Bolest břicha: Potraviny, které bolavému břichu neprospívají

Bolesti v oblasti břicha mohou být velmi nepříjemné a v některých případech také zdraví nebezpečné. Jak se v lehčích případech pomoci od bolesti břicha přírodní cestou a které potraviny bolesti jen zhoršují? Zjistěte to!

Příčiny bolestivého břicha

Příčiny bolesti břicha mohou být opravdu různorodé od nezdravého jídelníčku až po nadměrný stres. Ať už je příčina jakákoli, není dobré bolesti břicha podceňovat.

Často se jedná o bolest spojenou se zažívacími potížemi (tedy například bolest břicha po jídle), o záněty slepého střeva, slinivky, močového měchýře nebo třeba také o menstruační bolesti či zácpu. V některých případech může být příčinou bolestivého břicha také bolest zad nebo natažené svalstvo z příliš intenzivních cviků na hubnutí břicho.

Ve vážnějších případech se může jednat o projev nádorového onemocnění.

Tyto nepříjemné bolesti jsou navíc často spojeny s dalšími projevy, jako je například nevolnost, zvracení, nadýmání nebo průjem.

Pokud jsou vaše bolesti časté, přetrvávají dlouhou dobu, nebo jsou spojené ještě s dalšími obtížemi, je rozhodně nezbytné podstoupit lékařské vyšetření. Břišní dutina obsahuje životně důležité orgány a včasná prevence se proto rozhodně vyplatí.

Lokalizujte svou bolest

Bolest břicha může být opravdu velmi různorodá. Může být ostře bodavá, tupá, může se jednat také o křeče.

Bolesti v oblasti podbřišku jsou nejčastěji ženským problémem. Jsou zpravidla spojené s menstruačními bolestmi nebo záněty močového měchýře či záněty gynekologické.

Oblast pupku je příznačná pro obtíže se slepým nebo tenkým střevem. Bolesti v nadbřišku se ve většině případů týkají žaludku a pankreatu (neboli slinivky břišní).

Bolest břicha na levé straně nadbřišku mohou být projevem žaludečních vředů, gastritidy či opět obtíží se slinivkou. Bolest břicha vlevo v oblasti podbřišku se zpravidla týká střev a tudíž se může nejčastěji jednat o nadýmání nebo zácpu.  

Bolest břicha na pravé straně pod žebry značí problémy se žlučníkem. Jedná se přitom zpravidla o velmi silnou bolest, která je mnohdy doprovázena také nevolností, slabostí a zvracením. Na druhou stranu se může také jednat o jaterní obtíže nebo o dvanácterníkový vřed nebo o ledvinovou koliku.

Bolesti v pravém podbřišku značí zánět slepého střeva.

Bolest břicha v těhotenství a bolest břicha u dětí

Bolesti břicha není radno podceňovat zejména v období těhotenství. Přibližně v druhé polovině těhotenství se mohou objevit bolesti v oblasti podbřišku, které jsou však zpravidla pouze nezbytným důsledkem toho, jak miminko roste.

Zpozornět byste měly v momentě, kdy bolesti dlouhodobě přetrvávají, nebo v případě, že máte křeče. Pokud máte obavy, je rozhodně lepší poradit se se svým gynekologem.

Bolestivé bříško se bohužel nevyhýbá ani dětem. Příčinou jsou mnohdy střevní parazité, zácpa, nafouklé břicho, ale také dětské neurózy plynoucí například z nechuti chodit do školky.

U dětí je proto nutné dohlédnout na pestrou stravu a dostatečný pitný režim.

Potraviny, které od bolesti uleví

Ať už jde o jakékoli obtíže v oblasti břicha, určitě se vyplatí dostatečný přísun vitamínů, a to zejména vitamínu C a vitamínu E. Jedná se totiž o skvělé antioxidanty, které pomáhají vnitřní orgány chránit. Do jídelníčku byste proto měli zařadit dostatek zeleniny a ovoce. Dostatečný přísun vlákniny navíc zbavuje zácpy.

Skvělým pomocníkem je správný výběr potravin, například zelí nebo brokolice. Vhodné jsou ale také brusinky a borůvky.

Dobrý trávicí systém dobře podpoří mléčné výrobky s živými kulturami. Jedná se o přátelské bakterie, které usnadňují trávení a zvyšují obranyschopnost.

Bolesti můžou zmírnit také bylinné odvary a čaje například mátový, heřmánkový, fenyklový a zázvorový čaj.

Prospěšným všelékem pro trávicí trakt jsou také nejrůznější semínka, zejména ta lněná.

V případě průvodního průjmu je rovněž nezbytné dodržovat dietu.

Potraviny, které mohou uškodit

Pokud máte problémy s bolestmi břicha, rozhodně byste měli vynechat tučné a kořeněné pokrmy nebo konzervované potraviny. Rozhodně tedy žádný fast food, uzeniny, těžká jídla, kofein, alkohol nebo sladké limonády.

Vyvarovat byste se rovněž měli nepravidelného stravování nebo jedení ve spěchu. Stres, nezdravé potraviny, spěch, nedostatek tekutin a žádný pohyb - to jsou faktory, které vám můžou jen přitížit.

Pro celkovou prevenci je v každém případě nejdůležitější dodržování zásad správného životního stylu a zdravého jídelníčku.

23.10.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

5 tipů na skvělé doplňky, které najdete ve vaší lékárně

24.10.2018

Podzimní plískanice jsou předzvěstí blížícího se období chřipek a nachlazení. Abyste podpořili svůj imunitní systém a předešli nejrůznějším nepříjemným onemocněním, je zvlášť v tomto období vhodné užívat doplňky stravy. Podívejte se, které doplňky stravy jsou osvědčené a snadno dostupné. Pokračovat ve čtení

Rýma: Co opravdu zabírá a čím byste si naopak mohli uškodit?

12.10.2018

Pomalu ale jistě se blíží čas sychravých a deštivých dnů. Nevlídné počasí s sebou nese ještě něco jiného. Červený nos, škrábání v krku, bolest hlavy a kloubů - to vše jsou nechvalně známé projevy nachlazení. Jak se zbavit rýmy pomocí přírodních léčiv? Prozradíme vám několik účinných tipů. Pokračovat ve čtení

Jak správně regenerovat po cvičení?

06.08.2018

Žijete-li zdravě, jste aktivní a pravidelně se hýbete, musíte myslet i na nutnou regeneraci svého těla, která bezesporu patří mezi hlavní součásti zdravého životního stylu. Poradíme, jak na to, aby váš organismus správně regeneroval a vy tak mohli mít lepší výsledky v hubnutí i ve cvičení. Pokračovat ve čtení

Lymfatické masáže jako účinná zbraň proti nadváze

17.04.2017

Nedaří se vám delší dobu shodit přebytečné kilogramy, otékají vám dolní končetiny a tvoří se vám na stehnech či zadečku celulitida, i když máte dostatek pohybu? Pak vyzkoušejte lymfodrenáž, která by tyto projevy a další zdravotní problémy mohla zmírnit ba dokonce úplně vyléčit. Pokračovat ve čtení

Potraviny, po kterých váš mozek nebude zahálet

16.01.2017

Strava, kterou do sebe dostáváme, ovlivňuje mnoho funkcí našeho těla. Jednou z nich je činnost mozku. Samozřejmě platí pravidlo, že tím kvalitnější jídlo je, tím lépe se nám přemýšlí, soustředí, pamatuje apod. Objevte s námi potraviny, které zlepší všechny tyto faktory. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 306 180 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?