Vánoční trhy: kterým pokrmům se raději vyhnout?

Asi každý z vás si někdy vystál na vánočních trzích frontu na pořádně mastný a nezdravý bramborák a zapil to přeslazeným svařeným vínem nebo punčem. Přemýšleli jste také ale nad tím, co to udělá s vašim tělem?

Tělu dáváme v období svátků pořádně zabrat a to jak smaženým a tučným jídlem, tak alkoholem, který není obsaženou jen v klasických Vánočních nápojích, ale je složkou  třeba i takového cukroví. Naši předkové na tom byli v jistém smyslu lépe. Žili po celý rok velmi skromně a mimo to, také těžce fyzicky pracovali. Sladkosti a tučná jídla se jim dostávali jen o svátcích, zejména kolem Vánoc. Dnes je to bohužel tak, že většinou fyzicky příliš nepracujeme a tučného a kalorického jídla si dopřáváme nad nadmíru.

Z vánočních trhů rovnou do nemocnice

V nemocnicích kolem Vánoc výrazně přibývá pacientů s akutními trávicími potížemi. Opatrní by měli být hlavně lidé s metabolickým syndromem, vysokým krevním tlakem, zvýšeným cholesterolem, cukrovkou, obezitou a ostatními chronickými onemocněními. Velmi vážně si můžou poškodit zdraví i pacienti s onemocněním zažívacího traktu (žaludek, střeva, slinivka atd.).

Rizikový faktor při podobných pouličních prodejích jídla bývá i s hygienou. A to jak  na straně prodejců, tak samozřejmě také konzumentů. Ruky na srdce, kdo má mnohdy po celém dni završeném večer na trhu čisté ruce, zatímco si dopřává klobásku nebo bramborák.

Tak co si dát dobrého?

Představíme vám nejčastěji vyhledávané pochoutky z vánočních trhů.

Trdelník – 900 kJ.

Tradiční sladkost z kynutého těsta, pečená na ohni. Neodmyslitelně zcela jistě určitě patří k jarmarkům a Vánocům. Pokud si ho nedáte hned po haluškách nebo klobáse, tak si na něj určitě dobře pochutnáte. Jde o poměrně těžký zákusek, ale neuškodí vám, když si k němu dáte svařené víno, grog či punč.

Štrúdl - 1500 kJ.

Sladkost z listového těsta s jablečnou nebo makovou náplní a často také se šlehačkou. Velmi oblíbený dezert, ale pozor: jeden kousek se energeticky bohatě vyrovná porci zelné polévky!

Pečená klobása – 2000 kJ.

S chlebem a hořticí, jak jinak! Tato dobrota obsahuje opravdu pořádnou dávku tuku a cholestrerolu. Vše navíc zhoršuje způsob přípravy – většinou na roštu, nad otevřeným ohněm. Jídlo poté obsahuje i rakovinotvorné látky, které vznikají odkapáváním tuku do ohně. Uzeniny obecně zrovna tou nejzdravější volbou, proto se jejich konzumaci doporučuje omezovat.

Bramborák – 1800 kJ.

Samotné brambory mají poměrně nízký energetický obsah, hodně bílkovin, ale zároveň i

schopnost pohlcovat tuky. Maštěné pečené brambory, nebo také hranolky, jsou velmi vydatné. Bramborák je jedna z nejoblíbenějších stánkových pochoutek vůbec, je však pak přímo kalorickou bombou!

Zelňačka - 1500 kJ.

Zelí je velmi zdravé, už i kvůli vysokému obsahu vlákniny, vitaminu C a dalším látkám, které příznivě podporují trávení a střevní mikroflóru. Pokud jde o kalorickou hodnotu, zatěžuje ji především uzené maso nebo klobása a smetanová jíška.. K tomu připočítejte také pečivo, které se s polévkou běžné podává.

Chleba se sádlem a cibulí nebo porce škvarků– 600 až 1200 kJ.

Vepřové sádlo je v zásadě velmi vhodné na smažení a neškodí tolik, jak se v nedávné minulosti říkávalo. Odborníci jej dnes také doporučují používat namísto olejů. Je odolné vůči teplu a stabilnější při vyšších teplotách. Ale s jeho konzumací bychom i tak měli být opatrní, protože ze všech rostlinných a  živočišných tuků má vepřové sádlo nejvíce kalorií.

Jedlé kaštany 400 kJ.

Jedlé kaštany jsou dobrým zdrojem mnoha vitaminů a minerálů. Obsahují vitamin C, B a E. Jsou vhodné i pro lidi s nemocemi srdce a vysokým krevním tlakem a pomáhají také při onemocněních ledvin. Mimo to také čistí od jedovatých zplodin játra a působí proti průjmům, psychickým poruchám a stavům úzkosti. Pečené nebo vařené kaštany ihned oloupejte a to ještě horké – pokud vystydnou, oloupat už nejdou.

Mezi oblíbená vánoční jídla, která můžete najít na stáncích patří také bez pochyb-

  • Halušky
  • Houbový Kuba
  • Bramborový salát s řízkem
  • Cukroví
  • Vánočka
  • A další..

Člověk by neměl myslet jen na možné nabrané kila a kalorie, ale zároveň také ne plácat páté přes deváté. Podtrženo sečteno! Všeho s mírou a prožijete určitě příjemně strávené svátky s příjemným kulinářským zážitkem.

14.11.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Recepty na zdravé bramboráky

09.01.2020

Máte rádi tradiční jídla české kuchyně? Bramboráky patří již od nepaměti k těm nejchutnějším receptům našich babiček. Jejich příprava není přitom nijak náročná a chuť velmi specifická. V současnost je spousta způsobů, jak si tuto pochoutku připravit na zdravější způsob a vyhnout se nepříjemným následkům z konzumace smaženého jídla. Pokračovat ve čtení

Vánoční hladovění – má vůbec smysl?

23.12.2019

Během vánočního dne by se podle tradice měl držet půst až do večeře, aby se nám večer zjevilo zlaté prasátko. Je to ale to nejlepší pro náš metabolismus? Pokračovat ve čtení

Vánoční cukroví: Proměňte tradiční pečení ve vzor zdravé výživy

21.12.2019

Svátky Vánoc jsou pro mnohé časem, kdy neřeší svůj jídelníček a tím ani svou postavu. Pokud mezi ně nepatříte a i přesto si chcete pochutnat na upečeném cukroví, máme pro vás zdravé recepty na tři nejoblíbenější druhy. Pokračovat ve čtení

Jak dobře a chutně uvařit brambory

05.12.2017

Brambory byly objeveny v oblasti dnešního Peru již před 4-5 tisíci lety a k nám se rozšířily z Braniborska. Dnes je řadíme mezi nejvýznamnější zemědělské plodiny. Pokračovat ve čtení

Jak přežít vánoční večírek ve zdraví

13.11.2017

Konec roku je za dveřmi a s ním již tradiční setkávání s přáteli a vánoční večírky. Také se už na nějakém takovém večírku nebo posezení s přáteli vidíte? A v duchu už s pocitem provinění plánujete novoroční předsevzetí, jak se zpět dostat do formy? Není nezbytné se vzdávat společenských akcí. Stačí jen se na návštěvu takového večírku nebo restaurace připravit a přemýšlet, co vypijete a sníte. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

3 000 041 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?