Zánět močových cest: 8 tipů, jak se ho zbavit

Pálí to, řeže to a nejde to. Jít na toaletu, když vás chytne zánět, není opravdu nic příjemného. Co ale s tím?

Myslíte, že je zánět močového měchýře sezónní nepříjemnost? Bohužel, tenhle problém se na sezónu vůbec neohlíží.

Za odborným názvem cystitida se skrývá jedno z častých infekčních onemocnění. Jeho původcem jsou bakterie Escheria coli, ty se běžně vyskytují v lidské stolici. Jakmile se ale dostanou do močového ústrojí, mohou se tam přemnožit a způsobí tak zánět. A jak je to s tím jejich „přestěhováním“?

Důvodů je hned několik. Kromě snížené hygieny zánět močových cest způsobuje i nedostatečný pitný režim nebo oslabená imunita, negativně působí také zadržování močení, nebo ochablé svalstvo po porodu, při těhotenství či menopauze. Riziko infekce se zvyšuje tak při nechráněném pohlavním styku a nedodržováním hygieny po sexu. Zajímavé je, že zánět močových cest u můžu, není oproti postižení žen nijak zvlášť častý.

Jsou antibiotika nutná?

V závažných případech jistě ano. Většina lékařů antibiotika předepíše automaticky, zdraví močových cest můžete podpořit ale i jinak. A to hlavně ve chvíli, kdy zachytíte zánět včas.

V počátečních chvílích je možné použít fytopreparáty - produkty, které obsahují extrakty z kanadských brusinek, zlatobýlu obecného pro zdraví močového měchýře a dolních močových cest a vitamin D pro podporu imunitního systému.

Antibiotika na zánět močových cest, mají rychlý nástup a od problému uleví, mnoho pacientů ale zvažuje také jejich negativa. Jedná se především o narušení střevní mikroflóry a častý doprovodný problém s kvasinkami a plísněmi.

I proto se vyplatí využít nejprve přípravky, které tělo nezatěžují, nenarušují prostředí zažívacího traktu, řeší konkrétní problém a zároveň pozitivně ovlivňují celý imunitní systém. Pro dlouhodobou péči je možné také užívání doplňků stravy pro podporu močových cest

Tanga raději ne!

Ve valné většině případů si potíže s močovým měchýřem způsobíme sami. A to například nevhodným prádlem - špatná jsou tanga, těsné slipy, vypasované džíny, silněji parfémovaná mýdla, mycí gelů, které nejsou na přírodní bázi a podobně. 

Zvyšte příjem tekutin

Jako prevence slouží mimo jiné pitný režim a následné močení, které je neméně důležité také po pohlavním styku, aby se možné zanesené bakterie vypláchly močí z těla ven. Někteří lidé si pitný režim nehlídají a i to může být jeden z důvodů oslabeného močového měchýře. Jakmile pocítíte, byť drobnější, pálení v oblasti podbřišku, nasaďte si okamžitě pitnou kúru. Aby zánět odešel, je nezbytně nutné měchýř pořádně propláchnout, a to nejlépe bylinkami, nebo čistou vodou. Doporučujeme si pořídit urologický čaj nebo čaj z medvědice, řebříčku a jitrocele - ten by se měl při problémech pít aspoň dvakrát denně.

Vynechte cukry, sáhněte po vláknině

Jestliže trpíte na chronický zánět močového měchýře, je dobré si dlouhodobě hlídat na nadbytek cukru ve stravě, protože jeho větší příjem zvyšuje předpoklad pro vznik vápenatých kamenů. Co je naopak dobré,  je dobré zvýšit podíl vlákniny - ta se hojně vyskytuje v sušeném ovoci nebo třeba v mandlích. Při bolestech močového měchýře také hned zařaďte do jídelníčku dýňová semínka, jsou močopudná, to v kombinaci se zvýšeným příjmem tekutin zánět rychleji zastraší.

Nejen brusinky pomáhají

Při domácí léčbě se také doporučuje každý den vypít skleničku vody s rozpuštěnou lžičkou jedlé sody. Soda snižuje kyselost moči, tím pádem se sníží pálení při močení. Oblíbeným a nejznámějším lékem na zánět jsou bez pochyb brusinky. Ty můžete jíst sušené nebo v kapslích a výborná je také stoprocentní brusinková šťáva, které je při zánětu nutné vypít aspoň tři deci. Poslední studie zjišťují, že stejné účinky mají také borůvky.

Noste teplé ponožky

Nám, kteří jsme k zánětům náchylní, stačí opravdu i málo – a to například chůze po studené podlaze, nebo posezení na studené lavičce. Vadí i to, když si po koupání v bazénu nebo v létě u vody nesundají mokré plavky. To samé platí i pro oblečení propocené po sportu. Nejzranitelnější jsou ale chodidla, kde na ploskách začíná dráha ledvin. Poslouchejte tak staré rčení: klid a nohy v teple! 

Naučte se cvik

Význam má i cvičení, který posiluje nadledvinky a ledviny. Cvik provádějte vestoje nebo vleže na břiše. Nejdřív chvíli mněte ruce, abyste posílili energetické proudění v prstech a dlaních. Pak je ruce položte na spodní část zad, mírně se předkloňte a masírujte, nejdřív shora dolů, pak kruhovým pohybem. Nakonec zatněte ruce v pěst a jemně klouby prstů poklepávejte několika sekund. Obě fáze opakujeme třikrát a to nejlépe ráno.

Jezte brokolici

Při akutním záchvatu rozhodně nepijte kávu  - nejlepším nápojem je opravdu čistá voda, nebo bylinné čaje, nejezte čokoládu a také co nejméně solte. Jestliže vám bude sůl chybět, kupte si alespoň co nejvíce mineralizovanou, například himálajskou.

Z potravin výborně pomáhá polévka uvařená z čerstvé brokolice, celeru a mrkve, skvělé jsou i fazole, které pomáhají čistit tělo. Vhodné jsou také mořské plody a řasy, sojové boby a jablečný ocet ředěný s vlažnou vodou.

Nic nezkazíte ani přidáním pár kapek cedrového nebo bergamotového oleje do koupele – oba působí desinfekčně

04.01.2019

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 673 837 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?