Nezůstávejte u snu, zhubněte!

Spousta z vás sní o tom, jak zhubne. Mnoho lidí ale bohužel zůstane jenom u tohoto kroku, kdy pouze hodně mluví o tom, že by rádo zhublo, shodilo pár kilogramů, ale nic konkrétního proto nedělají. Neřaďte se mezi ně a konečně zhubněte!

Přitom jenom mluvit samozřejmě nestačí. Důležité je se do toho pustit a nepovolit. Je to samozřejmě těžké. Jedná se totiž o náročné rozhodnutí, které vám přinese omezování, nepohodlí, budete muset zvýšit svoji sebekontrolu. Právě proto se do toho mnoha lidem nechce. Zůstávají jenom u slov a snů, chybí jim odvaha tento sen uskutečnit. Jak se pustit do hubnutí?


Odvážné rozhodnutí

Cíl je jedna věc, cesta k němu věc druhá. U hubnutí je cílem už samotná cesta k němu, tedy odvaha udělat první krok a začít hubnout. A ti, kteří se rozhodnou hubnout, rozhodně jsou odvážní. Riskují totiž většinou změnu ve stravě, některé potraviny budou muset třeba značně omezit, jiné ze svého jídelníčku úplně vyloučit.

Také budou muset přinutit své zlenivělé tělo, aby se více hýbalo. Samozřejmě, že to není příjemné a pohodlné. Každý totiž není milovníkem pohybu vždy a za jakýchkoli okolností. Prostě musíte se rozhoupat a přinutit se dělat jiné věci, než doposud. Mnohdy budete nuceni i úplně změnit svůj dosavadní životní styl. To je náročné a odvážné rozhodnutí, které stojí hodně energie. Myslete ale na to, že se vám vyplatí do budoucnosti.

Sebevědomí vám stoupne

Budete lehčí o pár kilo, spokojenější, lépe naladění. Najednou zjistíte, že oblečete šaty, do kterých jste se ještě před nějakou dobou nevešli. V obchodě budete mít daleko širší výběr oděvů. Nebudete muset spoléhat na neforemné pytle pro lidi s nadváhou. Vaše dobrá nálada proto stoupne. Začnete se v nových šatech menší velikosti líbit sami sobě. Vaše zdravé sebevědomí bude stoupat.

Najednou také zjistíte, že se nezadýcháváte, pokud půjdete do schodů. Zvládnete i větší fyzickou námahu, aniž byste popadali dech a museli odpočívat. Budete mít radost, objevíte nové obzory svého života, které vám zůstávaly skryty. Můžete se víc radovat ze života.

Impuls může přijít zvenku

Motivace pro hubnutí mohou být různé. Úplně nejlepší je, když si uvědomíte, že to děláte sami pro sebe. Pro svoji lepší kondici a vizáž, pro svoji spokojenost. Vždy jde o vaše rozhodnutí, jak zlepšit svůj život. Je to stejné jako ve škole – i tam byste se měli učit pro sebe, ne kvůli známkám.

Pravda ale je, že prvotním impulsem k hubnutí mohou být různé vnější okolnosti. Například potkáte novou lásku a chcete se jí zalíbit. Potom je motivace zcela jasná. Ideální je, když první naťuknutí přijde zvnějšku, ale vy si brzy uvědomíte, že cílem je hlavně vaše vnitřní spokojenost, nikoli vnější efekt z pochvaly, jak vám to sluší.

Prvotní motivace může být různá

Vnějších impulsů může být spousta, nejenom nový partnerský vztah. Chcete třeba mít stejné tělo jako oblíbený filmový herec či sportovec. Někdo jiný by zase rád oblékl šaty, které ještě před pár lety běžně nosil a teď je nemůže dopnout. Další by zase rád vylepšil svoji fyzickou kondici. A konečně jiným lidem půjde v první fázi o to, snížit hladinu cholesterolu a stabilizovat glykémii, protože lékař na pravidelné kontrole varovně zdvihá prst. Prostě vás něco nasměruje a vy se do hubnutí pustíte.

Jak vytrvat a nevzdát to? Především je velice dobré plánovat i v hubnutí. Když si dáte konkrétní měřitelný cíl, snáze ho dosáhnete. Věta „Zhubnu“ je příliš neurčitá. Za to věta „Zhubnu do měsíce čtyři kila,“ už je mnohem jasnější. Určujete si zde termín i kolik. Navíc se jedná o naprosto reálný a dosažitelný cíl.

Dávejte si cíle

Když už si totiž cíl vytyčíte, je velmi důležité dát si takový, který bude reálné dosáhnout. Pokud budete za měsíc chtít shodit patnáct kilo, nejenom, že se vám to nepodaří, navíc je to i nezdravé. Ale jestliže si dáte takto nereálný cíl, i tak budete frustrovaní z toho, že se vám ho nepodaří dosáhnout. Ve výsledku pak bude hrozit velmi reálné nebezpečí, že to vzdáte. Na hubnutí zanevřete.

Jak to tedy udělat, když chcete zhubnout větší počet kilogramů? Dávejte si postupné malé cíle. Řekněte si, že za tento měsíc zhubnete čtyři kila. Za další také. Vytoužených patnáct kilo pak budete mít dole za čtyři měsíce. Splnění jednoho malého cíle pro vás bude motivací dojít k dalšímu cíli. Chcete-li, můžete se za splnění cíle i nějak odměňovat, ovšem nemělo by to být jídlem. Někdo z vás ale pak třeba zjistí, že o tu odměnu ani nejde, stačí vám pocit, že jste udělali něco dobrého pro sebe.

Plánujte si jídlo i cvičení

Při hledání cesty, jak v hubnutí vytrvat a pokračovat, vám také hodně pomůže plánování. Nežijte v chaosu. Plánujte si, co uvaříte, nakupujte podle seznamu a promyšleně. Mnohdy totiž vznikají špatné stravovací návyky právě z nedostatku času. Nestíháte a tak si jednoduše koupíte něco nezdravého do ruky. Jestliže máte jídlo připravené s sebou v krabičce, podobným potížím se vyhnete.

Stejně tak si plánujte cvičení. I tady platí stanovení cílů. Ve větách „Budu cvičit“ a „Každé pondělí budu po práci od šesti hodin cvičit hodinu v posilovně“ je také obrovský rozdíl. A výsledek vašeho snažení? Samozřejmě je to hezčí postava, lepší tělesná kondice a zdravotní stav, ale především váš vnitřní pocit lepšího sebehodnocení.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?