Co dát v zimě do košíku? Nakupujte potraviny, které vás zahřejí

Po celý rok bychom se měli zajímat o to, co za stravu přijímáme a jak kvalitní potraviny jíme. Nikterak by tedy tomu nemělo být ani v zimních měsících. Co dát v tomto období do svého nákupního košíku, vám poradíme v našem článku.

Zima je docela ošidným obdobím z pohledu dodržování zásad zdravé výživy. Tělu chybí energie. Dny jsou krátké, ráno se pozdě rozednívá a večer se brzy smráká, slunečního svitu je málo. Navíc je venku zima, nic se nám nechce dělat. Donutit se sportovat je náročné.

Organismus volá po potravinách, které mu dodají energii a zlepší náladu – často jsou to bohužel sladkosti nebo tučné kalorické bomby. Jak si poradit se zimními nákupy, abyste se nezpronevěřili štíhlé linii?

Nechoďte nakupovat hladoví

Zásadou číslo jedna, jak nakupovat potraviny, je především nechodit na nákup hladový. Platí to samozřejmě nejenom v zimě, ale pokaždé, když jdete do obchodu. Jestliže vyrazíte na lov potravin s prázdným žaludkem, je mnohem pravděpodobnější, že toho nakoupíte víc a sáhnete po kaloričtějších potravinách s vyšším obsahem tuku a cukru. Toho je dobré se vyvarovat.

Půjdete-li ale nasycení, je potvrzeno, že budete nakupovat uvážlivěji. Vhodné je také promyslet si dopředu, co budete vařit a podle toho si sestavit nákupní seznam. Když postupujete podle něho, nákup potravin je hračkou. Vyberete zdravé potraviny s vysokou nutriční hodnotou, které vám pomohou zahřát zimou oslabené tělo.

Dopřejte si potraviny, které uvolňují teplo

Inspiraci si můžete vzít u svých babiček. Měly ve zvyku vařit v zimě husté polévky, péct maso, vařit různé čaje pro zahřátí, na snídaně připravovaly kaše. Když se budete držet jejich po staletí prověřených zásad, určitě neprohloupíte. Musíte je ale sladit se zdravou výživou. Není to nic těžkého. Stačí jenom trochu uvažovat dopředu, co a kdy si přichystáte k jídlu a co vám v kuchyni aktuálně chybí.

Je samozřejmé, že v zimě dáte přednost zahřívacím potravinám, které doplní energii. Ukážeme vám ale takové potraviny, které sice dodají tělo teplu, ale nejde o kalorické bomby, po kterých byste přibírali. Zdravé stravování se dá dodržovat i za nepříznivých teplotních podmínek, ovšem nebudete jíst syrové zeleninové saláty jako v létě, ale potřebnou porci vitamínů si dopřejete ve formě polévky. Některé potraviny mají termogenní efekt, uvolňují teplo a zrychlují metabolismu, klidně až o 15 %. Velmi efektivní je v tomto směru koření a také bílkoviny.

Kupte si dobrý bylinkový čaj

Především si položte otázku, co budete pít. Zima je ideální dobou pro bylinkové čaje. Ovšem s jejich dávkováním si dejte pozor. Držte se doporučení odborníků, nepřekračujte určené množství šálků na den. Někdy se například udává, že je vhodné čaj pít třeba tři týdny v kuse, pak si dát týden pauzu a začít novou kůru.

Ve vašem nákupním košíku by proto neměl chybět kvalitní bylinkový čaj, příjemný je třeba lipový, heřmánkový, meduňkový nebo Pestrý čaj. Chcete-li povzbudit metabolismus a pořádně ho zahřát, skvělou volbou je zázvorový čaj, obvykle kombinovaný s dalšími ingrediencemi. Pomůže i zelený čaj, který je zdravým a zaručeným spalovačem tuků.

Příliš to ale nepřehánějte s kávou. Opatrní buďte také s alkoholem. Sice vás na chvíli zahřeje, ale to je jenom zdání, které se vám může vymstít především venku – máte pocit, že je teplo a snadno prochladnete. Kromě balíčků čaje samozřejmě nezapomeňte ani na kvalitní neperlivou vodu nebo minerálky. Obojí dejte do košíku.

Pomůže vám zelí i červená řepa

S čerstvou zeleninou je to teď trochu komplikovanější. Farmářské trhy mají kvůli chladnému počasí pauzu. Platí ale zásada, že je důležité vycházet především z našich sezónních surovin. Vynikající je v tomto směru zelí, které obsahuje velké množství vitamínu C.

Kupujte proto kysané zelí, můžete připravit výbornou zelňačku a maso se zelím nemusí být nutně vepřové – skvěle se takto dá připravit i krůta, kuře nebo králík. Dál je výbornou zahřívací zeleninou křen. Dopřejte si také v obchodě dostatek kořenové zeleniny (mrkev, celer, petržel) na chutnou polévku plnou vitamínů. Ohřívá i cibule, pórek, špenát, červená řepa nebo kapusta. Nezapomínejte ani na brambory. Všechny tyto druhy zeleniny pomohou zahřát. Naopak okurky, papriky, rajčata patří mezi spíše ochlazovací potraviny. V současnosti jsou také samozřejmě pěstované ve sklenících, a tudíž nemají tolik vitamínů jako v létě.

Zasyťte se bílkovinami

Bílkoviny patří v chladnějším období také mezi důležité zdroje energie. Proto určitě v zimě choďte také do řeznictví. Ovšem vůbec nejlepší alternativou jsou tučnější ryby jako losos, tuňák, makrela. S těmito rybami doplníte kvalitní zdravé tuky jako omega 3 mastné nenasycené kyseliny a také bílkoviny. Organismus má s trávením bílkovin více práce a tím se také udržuje v chodu. Patříte-li mezi vegetariány a maso nejíte, můžete si vybrat i masové náhražky jako tempeh, šmakoun nebo seitan. Na zimu se hodí i rostlinné bílkoviny z luštěnin. Proto se nebraňte ani nákupu různých druhů fazolí, čočky nebo hrachu. Uplatníte je v polévce i jako přílohu v podobě kaše.

Citrusy jako prevence proti chřipce

Z ovoce vsaďte na domácí jablka a hrušky, hodí se i sušené švestky nebo meruňky. Můžete si z nich připravit třeba kompoty, smoothie nebo také použít nasekané na kousky do snídaňové ovesné kaše. Citrusy sice obsahují hodně vitamínů C, ale na druhou stranu ochlazují. Ovšem v době chřipek jsou vynikající prevencí. Proto z ovoce naplňte nákupní vozíky jablky, hruškami, sušeným ovocem a v rozumné míře přidejte i pomeranče, mandarinky, citrony a pomela nebo grepfruity.

Kombinujte ohřívací a ochlazovací potraviny

Vidíte, že i v zimě se dá vytvořit pestrý jídelníček plný vitamínů, minerálů a bílkovin. Stačí jenom vědět, po čem v obchodě sáhnout, aby vaše štíhlá linie neutrpěla a tělo se zahřálo. I výzva2017 vám pomůže dosáhnout svého cíle v hubnutí, když budete vědět jak se v kterém ročním období nejvhodněji stravovat a jak nakupovat. Někteří lidé by ale měli přistupovat k potravinám, jež zahřívají, opatrněji. Jde zejména o ty, jež trpí vysokým tlakem, ženy v menopauze, hyperaktivní jedinci, nebo ti, co mají sklony k nervozitě. Vhodné je proto také kombinovat termogenní potraviny s těmi ochlazovacími. Třeba nepít studené mléko, které ochlazuje, ale dát si teplé kakao. Dobrý nákup je základem kvalitního jídelníčku.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak Vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

8 potravin proti stárnutí: Zelná šťáva a zelený čaj jako elixír nesmrtelnosti

Jak už jste se mohli dočíst v předešlých článcích na našem webu, strava má velký vliv nejen na hubnutí, naši náladu či například kvalitu spánku, ale ovlivňuje i vzhled naši pokožky. Jaké potraviny jsou vhodné pro zpomalení stárnutí? Přečtěte si náš článek, kde vám vše prozradíme. Pokračovat ve čtení

3 krát zdravá pizza: Tušili jste, že si oblíbenou pochoutku můžete připravit i z květáku?

Pizza nemusí nutně znamenat nezdravý pokrm s přebytečnými kaloriemi a případné porušení zdravého životního stylu. Důkazem vám mohou být naše osvědčené recepty na fit domácí pizzy, které jsou nejen chutné, ale i velmi jednoduché na přípravu. Pokračovat ve čtení

Jídelníček proti celulitidě: Jak se zbavit pomerančové kůže?

Velkou část žen začne dříve nebo později trápit celulitida. Dolíčkovitá kůže připomínající kůru pomeranče není jenom estetický problém. Spousta žena sahá po drahých kosmetických přípravcích, ovšem ne všechny vědí, že tyto potíže můžete hodně ovlivnit správnou stravou. Pokračovat ve čtení

Jaké potraviny vám dodají energii?

Chybí vám často potřebná šťáva do života a cítíte se unaveni, ačkoliv dostatečně spíte? Příčinou mohou být některé potraviny nebo nápoje, které do svého těla dostáváte či naopak kterých máte nedostatek. Poradíme vám tedy, co konzumovat, abyste měli dostatek energie. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 427 019 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?