Nákupní seznam a rady, jak zdravě nakupovat

Jednoduchý dietní trik je mít doma pouze samé zdravé suroviny. Když vás poté chytí mlsná, máte pojištěné, že nesníte nic, co byste si později vyčítali. Zjistěte, která jídla se vyplatí nakupovat čerstvá, a která naopak něco vydrží. To, že se nemá chodit nakupovat s prázdným žaludkem, snad netřeba připomínat! :)

Nákupní seznam

Nespoléhejte na to, že přijdete do obchodu a hned se vám vybaví, co vám doma chybí a je potřeba dokoupit. V obchodech bývá hodně zboží, což odvádí zákazníkovu pozornost od toho, pro co opravdu přišel.

Právě z toho důvodu je dobré si doma napsat nákupní seznam. Na nic důležitého díky němu nezapomenete a pokud půjdete přesně podle seznamu, nevyhodíte peníze za zbytečnosti.  Jak sestavit takový nákupní seznam?

Nejdůležitější je kupovat co nejméně zpracované potraviny, omezit nákup plechovek a jít do co největšího množství čerstvých - sezónních  potravin, které si následně zpracujete sami.

Pokud kupujete plechovky, přečtěte si složení a vyhýbejte se složkám, které jsou silně podezřelé nebo jim jednoduše nerozumíte - obsahují barviva, umělá sladidla, konzervanty a další škodliviny.

Mnoho lidí tvoří své nákupní seznamy podle předem stanovených receptů, které budou v týdnu připravovat, jiní vaří intuitivně z toho, co mají zrovna doma. Pokud chcete ušetřit spoustu času i práce, nabízíme vám plnou porci Pestrého jídelníčku, díky které si budete moci vytisknout již připravený nákupní seznam na celý týden dopředu! Na nic tak nezapomenete a nakoupíte opravdu jen to, co potřebujete.

Tyto základní suroviny je dobré mít neustále po ruce.

Co nakupovat častěji a čerstvé?

  • pečivo s vyšším podílem vlákniny (nad 6 g na 100 g) 
  • ovoce - upřednostňujte hlavně sezónní kousky
  • zeleninu – zelenina se doporučuje jíst k hlavním jídlu a také kdykoliv během dne
  • čerstvé ryby – ryby se doporučují konzumovat alespoň 1x týdně
  • čerstvé libové maso  - maso si dopřávejte raději méně, za to ale kvalitní

Co týden až dva vydrží?

  • celozrnný žitný chléb – lisovaný trvanlivý, dobrý jako alternativa za čerstvé pečivo
  • sýr cottage – cca 2 ks na týden
  • tvaroh nízkotučný bílý – cca 2 ks na týden
  • sýr Mozzarella light – cca 1 balení na týden
  • jogurty Selské – Hollandia (bílé + ochucené) – vhodné jako svačina
  • kefíry, zákysy, jogurtové nápoje, acidofilní mléka  - na každý den 1 kus 
  • tvarohy ochucené – také vhodné v rámci svačinek
  • zakysaná smetana  – příležitostně
  • šunka krůtí nad 90% masa – 100 g na týden
  • šunka vepřová nad 90% masa – 100 g na týden
  • vejce – 4 ks na týden
  • tofu uzené – 1 balení o max. 150 g na týden

A co nakoupit klidně do zásoby?

  • sušené ovoce a ořechy – neproslazované!  
  • semínka a oleje (lněná, slunečnicová semínka,, dýňová, chia semínka..)
  • med nebo sladké sirupy (datlový, agávový..)
  • polotučné mléko – s 1,5 % tuku
  • mražené zeleninové směsi nebo jedno druhové zeleniny – např. s fazolemi, s houbami, směsi s méně tradičními druhy – s bambusovými výhonky, fazolové lusky, špenátové listy…
  • proteinové tyčinky – vhodné v rámci svačinek, není-li čas nachystat si jinou svačinu, nebo po cvičení
  • knäckebroty –  vhodné v rámci svačinek místo pečiva
  • ovesné vločky  – vhodné v rámci snídaní
  • suché luštěniny a těstoviny
  • luštěniny v plechovce
  • rybičky v oleji

Čemu se raději vyhnout?

Nekupujte jídlo obsahující cukr a nejlépe ani samotný cukr. Pozor si dejte na těstoviny z klasické mouky a cereálie, které jsou označovány za  “zdravou snídani”.

Vyhněte se také džusům, sladkostem, krekrům či brambůrkám a určitě si tyto pochutiny nenakupujte do zásoby. Snažte se rovněž omezit předem připravené pokrmy a zpracované suroviny.

Aplikace nákupní seznam

Aplikací pro vytváření nákupního seznamu v telefonu je hned několik. Dnes se zaměříme konkrétně na mobilní aplikaci Listonic.

Výhody aplikace:

  • Autoři vědí, že si ceníte svého volného času a chcete nakupovat co nejrychleji. Kromě toho také zjistili, že asi 70 % produktů se v nákupních seznamech opakuje. Aplikace proto nejprve navrhuje vaše oblíbené produkty. Jejich množství zadáte následně jedním klepnutím.
  • Listonic umí poznat měrné jednotky různých produktů – stačí zadat produkt, zapsat množství a aplikace okamžitě navrhne možné jednotky.
  • Co už máte v košíku, a co je ještě potřeba koupit? Nyní to jasně uvidíte!
  • Můžete se těšit na snadnější nakupování s rodinou a přáteli. Vaše seznamy jsou synchronizovány, takže všechny změny okamžitě vidí ostatní. Své seznamy nákupů můžete také sdílet s dalšími uživateli, kteří nepoužívají aplikaci Listonic, prostřednictvím e-mailu nebo textové zprávy.
  • Listonic poskytuje stovky užitečných tipů na nákupy a vaření, které vám pomohou ke zdravé stravě.

A co vy? Zůstáváte u starých dobrých papírových seznamů nebo jste již přešli na jejich online verze?

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 207 504 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?