Transmastné kyseliny

Tuky jsou důležitou složkou naší stravy, ale i v jejich případě bychom si měli dávat pozor. Především se zajímejme, které z nich se v naší stravě objevují nejčastěji.

Množství transmastných kyselin bychom si měli hlídat, jsou totiž velkým strašákem a způsobují mnoho onemocnění.

  • Zvyšují cholesterol
  • Způsobují cévní onemocnění
  • Diabetes typu 2
  • Alergie
  • Artritidu
  • Zvyšují riziko rakoviny
  • Přispívají k obezitě
  • Zvyšují riziko kardiovaskulárních onemocnění jako je infarkt a mrtvice
  • Způsobují pokles HDL cholesterolu (zdravý cholesterol) 

Transmastné kyseliny vznikají průmyslovým zpracováním rostlinných olejů a tuků. Tento proces se nazývá hydrogenace neboli ztužování. Během hydrogenace se mění na tuhé, ale dobře roztíratelné tuky. Samozřejmě existuje i přírodní cesta jejich vzniku. A to při bakteriální přeměně v trávícím ústrojí přežvýkavců (krav a ovcí), nacházejí se tedy i v mléce. Dalším způsobem je zahřívání olejů na vysokou teplotu. Na smažení se proto doporučuje vybírat oleje s vyšším bodem zakouření, takové oleje se lehce nepřipalují.

Příjem transmastných kyselin by se za den měl pohybovat pod 2,5 gramu. Jak ale zjistit, jestli výrobek obsahuje trans mastné kyseliny? V naší zemi není povinností uvádět tyto tuky na etiketě (v USA ano). Proto na obalech hledejte pojem částečně ztužený (hydrogenovaný) tuk a těmto potravinám se raději vyhýbejte. Částečně ztužené tuky obsahují více trans mastných kyselin než plně ztužené tuky. V restauracích si tyto tuky už pohlídat nemůžete, vyhýbejte se tedy raději smaženým, fritovaným pokrmům a polotovarům.

Kde se objevují nejčastěji:

  • Levné sladkosti
  • Sušenky
  • Majonézy
  • Polevy, především na pečivu, zmrzlinách apod.
  • Pečivo
  • Náhrady čokolády
  • Sušené mléko – sojové i ovesné
  • Levné margaríny – kvalitnější margaríny už transmastné kyseliny neobsahují, najdou se ale i výjimky
  • Polotovary, fast food pokrmy (především fritované a smažené)
  • Brambůrky
  • Zmrzliny
  • Velikonoční zajíčci, vajíčka, vánoční čokoládové postavičky
  • Zákusky
  • Mléčný tuk
  • Rybí prsty
  • Malé množství se nachází i v hovězím a skopovém mase
  • Instantní směsi

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Alergeny

Alergeny jsou látky, které vyvolávají alergickou reakci. Může to být jakákoliv látka, při které je organismus schopen vyvolat imunitní odpověď. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Snadné hubnutí s chia semínky

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku? Pokračovat ve čtení

30 denní výzva

30 denní výzva představuje pro většinu lidí start do dlouho neoprášené sportovní kariéry. Představa, že budete plnit sérii cviků po dobu 30 dnů, a tak získáte svou vysněnou postavu je jistě velmi lákavá, ale ne vždy zcela naplněná. Většina portálů nebo cvičebních plánu totiž neobsahuje změnu jídelníčku, který je při redukci váhy taktéž velmi důležitý.  Pokračovat ve čtení

Jak zhubnout přes břicho?

Většina z nás sní o plochém břichu. Nikdo v této oblasti těla nechce nosit faldy nebo dokonce ohyzdnou pneumatiku. Ideálním stavem je vytvořit si svalový pekáč buchet, to znamená, že se z plochého bříška vyrýsují svaly. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 173 936 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?