Nadýmání a plynatost - příčiny a rychlá léčba

Trápení s nafouklým břichem v žádném případě není příjemné. Pokud tento problém řešíte dlouhodobě, je třeba podniknout určité změny ve stravování a také zařadit do svého programu cvičení.  A jaké potraviny vám uškodí a jaké naopak příjemně uleví?

Nadýmání trápí až 30 % lidí a to od kojenců až po seniory. U starší populace je na vině, jak zhoršené trávení, tak choroby jater, žaludku, slinivky a střev, zácpa a potíže s chrupem. Za nadýmáním může být i užívání některých léčiv, nedostatečný příjem tekutin a nízká pohybová aktivita. Vzácně může být na vině i nádorové onemocnění. Pokud se nadýmání opakuje častěji a jestliže jej pacient vnímá jako obtěžující či bolestivé, měl by navštívit lékaře!

Příznaky nadýmání

Zdravému jedinci  odchází plyn asi 10x denně a to v celkovém objemu jednoho litru. Jestliže se v těle utváří větší množství plynů, které se nedostatečně vstřebávají nebo neodchází ven přirozenou cestou, bavíme se již o nadýmání.

Ženy často trpí pocitem nafouknutého břicha a plnosti krátce před menstruací, zhruba týden až několik dní před tím, než dojde k pravidelnému krvácení.

Jakmile ale žena začne menstruovat, obvykle se stav upraví. V tomto případě jde o součást premenstruačního syndromu. Proti takovému problému se dá bojovat v rámci léčby premenstruačního syndromu jako celku. Velmi pomáhají i bylinné přírodní prostředky.

Léčba

Léčba spočívá především v zařazení vhodného jídelníčku a přidání přirozeného pohybu

Jíst byste měli pomalu a v klidu. Pít se doporučuje 1,5–2 litry tekutin denně. Přirozený pohyb naleznete prostřednictvím procházek, plavání, práce na zahradě apod.

V případě potřeby mohou lékaři přistoupit k farmakologické léčbě. Deflatulencia upraví prostředí v tenkém a tlustém střevě a usnadní tak odchod plynu a zmenší nepříjemné pocity napětí a tlaku v břiše. Prokinetika dále normalizují, zvyšují a urychlí pohyb trávicího ústrojí. Podávají se k urychlenému vyprazdňování žaludku, na zrychlení průchodu tráveniny tenkým střevem, některé z nich také působí na pohyb tlustého střeva. A jak se zbavit nadýmání?

Domácí léčba a babské rady

Dopřejte si nejlépe 5- 6x za den malé porce kvalitního a výživného jídla, které tělo stráví a zužitkuje snadněji, než když se 1-2 denně přejíte k prasknutí. Kromě bylinných čajů můžete také zkusit teplé obklady na břicho, horkou koupel nebo cvičení.

Bylinky

Z bylinek a koření si vybírejte jemné, nedráždivé druhy, jako jsou kopr, bazalka, tymián, oregano, libeček, bobkový list. Proti nadýmání působí dobře také anýz, fenykl a kmín, ty můžete konzumovat ve formě čaje a čajových směsí. Střeva dokáže pěkně rozhýbat také máta peprná. 

Potraviny proti nadýmání

Existuje ale řada potravin, které dokáží s plynatostí bojovat. Co pomáhá na nafouklé břicho? Probiotika, tedy bakterie, které se starají o očistu našich střev, jsou velmi úspěšným prostředkem proti symptomům nafouklého břicha. Najdete je v jogurtech a kefírech. Proto zařazujte například k odpolední svačině jogurty s nízkým obsahem tuku, které účinně pomáhají trávení. Pro větší podporu trávicího systému si můžete probiotika koupit i jako doplněk stravy v lékárně.

  • Kysané mléčné výrobky
  • Jablka
  • Banány
  • Ořechy
  • Celozrnné obiloviny (pokud nemáte intoleranci či alergii na lepek)
  • Okurky
  • Brambory
  • Rajčata
  • Červená řepa
  • Zázvor
  • Máta
  • Tymián
  • Kmín
  • Oregano
  • Anýz

A kterým potravinám se raději vyhnout?

  • Vyhýbejte se rizikovým potravinám, mezi které patří luštěniny (hrách, fazole, čočka), ořechy, ze zeleniny především zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice a z ovoce hroznové víno (i rozinky), švestky, meruňky, hrušky, banány.
  • Nadýmání provokuje i čerstvé bílé nebo kynuté pečivo nebo právě upečený a stále teplý chléb. Škodlivé jsou také mastné, ostře kořeněné nebo přesolené potraviny, včetně uzenin, paštik, naloženého masa a zrajících sýrů.
  • Vynechat byste také měli instantní potraviny - polévky, pudinky, bramborové kaše apod.
  • Z nápojů omezte kyselé ovocné šťávy, stolní vody, minerálky a limonády sycené oxidem uhličitým a samozřejmě alkohol! Při problémech s trávením pomáhá dát si malé pivo, to by naopak nemělo uškodit. Při zdravotních obtížích je ale nutno konzultovat s lékařem!

Nadýmání v těhotenství

K nejčastějším těhotenským obtížím patří právě nadměrné nadýmání, a to dokáže pěkně potrápit! Nejúčinnější zbraní proti plynatosti je úprava jídelníčku tak, aby neobsahoval moc nadýmavých potravin. Stejně tak je zapotřebí zařadit i přiměřený pohyb a dodržovat dostatečný pitný režim.

Pomůže také, když si před spaním nahřejete záda a bříško měkkým polštářkem a schoulíte se do klubíčka. Vzniklým teplem se pomalu začne uvolňovat přebytečný plyn ve střevech.

Dále činnost střev podpoříte také tím, že se budete v oblasti bříška opatrně hýbat. Zkuste se posadit na gymnastický míč a pánví dělejte mírné krouživé pohyby. Opakujte toto cvičení každé ráno a večer na 5 ž 10 minut, brzy pocítíte výsledky! 

Kdy navštívit lékaře?

Lékaře navštivte jestliže potíže s nadýmáním trvají déle nebo je provázejí další problémy, jakými může být nevolnost, zvracení nebo silné bolesti v břiše.

Lékař následně provede základní laboratorní vyšetření, vyšetření ultrazvukem, případně rentgen břicha. Na pováženou je také endoskopické vyšetření. 

Prevence

Prevencí je především zdravý životní styl. Zdravý a pestrý jídelníček a dostatek pohybu.

  • Správný výběr potravin – věnujte pozornost svému zažívání a zjistěte, co mu nedělá dobře.
  • Stolování v klidu – a to bez stresu a mluvení!


  • Střevní mikroflóra – chraňte si "dobré" břišní bakterie, ty vás ochrání od zažívacích problémů, civilizačních nemocí a stresu.
  • Sezónní a vyvážený jídelníček – potraviny, které právě dozrávají tělo obecně lépe tráví. 


​Hledáte jiné nemoci?

Infekční mononukleoza

Infekční mononukleóza, někdy se jí také přezdívá “polibková nemoc".

Crohnova choroba

Crohnova choroba je chronické zánětlivé onemocnění střev, které se projevuje typickými průjmy, bolestí břicha a poruchami trávení

Vysoký krevní tlak

Vysoký krevní tlak - hypertenze, je častým a velmi nebezpečným onemocněním kardiovaskulárního systému. Říká se mu tichý zabiják, jelikož spousta lidí se o onemocnění dozví až při náhodné kontrole.

Suchý kašel

Suchý kašel bývá reakcí na alergen, cigaretový kouř, zvýšené množství prachu nebo suchý vzduch z klimatizace. Dá se říci, že suchý kašel často značí počátek nachlazení.

20.05.2019

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Léčba akné - co na něj opravdu pomáhá?

28.05.2019

Akné je nejčastější onemocnění kůže, kterým trpí nejen dospívající, ale také dospělí. Akné zapříčiňují záněty vývodů mazových žláz. Léčba akné se doporučuje neodkládat, jelikož může nemoc silně zasáhnout také do psychiky pacienta. Pokračovat ve čtení

Bylinky pro zdraví i krásu: které zařadit do jídelníčku?

15.05.2019

Příroda je plná bylin, které mají léčivé účinky pro naše tělo. Podívejte se, které z nich byste neměli určitě opomenout. Pokračovat ve čtení

Veganství není dieta, můžete i přibrat

20.03.2019

Spousta lidí dnes považuje veganskou stravu za jakousi moderní dietu, která jim dopomůže zhubnout. Není to ale tak úplně pravda, při veganském jídelníčku můžete zrovna tak i přibrat. Pokračovat ve čtení

Cviky na stehna: 7 nejúčinnějších cviků pro pevná stehna i zadek

05.12.2018

Stravujete se zdravě, chodíte cvičit, a přesto vás ne a ne opustit celulitida? Dost možná je na vině zavodnění nebo nesprávný pohyb. Poradíme vám, jaké cviky jsou v boji s celulitidou ty nejúčinnější. Navíc je zvládnete i v pohodlí domova! Pokračovat ve čtení

Blahodárné účinky řapíkatého celeru, napomáhá nejen při hubnutí

22.01.2018

Řapíkatý celer bohužel zůstává jednou z nejvíce nedoceněných druhů zeleniny. Přitom i jediný stonek řapíkatého celeru je živinovou bombou. Skoro 95 % stonku tvoří voda a obsahuje vitamíny A, C, K, některé vitamíny skupiny B, stejně jako vápník. hořčík, fosfor, kyselinu listovou, draslík a vlákninu. Kromě toho má přirozeně nízký obsah kalorií, sacharidů, tuků a cholesterolu. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 726 084 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?