Jak odolat lákadlům na dovolené?

Není úplně jednoduché ubránit se všem dobrotám a novým chutím na dovolené, navíc když ji trávíte v zahraničí. My vám ale prozradíme, jak odolat všem těmto lákadlům a nepřivézt si tak z dovolené nějaké kilo navíc.

Bohatě prostřený švédský stůl v některé z příjemných přímořských destinací, přesně tak vypadá u většiny z nás jídlo na dovolené.

Také mlsně chodíte okolo a váháte, co ještě ochutnat? Přemítáte, co jste ještě neokusili, a přitom by to stálo za hřích? Není divu. Odolat stolům, které se prohýbají lahůdkami a sladkostmi, je skutečně velice těžké. Pokud nebudete mít pevnou vůli, může se stát, že vážení po dovolené ukáže nějaký ten kilogram navíc.

Jak se podobné zkušenosti vyvarovat?

Zkuste raději polopenzi

Samozřejmě, že to není jednoduché. Zaplatíte si all inclusive a chcete si ho jaksepatří užít. Říkáte si prostě: Když už jsem za to dal/a ty peníze, tak to tady přece nenechám! Dovolená se tak snadno může zvrhnout v přejídání. Po návratu pak nedopnete kalhoty, které jste před dovolenou oblékli naprosto bez potíží.

Jak přecpávání zabránit? Jednou z možností je nevolit all inclusive, ale levnější plnou penzi nebo spíše polopenzi. Rozumným jedlíkům většinou stačí polopenze. Nají se ráno a večer, den stráví stejně na pláži nebo procházkou ve městě. Na čas oběda si mohou připravit třeba malou svačinu.

Jestliže ale polopenzi zvolíte, pozor na to, abyste chybějící oběd nenahrazovali nějakou kalorickou smaženou nebo naopak sladkou bombou v nejbližší restauraci. Nejlepší je si třeba koupit olivy, nebo různou čerstvou zeleninu, sýr a bagetu v blízkém obchodě a zdravě mlsat na pláži pod slunečníkem.

Nejezte z přemíry času nebo nudy

Jestliže jste se ale rozhodli pro plnou penzi či rovnou all inclusive, samozřejmě vám nikdo vaši volbu nebere. I v tomhle případě existují triky, jak se bránit přecpání.

Jeho příčinou je většinou spousta volného času. Najednou jste stovky nebo spíše tisíce kilometrů od domova a netíží vás žádné povinnosti. Nemusíte přemýšlet, co je ještě potřeba za celý den stihnout. Máte čas pro sebe a svoji rodinu. Najednou nevíte, co máte dělat, a tak se snadno stane, že přiběhnete do hotelové restaurace i mimo čas hlavního jídla. A protože máte zaplaceno all inclusive, vždycky se tam něco pro vás najde.

Pro ženy je také lákavé, že jim jídlo někdo servíruje, nemusí trávit spoustu času jeho přípravou. Proto rada číslo jedna zní: Připravte si nějaký program i na dovolenou. Když vyrazíte na pláž a dáte si procházku a pak koupel v moři, už se vám nebude chtít vracet se do hotelové restaurace. Nebudete jíst z nudy.

Dodržujte zásady zdravého jídelníčku

Dávejte si také pozor na svůj jídelníček. Nezapomeňte ani na dovolené na zásady racionální výživy. Jezte hodně zeleniny, která vám dodá vitamíny a vlákninu. Výhodou je, že švédské stoly bývají bohatě zásobené zeleninovými saláty.

Vynechte ale smetanové dresinky. Sahejte po nezahuštěných zeleninových masových vývarech, nikoli po smetanových polévkách. Neodnášejte si ke stolu smažená masa, vyberte raději vařená, dušená či grilovaná nebo pečená. Nepřelívejte je ale smetanovými omáčkami. Zapomeňte na hranolky a krokety, rýže, těstovin a brambor si nakládejte méně: větší podíl nechte zelenině. Když už nějaký zákusek, potom s ovocem či želatinou. Vyškrtněte ze seznamu svých zájmů koláče, dorty se šlehačkou a máslovými krémy.

Nezanedbávejte také pitný režim nejenom s ohledem na sluníčko a teplo, ale i na svoji štíhlou linii. Budete-li mít dostatek tekutin, nehrozí vám úžeh či úpal.

Ochutnejte zdravé pokrmy hostitelské země

Nejspíše pro vás nebude překvapením, že zdravá strava je pro mnohé středoevropské národy docela samozřejmá. Jejich kuchyně vychází z ryb a darů moře, nechybí v ní hodně zeleniny. Tím samozřejmě není řečeno, že by nejedli žádné sladkosti (třeba Italové jsou mistry ve výrobě zmrzliny) nebo tučné pokrmy, ale přece jenom se nevyskytují v takové míře, jako u obyvatel ze severněji položených destinací, kteří kalorickými sladkými a tučnými bombami zahánějí zimu. Proto zkuste jíst podobně jako vaši hostitelé. 

Vaše dovolená u moře se může stát příležitostí, jak ochutnat něco zdravého a chutného z kuchyně země, do které jste se vydali. Nejedete přece k moři kvůli tomu, abyste tam baštili české knedlíky, i když se třeba náhodou nacházíte i v hotelu, který českou kuchyni nabízí. Výlet k moři je skvělou příležitostí k ochutnání specialit středomořské kuchyně.

Hýbejte se i u moře

Poslední rada zní: sportujte i během dovolené. Samozřejmě, že nemusíte lámat žádné rekordy, ale nebraňte se pohybovým aktivitám. Vyrazte na dlouhou procházku po okolí, do města, po pláži podél moře. Zaplavejte si v moři.

Pokud má hotel nějaké možnosti sportovního vyžití, vyzkoušejte je. Má třeba tenisový kurt? Zkuste si zapinkat, i když jste tuhle hru třeba ještě nikdy nehráli. Vykašlete se na posměváčky, kteří se budou šklebit, že to neumíte. Všechno je jednou poprvé.

Můžete si jít ráno zacvičit na pláž svůj outdoor trénink. Večerní půlhodinka v hotelovém bazénu nebo posilovně se také počítá. Zahrajte si plážový volejbal, zpříjemníte si tak pobyt na pláži. Zkrátka: nezapomeňte se hýbat.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 260 171 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?