Syrovátka - ideální nápoj pro zdravou výživu

Mezi potraviny, jejichž výživová hodnota je vysoká, zařazujeme i syrovátku. Žlutavou tekutinou, která tvoří odpadní látku při výrobě sýrů a tvarohu, byste rozhodně neměli pohrdat. Jakkoli na první pohled možná nevypadá příliš vábně, její nutriční složení to bohatě vynahrazuje.

Zásobárna proteinů i minerálních látek

Během produkce sýrů a tvarohu se mléko sráží a mléčná hmota se odděluje od syrovátky. Záleží přitom na konkrétním výrobním postupu, zda jde o syrovátku kyselou či sladkou. V obou případech jde o nutričně bohatou látku, ovšem kolik v sobě bude mít přesně proteinů, vitamínů, minerálů, to záleží hlavně na kvalitě vstupní syroviny, tedy mléka. Také je třeba říci, že neexistuje pouze syrovátka kravská, ale také například kozí.

Důležitá látka pro sportovce

Syrovátkový protein je navíc naprosto nenahraditelnou součástí různých potravinových doplňků určených hlavně pro sportovce. Například se sladká syrovátka hodí po tréninku místo gainerů, potravinových doplňků s větším obsahem sacharidů a nižším obsahem bílkovin. Dodá tělu energii vyčerpanou tréninkem (sacharidová složka) a zároveň pomůže k regeneraci svalů (proteiny).

Ovšem nejenom sportovci, každý může po syrovátce sáhnout. Kromě různých doplňků stravy a nápojů, kde syrovátkový protein najdete v kombinaci s jinými proteiny, existuje i samostatná sušená syrovátka. Seženete ji v obchodech se zdravou výživou nebo v lékárnách.

Zlepšíte stav své střevní mikroflóry

Syrovátka v sušeném stavu někdy nachází uplatnění i v kuchyni. Například se dá použít místo mléka pro přípravu sladkých jídel jako jsou palačinky, ale stejně dobře i do omáček.

Jako součást různých pokrmů pomáhá významným způsobem upravovat střevní mikroflóru. Například laktoferin dokáže zabránit růstu bakterií ve střevě a zlepšuje také vstřebávání železa. Pozitivní je i skutečnost, že kyseliny v syrovátce pomáhají úspěšnému vstřebávání vápníků potřebnému k růstu kostí, zubů atd.

Pokud se chystáte na očistné kúry, může být syrovatka jejich součástí, protože dokonale vygruntuje váš trávicí systém. Podpoří také činnost ledvin a jater.

Nízký obsah tuku napomáhá hubnutí

Pokud chcete snižovat svoji hmotnost, a přitom mít při omezení kalorického příjmu jistotu, že vaše tělo dostává všechno, co potřebuje, sáhněte po kvalitních syrovátkových nápojích. Dají se připravit buď ze sušené syrovátky, nebo jsou přímo v tekuté formě, obvykle ochucené například ovocnou šťávou. Obsahují velmi málo tuku, asi 1 % a pomáhají snižovat cholesterol. Právě proto jsou vhodným prostředkem na hubnutí.

Najdete v nich řadu cenných látek. Které to jsou?

  • Vitamíny skupiny B, především B1, B2, B3 a B6 a B12
  • Vitamín H a E, ve velmi malém množství i vitamín C
  • Minerální látky: vápník, draslík, sodík, fosfor, zinek

Syrovátka se vyznačuje nízkým glykemickým indexem, a proto byste s ní měli doplnit jídelníček zaměřený na zdravou výživu a redukci hmotnosti. 

Pozitivní vliv na kožní choroby

Využití syrovátky ovšem je nejenom vnitřní, ale také vnější. Už naši předkové znali její blahodárné účinky na pleť. Pomáhá stabilizovat přirozené pH lidské pokožky, a proto je součástí koupelí. Má vliv na kožní choroby, hlavně akné a lupenku.

Případná rizika konzumace

Ovšem konzumace syrovátky má i určitá rizika. Zhruba 71 % jejího složení tvoří laktóza, čili mléčný cukr. Měli by se jí tedy vyvarovat lidé, kteří mají potíže s trávením této látky.

Je také třeba upozornit i na to, že se laktóza v organismu štěpí a tělu dodává energii. Proto využití syrovátky při redukčním režimu na druhou stranu neznamená, že byste to s jejím množstvím měli přehánět. Zejména u sladké syrovátky byste získali přebytek energie, kterou vaše tělo nedokáže využít, pokud byste neměli opravdu hodně aktivního pohybu.

23.02.2016

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Jak poznat kvalitní bílý jogurt

07.08.2018

Jogurt je mléčný kysaný výrobek, proč to zde píši? Jogurtů je na českém trhu velký výběr, což je zajisté skvělá zpráva. Otázkou však zůstává, zdali jsou všechny jogurty kvalitní a zda to jsou stále ještě jogurty, když se do nich přidává hromada cukru, zahušťovadel a dalších ingrediencí. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Snadné hubnutí s chia semínky

04.07.2018

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku? Pokračovat ve čtení

Kravské mléko - ano nebo ne? Řiďte se signály těla!

22.04.2017

Konzumace mléčných výrobků z kravského mléka nebo i samotné pití tohoto nápoje je nedílnou součástí našeho jídelníčku. Avšak někteří výživový poradci jej nedoporučují při redukci hmotnosti díky obsahu mléčného cukru. Jak to tedy je ve skutečnosti? Pokračovat ve čtení

Luštěniny: Proč je zařadit do jídelníčku a jak správně připravovat?

16.03.2017

Za života našich babiček a prababiček byly nedílnou téměř každodenní součástí jídelníčku luštěniny. Šlo o levné, a přitom velice výživné jídlo. Bohužel se zvyšující se spotřebou masa jsme na luštěniny hodně zapomněli. Je to škoda, protože jsou jídlem výživově hodnotným, které se stále ještě dá pořídit s minimálními náklady. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 208 014 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?