, nedávejte jich do košíku celou hromadu. Právě toto množství může přejídání odstartovat. Když doma nebudete nic mít, nepřejíte se – nebude z čeho.

Necpěte se o samotě

Další velkou pomocí se jíst s někým. Velmi často se stává, že se lidé za své záchvatovité přejídání stydí. Hned po přejezení uklízejí prázdné sáčky, bojí se, aby je nikdo neviděl. Pokud se přejídáte, jenom když jste sami, naplánujte si, abyste si jídlo dopřáli vždy společně s někým z rodiny nebo v práci s kolegy. Snáze se tak ovládnete.

Jestliže vám ani popsané rady nepomáhají, je třeba zajít za odborníkem na poruchy příjmu potravy. Příčin může být celá řada a profesionál vám pomůže je rozluštit. Přivádí vás do náruče jídla deprese? Neúspěšné vztahy? Nebo třeba nuda? Pojmenování problému je základem, jak si s ním poradit a nemusíte na to být sami.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

1 660 215 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?