Hořčík

Hořčík je jeden z nejdůležitějších prvků v lidském těle. Je nezastupitelný pro většinu biochemických reakcí a jeho nedostatek zhoršuje průběh prakticky každé nemoci. Ve kterých potravinách se nachází a jak poznáme jeho nedostatek?

Hořčík, chemická značka Mg (latinky Magnesium) je lehký, středně tvrdý stříbrošedý kov. Díky své poměrně velké reaktivitě se v přírodě vyskytuje pouze ve sloučeninách. Je silně zastoupen v zemské kúře i ve vesmíru, kde vzniká ve hvězdách těžších než Slunce. Hořčík se vyskytuje ve všech zelených rostlinách a řadí se mezi významné biogenní prvky v organismu živočichů.

Hořčík zastává v těle spoustu důležitých funkcí. Podmiňuje aktivitu asi tří set enzymů, ovlivňuje výměnu energií ve svalových a nervových buňkách, uvolňuje napětí a má vliv na srážlivost krve. Potlačuje negativní účinky soli a vápníku. Zvyšuje využití bílkovin. Zlepšuje paměť a myšlení.

Nedostatek hořčíku může způsobit nervově svalovou předrážděnost, svalový třes, poruchy vidění, nervozitu, úzkost až hysterii. Zrychluje se činnost srdce, snáze vznikají žaludeční vředy nebo se může zvýšit hladina tuků v krvi.

Z pravidla se nedostatkem hořčíku nemusíme zabývat. Postačí do svého jídelníčku zařadit zdravé recepty s plnohodnotnou stravou. Obrovským zdrojem hořčíku jsou celozrnné obilniny, luštěniny, zelenina, ovoce, semínka a brambory.

Hořčík je nezbytným prvkem pro každého jedince, jeho zařazení je však nesmírně důležité v těhotenském jídelníčku. Umožňuje správný vývoj plodu a udržuje v rovnováze metabolismus matky.

17.07.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 307 062 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?