Syrovátka - ideální nápoj pro zdravou výživu

Mezi potraviny, jejichž výživová hodnota je vysoká, zařazujeme i syrovátku. Žlutavou tekutinou, která tvoří odpadní látku při výrobě sýrů a tvarohu, byste rozhodně neměli pohrdat. Jakkoli na první pohled možná nevypadá příliš vábně, její nutriční složení to bohatě vynahrazuje.

Zásobárna proteinů i minerálních látek

Během produkce sýrů a tvarohu se mléko sráží a mléčná hmota se odděluje od syrovátky. Záleží přitom na konkrétním výrobním postupu, zda jde o syrovátku kyselou či sladkou. V obou případech jde o nutričně bohatou látku, ovšem kolik v sobě bude mít přesně proteinů, vitamínů, minerálů, to záleží hlavně na kvalitě vstupní syroviny, tedy mléka. Také je třeba říci, že neexistuje pouze syrovátka kravská, ale také například kozí.

Důležitá látka pro sportovce

Syrovátkový protein je navíc naprosto nenahraditelnou součástí různých potravinových doplňků určených hlavně pro sportovce. Například se sladká syrovátka hodí po tréninku místo gainerů, potravinových doplňků s větším obsahem sacharidů a nižším obsahem bílkovin. Dodá tělu energii vyčerpanou tréninkem (sacharidová složka) a zároveň pomůže k regeneraci svalů (proteiny).

Ovšem nejenom sportovci, každý může po syrovátce sáhnout. Kromě různých doplňků stravy a nápojů, kde syrovátkový protein najdete v kombinaci s jinými proteiny, existuje i samostatná sušená syrovátka. Seženete ji v obchodech se zdravou výživou nebo v lékárnách.

Zlepšíte stav své střevní mikroflóry

Syrovátka v sušeném stavu někdy nachází uplatnění i v kuchyni. Například se dá použít místo mléka pro přípravu sladkých jídel jako jsou palačinky, ale stejně dobře i do omáček.

Jako součást různých pokrmů pomáhá významným způsobem upravovat střevní mikroflóru. Například laktoferin dokáže zabránit růstu bakterií ve střevě a zlepšuje také vstřebávání železa. Pozitivní je i skutečnost, že kyseliny v syrovátce pomáhají úspěšnému vstřebávání vápníků potřebnému k růstu kostí, zubů atd.

Pokud se chystáte na očistné kúry, může být syrovatka jejich součástí, protože dokonale vygruntuje váš trávicí systém. Podpoří také činnost ledvin a jater.

Nízký obsah tuku napomáhá hubnutí

Pokud chcete snižovat svoji hmotnost, a přitom mít při omezení kalorického příjmu jistotu, že vaše tělo dostává všechno, co potřebuje, sáhněte po kvalitních syrovátkových nápojích. Dají se připravit buď ze sušené syrovátky, nebo jsou přímo v tekuté formě, obvykle ochucené například ovocnou šťávou. Obsahují velmi málo tuku, asi 1 % a pomáhají snižovat cholesterol. Právě proto jsou vhodným prostředkem na hubnutí.

Najdete v nich řadu cenných látek. Které to jsou?

  • Vitamíny skupiny B, především B1, B2, B3 a B6 a B12
  • Vitamín H a E, ve velmi malém množství i vitamín C
  • Minerální látky: vápník, draslík, sodík, fosfor, zinek

Syrovátka se vyznačuje nízkým glykemickým indexem, a proto byste s ní měli doplnit jídelníček zaměřený na zdravou výživu a redukci hmotnosti. 

Pozitivní vliv na kožní choroby

Využití syrovátky ovšem je nejenom vnitřní, ale také vnější. Už naši předkové znali její blahodárné účinky na pleť. Pomáhá stabilizovat přirozené pH lidské pokožky, a proto je součástí koupelí. Má vliv na kožní choroby, hlavně akné a lupenku.

Případná rizika konzumace

Ovšem konzumace syrovátky má i určitá rizika. Zhruba 71 % jejího složení tvoří laktóza, čili mléčný cukr. Měli by se jí tedy vyvarovat lidé, kteří mají potíže s trávením této látky.

Je také třeba upozornit i na to, že se laktóza v organismu štěpí a tělu dodává energii. Proto využití syrovátky při redukčním režimu na druhou stranu neznamená, že byste to s jejím množstvím měli přehánět. Zejména u sladké syrovátky byste získali přebytek energie, kterou vaše tělo nedokáže využít, pokud byste neměli opravdu hodně aktivního pohybu.

23.02.2016

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Pomáhá zelený čaj při hubnutí?

25.08.2019

Čaj, který při svém zpracování prošel minimální oxidací, tedy neprodělal proces fermentace, označujeme jako zelený čaj. To je také jediný rozdíl mezi zeleným a černým čajem, jedná se totiž o úplně stejné lístky ze stejného keře. Pokud se tyto lístky rychle spaří vodní parou, a poté se okamžitě usuší, vnikne zelený čaj. Pokračovat ve čtení

Cookies 6x jinak, chutně a zdravě

25.10.2018

Sušenky cookies, neboli “kukísky”, jsou ideální sladkostí do chladných podzimních dnů. Vždyť co může být na podzim lepšího, než dát si horký čaj nebo kávu s lahodnými a voňavými domácími cookies? Receptů je skutečně mnoho a potěší opravdu každého. Pokračovat ve čtení

Vláknina

05.09.2018

Vláknina v potravinách je důležitou složkou. Umí rozpohybovat trávicí systém a přináší řadu benefitů. Pokračovat ve čtení

Domácí hamburger aneb tipy na chutné a zdravé burgery

31.08.2018

Toužíte po vysněné postavě, nebo si hlídáte štíhlou linii a o hamburgerech si necháváte jen zdát? Je jasné, že fastfoodové verze nejsou pro zdraví nijak přínosné, ale co si takhle udělat domácí burger? Jde opravdu o tak nezdravé jídlo? Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 832 286 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?