Vánoční trhy: kterým pokrmům se raději vyhnout?

Asi každý z vás si někdy vystál na vánočních trzích frontu na pořádně mastný a nezdravý bramborák a zapil to přeslazeným svařeným vínem nebo punčem.

Tělu dáváme v období svátků pořádně zabrat a to jak smaženým a tučným jídlem, tak alkoholem, který není obsaženou jen v klasických Vánočních nápojích, ale je složkou  třeba i takového cukroví. Naši předkové na tom byli v jistém smyslu lépe. Žili po celý rok velmi skromně a mimo to, také těžce fyzicky pracovali. Sladkosti a tučná jídla se jim dostávali jen o svátcích, zejména kolem Vánoc. Dnes je to bohužel tak, že většinou fyzicky příliš nepracujeme a tučného a kalorického jídla si dopřáváme nad nadmíru.

Z vánočních trhů rovnou do nemocnice

V nemocnicích kolem Vánoc výrazně přibývá pacientů s akutními trávicími potížemi. Opatrní by měli být hlavně lidé s metabolickým syndromem, vysokým krevním tlakem, zvýšeným cholesterolem, cukrovkou, obezitou a ostatními chronickými onemocněními. Velmi vážně si můžou poškodit zdraví i pacienti s onemocněním zažívacího traktu (žaludek, střeva, slinivka atd.).

Rizikový faktor při podobných pouličních prodejích jídla bývá i s hygienou. A to jak  na straně prodejců, tak samozřejmě také konzumentů. Ruky na srdce, kdo má mnohdy po celém dni završeném večer na trhu čisté ruce, zatímco si dopřává klobásku nebo bramborák.

Tak co si dát dobrého?

Představíme vám nejčastěji vyhledávané pochoutky z vánočních trhů.

Trdelník – 900 kJ.

Tradiční sladkost z kynutého těsta, pečená na ohni. Neodmyslitelně zcela jistě určitě patří k jarmarkům a Vánocům. Pokud si ho nedáte hned po haluškách nebo klobáse, tak si na něj určitě dobře pochutnáte. Jde o poměrně těžký zákusek, ale neuškodí vám, když si k němu dáte svařené víno, grog či punč.

Štrúdl - 1500 kJ.

Sladkost z listového těsta s jablečnou nebo makovou náplní a často také se šlehačkou. Velmi oblíbený dezert, ale pozor: jeden kousek se energeticky bohatě vyrovná porci zelné polévky!

Pečená klobása – 2000 kJ.

S chlebem a hořticí, jak jinak! Tato dobrota obsahuje opravdu pořádnou dávku tuku a cholestrerolu. Vše navíc zhoršuje způsob přípravy – většinou na roštu, nad otevřeným ohněm. Jídlo poté obsahuje i rakovinotvorné látky, které vznikají odkapáváním tuku do ohně. Uzeniny obecně zrovna tou nejzdravější volbou, proto se jejich konzumaci doporučuje omezovat.

Bramborák – 1800 kJ.

Samotné brambory mají poměrně nízký energetický obsah, hodně bílkovin, ale zároveň i

schopnost pohlcovat tuky. Maštěné pečené brambory, nebo také hranolky, jsou velmi vydatné. Bramborák je jedna z nejoblíbenějších stánkových pochoutek vůbec, je však pak přímo kalorickou bombou!

Zelňačka - 1500 kJ.

Zelí je velmi zdravé, už i kvůli vysokému obsahu vlákniny, vitaminu C a dalším látkám, které příznivě podporují trávení a střevní mikroflóru. Pokud jde o kalorickou hodnotu, zatěžuje ji především uzené maso nebo klobása a smetanová jíška.. K tomu připočítejte také pečivo, které se s polévkou běžné podává.

Chleba se sádlem a cibulí nebo porce škvarků– 600 až 1200 kJ.

Vepřové sádlo je v zásadě velmi vhodné na smažení a neškodí tolik, jak se v nedávné minulosti říkávalo. Odborníci jej dnes také doporučují používat namísto olejů. Je odolné vůči teplu a stabilnější při vyšších teplotách. Ale s jeho konzumací bychom i tak měli být opatrní, protože ze všech rostlinných a  živočišných tuků má vepřové sádlo nejvíce kalorií.

Jedlé kaštany 400 kJ.

Jedlé kaštany jsou dobrým zdrojem mnoha vitaminů a minerálů. Obsahují vitamin C, B a E. Jsou vhodné i pro lidi s nemocemi srdce a vysokým krevním tlakem a pomáhají také při onemocněních ledvin. Mimo to také čistí od jedovatých zplodin játra a působí proti průjmům, psychickým poruchám a stavům úzkosti. Pečené nebo vařené kaštany ihned oloupejte a to ještě horké – pokud vystydnou, oloupat už nejdou.

Mezi oblíbená vánoční jídla, která můžete najít na stáncích patří také bez pochyb-

  • Halušky
  • Houbový Kuba
  • Bramborový salát s řízkem
  • Cukroví
  • Vánočka
  • A další..

Člověk by neměl myslet jen na možné nabrané kila a kalorie, ale zároveň také ne plácat páté přes deváté. Podtrženo sečteno! Všeho s mírou a prožijete určitě příjemně strávené svátky s příjemným kulinářským zážitkem.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vánoční hladovění – má vůbec smysl?

Během vánočního dne by se podle tradice měl držet půst až do večeře, aby se nám večer zjevilo zlaté prasátko. Pokračovat ve čtení

Jak přežít vánoční večírek ve zdraví

Konec roku je za dveřmi a s ním již tradiční setkávání s přáteli a vánoční večírky. Také se už na nějakém takovém večírku nebo posezení s přáteli vidíte? A v duchu už s pocitem provinění plánujete novoroční předsevzetí, jak se zpět dostat do formy? Není nezbytné se vzdávat společenských akcí. Stačí jen se na návštěvu takového večírku nebo restaurace připravit a přemýšlet, co vypijete a sníte. Pokračovat ve čtení

Recept na nejlepší vánočku

Vánočka má již dlouhou historii a tradici, během let se vyvíjelo i její pojmenování. Dnešní běžně používaný název vánočka se od prapůvodního liší. Nazývána byla třeba jako: pletenice, pletanka, štědrovice,, štrucla, žemle, ceplík a další. První zmínka o vánočce pochází již z 16. století. Pokračovat ve čtení

Vánoční dieta: Kapra se vzdávat nemusíte, připravte si ho ale dietněji

Chcete přežít Vánoce bez úhony? Bojíte se nástrah, jako je cukroví s velkou porcí másla, kakaa, cukru a mouky? Máte strach ze smažené ryby, svíčkové nebo chlebíčků a spousty dalších pochutin? Vánoční dieta vás přesvědčí o tom, že se bát nemusíte. Stačí jenom poslouchat své tělo a nevystavit ho velkému pokušení. I vánoční hodování se dá připravit dietněji. Pokračovat ve čtení

Jak během svátků neohrozit své hubnutí? Vyměňte knedlíky za zeleninu

Vánoční svátky jsou tradičně postrachem každého, kdo si pečlivě hlídá štíhlou linii. Boj s tím, jak nepřibrat, je náročný, ale dá se zvládnout. Důležité je zbytečně se nepřejídat, jíst lehká jídla a nezapomenout na pohyb ani ve sváteční čas. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 777 508 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?