Jak bojovat proti letnímu horku? Konzumujte potraviny na ochlazení organismu

Nejen dostatečný pitný režim, ale i vhodné potraviny mohou pomoci snadněji bojovat s horkým počasím během léta. Poradíme tedy, co nejlépe jíst, abyste ochladili svůj organismus.

Horké léto nás nutí k tomu, sahat po potravinách, které náš organismus ochladí. Sluneční žár totiž znamená pro lidské tělo nemalou zátěž. Vyčerpává. Stává se příčinou spánkových poruch, nechuti k jídlu, špatné soustředěnosti při náročnější práci. Může snadno dojít k přehřátí organismu. Proto byste v teplých dnech měli vybírat potraviny, které vám tuto zátěž pomohou zvládnout.

Trpí hlavně oslabení lidé

Teplým počasím trpí hlavně lidé nějakým způsobem oslabení, tedy například starší lidé, děti, chronicky nemocní, a to zejména kardiaci. Ovšem horké léto by neměli podceňovat ani zcela zdraví lidé, zejména v případě, že se zabývají fyzicky náročnější prací nebo jsou třeba vystaveni dlouhodobému stresu. Ochlazující potraviny vám pomohou vše zvládnout.

Připomínáme, že v parném létě je nutné dodržovat pitný režim. Je třeba zvýšit příjem tekutin, zejména v případě, že se budete pohybovat venku na sluníčku, ale i tehdy, když se raději skrýváte ve stínu, je důležité saturovat své tělo ideálně vlažnou neperlivou nebo neslazeným čajem s kapkou citronu. Jinak vám hrozí dehydratace. Také musíte více než jindy sledovat kvalitu potravin, protože se rychleji kazí vlivem tepla. Riskujete tak střevní potíže.

Pozor na zmrzlinu

Pokud si ale dáte pozor na letní pestrý jídelníček a zařadíte do něj potraviny pro ochlazení organismu, můžete i vysoké teploty přežít bez zdravotních potíží. Nechceme tím ale říci, že byste se měli od rána do večera cpát zmrzlinou. Samozřejmě si můžete tuto pochoutku občas dopřát, ale nic se nesmí nepřehánět. Velká porce ledové zmrzliny je pro organismus studeným šokem, stresem, na který zareaguje naopak zahřátím. Proto se zmrzlinou opatrně.

Pokud už po zmrzlině sáhnete, nejlepší je udělat si svoji domácí, alespoň přesně víte, co jste do ní dali a nekonzumujete koktejl z palmového tuku, konzervantů, barviv a tun cukru. Jestliže si už v obchodě zmrzlinu vybíráte, lepší jsou ovocné s vysokým podílem ovoce a minimem cukru. Smetanové zmrzliny obsahují hodně tuku i cukru a vůbec nejhorší jsou zmrzliny z rostlinných tuků, hlavně palmového. Jejich konzumací děláte pro své tělo to nejhorší, co můžete. Navíc zmrzliny podporují žízeň.

Dejte si velkou porci zeleniny

Myslete vždy na to, že strava, i ta letní, má být pestrá. Co si tedy dopřát? Samozřejmě by neměla chybět zelenina, a to především taková, která obsahuje hodně vody. Ideální jsou okurky nebo rajčata. Můžete je konzumovat syrové, udělat z nich salát, nebo třeba v případě rajčat zapéct či použít do leča. Pamatujte ale na to, že nejvíc živin má syrová zelenina, vařením se vitamíny ztrácí.

Vyzkoušejte různé letní saláty v pestrých variacích. Pokud chcete organismu dodat energii, aby nebyl vyčerpaný, zkuste zeleninu zkombinovat se sacharidy, kvalitními bílkovinami a zdravými tuky. Dopřejte si například zeleninový salát s tuňákem. Rozhodně zapomeňte za těžká jídla s omáčkami a masem.

Jezte ovoce, ráno ho doplňte jogurtem

Ovoce patří do letního jídelníčku. Samozřejmě, že nejlepší je syrové. Budete-li si chtít dělat kompot nebo třeba buchty, není to zrovna ideální vzhledem k obsahu cukru v těchto pokrmech. Pokud ale máte velký mrazák, můžete si ovoce klidně zmrazit do zásoby, jeho kvalita tím nijak neutrpí.


Skvělým začátkem dne je jogurt a k tomu čerstvé ovoce. Jogurt poskytne tělu bílkoviny a laktobacily, které jsou důležité pro trávení. Proto je ovocná snídaně s jogurtem skvělou letní volbou.

Výbornou surovinou je ovoce pro domácí limonády, záleží jenom na vaší fantazii a na tom, co máte při ruce, jakou limonádu si zrovna připravíte. Zdrojem vody může být například meloun, který obsahuje 90 % vody. Nezapomeňte také na to, že pocením ze sebe vydáváte kromě tekutin i minerály, například draslík. Jeho obsah můžete dohnat třeba banánem nebo meruňkami.

Skvělá večeře? Letní polévky

Letní polévky konzumované za studena mohou být výbornou lehkou večeří. Zkuste španělské gaspacho, bulharský tarator, polský chlodnik. Uvidíte, jak vás osvěží. Najdete v nich spoustu vitamínů, protože zelenina nepochází tepelnou úpravou, dále hodně vlákniny nezbytné pro správnou funkci žaludku a střev, tedy trávicího systému.

Mnohé studené polévky mají za základ jogurt, mléko či kefír a tím se dostáváme k další kategorii ochlazujících potravin, k mléčným výrobkům. Pokud máte alergii na kravské mléko, zkuste kozí či ovčí nebo rostlinná mléka.

Vyhněte se kofeinovým nápojům

Pitný režim by měl sázet na minerální vody, neperlivé vody, zelený čaj. Ideální jsou vlažné tekutiny, které udělají vašim útrobám dobře. Pro ledově vychlazené tekutiny platí totéž, co pro zmrzliny. Následkem konzumace příliš studených potravin je opět zahřátí útrob a to v létě není dobré.

Pijte proto vlažné nápoje, můžete do nich použít i bylinky. Dobře ochlazuje například máta či meduňka. Vlažný zelený čaj s lístky máty či meduňky vás zklidní. Naopak se vyhýbejte nápojům s kofeinem, protože organismus dehydratují. Totéž platí i o alkoholu. Pozor na drinky na pláži.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?