Detoxikujte své tělo: Jezte zásadotvorné (zásadité) potraviny

Stres, nezdravý životní styl, konzumace nevhodných potravin, málo pohybu, to vše se bohužel sčítá. Když nám tělo vystaví účet za naše hříchy, není to zrovna příjemná podívaná. Jejich důsledkem je například překyselení organismu.

A takový organismus je náchylnější ke vzniku nejrůznějších civilizačních nemocí. Čím více kyselinotvorných potravin jíme, tím je situace horší a horší. Jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu? Jednoduše. Zaměřte se na stravu, která vám s odkyselením organismu pomůže.

Kyselinotvorné potraviny k rovnováze nepomohou

Ráno nemáte čas se nasnídat, ve spěchu zhltnete cestou do práce nějakou sladkost z nejbližšího pekařství, v poledne vyběhnete ven na nějakou tučnou přepálenou „lahůdku“ v nejbližším bistru a večer se vracíte z práce tak pozdě, že nestihnete vařit, a proto koupíte ve fast foodu smažená kuřata, burger nebo něco podobně nezdravého. Jestli váš životní styl poslední doby vypadá přesně takhle, je nejvyšší čas zastavit se a udělat. Doslova za minutu dvanáct – je to pro vaše zdraví. Podobné kyselinotvorné potraviny vám ke zdraví a zachování životní rovnováhy a pohody určitě nepomohou. Právě naopak. Je to přímá cesta k řadě civilizačních chorob. Zkuste proto postupně přejít na zásadotvorný jídelníček, který je pro trvalé udržení dobrého zdravotního stavu nezbytný.

Čas na detoxikaci

Přemíra červeného masa, uzenin, hotových jídel s vysokým obsahem soli a konzervantů, dále instantní a náhražkové potraviny s velkým množstvím dochucovadel a barviv, alkohol, velké množství nasycených tuků především ze smažených jídel, to vše vede k dlouhodobému překyselení organismu. Váš organismus se také může začít těmto vlivům bránit třeba tím, že začnete trpět trávicími obtížemi, jako jsou průjmy a zácpy, dále to mohou být bolesti hlavy, ekzémy, spektrum zdravotních problémů může být skutečně široké. Přitom skrytou příčinou je právě překyselení. V takové chvíli je nejlepším opatřením detoxikace organismu. Uvidíte, že pozvolnou změnou stravy mnohdy docílíte ústupu zdravotních obtíží.

Uklízejte tělo po celý rok

Vaše strava je cestou, jak zlepšit své zdraví. Ne nadarmo se říká: „Jste to, co jíte.“ Každý si svým způsobem stravování zadělává na zdravotní potíže, nebo se jim naopak snaží vyhnout a udržet si kondici do co nejdelšího věku. V současnosti se velkou módou staly detoxikační kůry prováděné zejména zjara. Ovšem jednorázová detoxikace nic neřeší. Nemá smysl provádět jednou za rok generální úklid a zbytek roku na všechno kašlat. Mnohem efektivnější a smysluplnější je snažit se udržovat detoxikované tělo v rámci možností celý rok. Váš organismus se vám za vaši péči odvděčí tím, že vám vaše zdraví bude dělat jenom minimální starosti. Proto nemyslete na šokové detoxikační kůry, ale snažte se tělu dopřát odkyselení průběžně. Uvidíte, že to bude mít mnohem větší efekt.

Kyselost můžete otestovat

Když jíte příliš mnoho kyselinotvorných potravin, rovnováha pH ve vašem těle se vychyluje směrem ke kyselenému prostředí. Váš organismus se potom musí obrovsky namáhat, aby udržel správnou chemickou rovnováhu v těle. Dává také najevo, že se něco děje, třeba únavou, bolestmi kloubů, vypadáváním vlasů. Nemocem se přitom daří hlavně v kyselém prostředí. Pokud chcete třeba otestovat kyselost moči, existují pH papírky s jejichž pomocí to snadno zjistíte.

Syrová zelenina je nejlepší

Jaké zásadotvorné potraviny by se měly stát pravidelnou součástí vašeho jídelníčku? Ze zeleniny je to hlavně brokolice, červená řepa, červené ale i bílé zelí a to i kvašené, celer, cuketa, artyčok, brokolice, růžičková kapusta, česnek, cibule, dýně, mrkev, ledový salát, okurky a to čerstvé salátové, ale i nakládané, petržel, rajčata, olivy, ředkvičky, zelené fazolky, špenát. Největší sílu má samozřejmě zelenina čerstvá, ale i kvašená nebo nakládaná dokáže pročistit organismus. Stejně tak vařená zelenina. Optimální je ale vařit zeleninu na páře, tak ztratí minimum vitamínů. Pokud vaříte zeleninu klasicky, pak ji vařte jenom „al dente“ na skus, nepřevařujte ji příliš dlouho, opět proto, aby si zachovala dostatek vitamínů.

Pozor na vlašské ořechy

Vynikajících zásadotvorným zdrojem je ovoce. Výborné je sezónní lesní ovoce jako maliny, ostružiny, jahody, neváhejte a jezte je, když jsou k dostání. Dále broskve, banány, černý rybíz, jablka nejenom dřen, ale i šťáva. Nesmí chybět třešně, nektarinky, pomeranče, grapefruity, melouny, mango, hroznové víno. Využijte sezónního ovoce a konzumujte ho hlavně k dopoledním svačinám.

Zásadotvorný je i černý chléb, lněná semínka, oříšky lískové, sójové a bambusové klíčky. Zkuste si semínka přidávat do ovocných a zeleninových salátů, oříšky zobat jako zdravé mlsání. Pozor ale na vlašské ořechy, ty jsou kyselinotvorné. Zásadotvorně působí rovněž některé koření, například kopr, majoránka, bobkový list, kmín a čerstvé0 bylinky. Neváhejte je přidat do jídla pro lepší trávení.

Citronová voda upraví pH

Jezte i mléčné výrobky (mléko je mírně zásadité), bílé jogurty, čerstvé sýry jako Cottage, kysanou smetanu, tvaroh, podmáslí. Z masa například krůtí, telecí, želatina, aspik, ryby jako platýs, husí prsa, hovězí filet – zásaditá jsou pouze některá masa zde je třeba pečlivě vybírat. Rostlinné oleje jsou potravinou neutrální, stejně tak med.

Naopak vejce, čočka, hrách, čokoláda, cukr, káva, pikantní a ostré sýry, bílé pečivo a koláče, masové vývary, ochucené minerálky, čaj, alkohol se řadí ke kyselinotvorným potravinám. Ovšem ostatní luštěniny mimo čočku a hrách jíst můžete, jsou zásadité. Nejvhodnější poměr kyselých a zásaditých potravin ve stravě činí 80:20. Praxe ovšem často bohužel vypadá jinak. Velmi silně zásaditý je například citron. Proto si dopřejte čerstvě vymačkanou citronovou šťávu rozředěnou ve vlažné vodě. Jde o nejlepší detoxikační nápoj. Můžete s ním začít už ráno nalačno.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Jak nám může řepa pomoci s hubnutím?

Když se řekne červená řepa, spousta lidí ohrnuje nos. Zná ji maximálně z nepříliš vábného kompotu ze školní jídelny. To je ale škoda. Řepa se dá upravovat mnoha chutnými způsoby a především jde o výživově velice hodnotnou zeleninu. Pomáhá čistit organismus a hubnout. Pokračovat ve čtení

3x medvědí česnek: Ochutnejte v pokrmech přírodní antibiotikum

V posledních letech stoupá obliba medvědího česneku. Už dříve jsme tuto rostlinu znali a dnes ji znova objevujeme. Příjemně oživí náš jídelníček a jako přidanou hodnotu nabídne vitamíny a řadu léčitelských schopností. Jaro je ideální dobou, kdy jeho působení na lidský organismus vyzkoušet. Pokračovat ve čtení

Kravské mléko - ano nebo ne? Řiďte se signály těla!

Konzumace mléčných výrobků z kravského mléka nebo i samotné pití tohoto nápoje je nedílnou součástí našeho jídelníčku. Avšak někteří výživový poradci jej nedoporučují při redukci hmotnosti díky obsahu mléčného cukru. Jak to tedy je ve skutečnosti? Pokračovat ve čtení

Přirodní fytoestrogeny: Bojovníci proti rakovině prsu i přebytečným kilům

Fytoestrogeny v potravinách mají mnoho příznivých zdravotních účinků a skvěle působí i při hubnutí. My vám dnes prozradíme, jaké suroviny tyto přírodní látky obsahují a jak je adekvátně zapojit do svého pestrého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 584 619 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?