BMI

BMI Kalkulačka – Jaká je ideální váha?

Kontrola váhy s BMI kalkulačkou

Není žádnou novinkou, že existuje vzorec pro výpočet ideální váhy, Body mass index! Je jednodušší než by se dalo čekat! Každý si tak může spočítat své BMI pomocí naší kalkulačky a zjistit tak, zda nějakou dietu má držet či nikoliv. BMI pomůže každému se dostat do formy a cítit se opět lépe!

Jak poznat, zda je váha v normě? Jediným nástrojem, který ukáže správnou váhu, je BMI kalkulačka. Index odhalí pravdu. Pro výpočet BMI stačí zadat pár základních údajů – váha, výška, věk. Během pár vteřin se vrátí výsledek. Nyní si už nebude důvod nic nalhávat!

BMI neboli Body Mass Index

Body mass index (BMI) je hlavním a také nejznámějším ukazatelem, kolik tuku se nachází v těle. BMI kalkulačka je jen jakýmsi nástrojem, který vše jasně zviditelní a zhmotní do podoby, ze které se lze odrazit a začít měnit tělo k obrazu svému. K obrazu zdravému!

Index rozeznává několik stupňů váhy – podváhu, ideální váhu, nadváhu a obezitu. Není vhodné používat kalkulačku pro výpočet BMI u dětí a mladistvých, těhotných a kojicích žen nebo sportovců.

Jak to vypadá když si BMI měří sportovec? Je možné, že v takovém případě ho tabulka zařadí do kategorie nadváhy. A to z jednoho prostého důvodu, svaly váží mnohem více než tuky. Pokud tomu tak je, měl by se zaměřit spíše na procenta tuku v těle než pouze na výpočet BMI.

Zcela zásadní je zasazení BMI výsledku do kontextu vzhledem k věku. V nižším věku může číslo odpovídat nadváze, o pár staršímu člověku může ale dokazovat zcela standardní váhu.

Co vám řekne BMI výsledek?

Výsledek, který v  BMI kalkulačce vyjde, představuje poměr váhy k výšce. V tabulce si následně lze svůj výsledek dohledat dle indexu a věkové kategorie. Body mass index rozděluje výsledky až do 7 kategorií. Neváhejte a spočítejte si, jak na tom jste!

BMI = hmotnost v kg / (výška v m)2

Díky BMI kalkulačce lze rychleji odhalit zdravotní rizika, která s vyšší váhou souvisí. BMI kalkulačka pomohla stovkám lidí splnit si dlouholeté přání o ideální váze. Výsledek BMI donutí každé tělo dostat pod kontrolou.

BMI kalkulačka pro ženy vyznačuje ideální váhu, ve většině případů, kategorii mezi 19 až 24. U mužů se index lehce liší. Pohybuje se od 20 do 25. Výpočet BMI však nemusí být zcela směrodatný. Pokud se vymyká, není to důvod k rezignaci. Kombinace zdravého jídelníčku a pravidelného pohybu z toho dostane každého!

Nejužitečnější je BMI hlavně pro statistické průzkumy pro nejširší populaci. Využívá se především pro zjištění hranice mezi obezitou a jinými faktory.

Správné vážení je zásadní pro výpočet BMI

Došlo na nespokojení s výsledkem BMI? Důležité je si dát pozor na čas a způsob, jak se vážit. Většina populace nepřikládá váze patřičnou pozornost, někteří doma váhu vůbec nemají, Jen tak pro jistotu. Jak se ale správně vážit?

Ideální čas pro vážení jsou ranní hodiny. Podstatný rozdíl ve výpočtu BMI zapříčiní vážení se hned po ránu a večer, než se chodí spát. Proto se doporučuje vážit se ráno s prázdným žaludkem a močovým měchýřem. Na váhu stoupat také na boso a co nejméně oblečeni.

Špatné BMI výsledky? Neztrácejte naději!

Vrátily se vysoké hodnoty BMI? To není problém. Nadbytečného tuku se lze zbavit kombinací zdravého jídelníčku a cvičení. Při větších komplikacích či s nastavením odpovídajícímu hubnutí může pomoct řada odborníků a výživových poradců.

Důležité je dbát na to, jaké diety držet a zda jsou pro vhodné. Nesprávné omezení může zapříčinit rychlý úbytek váhy, a tak může dojít ke ztrátě svalů, nikoliv však tuků. Což je nežádoucí.

Mahulena Bočanová - Keto dieta

Nastartujte metabolismus!

Pokud dojde na fázi, kdy se hubnutí zpomalí, nevzdávejte to! Jednoduše lze přejít k dalšímu kroku, nastartování metabolismu. Možností, jak na to, existuje celá řada. Nejefektivnějším je kardio cvičení, například běh. Patří sem ale také silový trénink, občasné kalorické bomby v jídelníčku či cyklování kalorií.

Čím je člověk blíž své vysněné postavě, tím pomaleji hubnutí půjde. To ale neznamená, že to nejde dotáhnout do konce. V průběhu své změny se doporučuje si počítat hodnoty BMI, a tak detailněji sledovat i osobní progres. Když se se cvičením skončí, je vysoká pravděpodobnost, že se vrátí původní váha JoJo efektem.

Nezapomeňte na kalkulačku kalorií!

K jasnějšímu přehledu, kolik kalorií je nutné k dennímu příjmu, dopomůže kalorická kalkulačka. Stačí vložit pouze informace o věku, váze, výšce, pohlaví a zda se dodržuje nějaká pravidelná fyzická aktivita. Kalkulačka poté vrátí hodnotu, která je nezbytně nutná pro denní kalorický příjem tak, aby jedinec zhubl či na své váze zůstal.

Vědecké výzkumy ohledně kalorických tabulek uvádí, že 1 kg tuků je roven 7 700 kilokaloriím. Teoreticky to znamená, že za den by se mělo přijmout o 1 100 kilokalorií méně. V praxi to tak nicméně nefunguje.

Čím lehčí člověk je, tím méně spaluje. Postupem času tedy stejné množství jídla, které jedinec jedl dříve, aby zhubl, nyní stačí pro udržení váhy. Tělo začne být efektivnější při využívání energie, a tak pálí méně tuků. V jedné fázi se hubnutí tedy zpomalí.

Neohrožujte své zdraví

Body mass index může poukázat na zdraví škodlivé hodnoty, které tělo vykazuje. Proto se nedoporučuje jakkoliv změnu BMI oddalovat. V populaci jsou nejběžnější onemocnění spojená s obezitou.

Právě obezita často stojí za nemocemi:

  • cukrovka,
  • rakovina,
  • srdeční a cévní onemocnění,
  • vysoký krevní tlak.

Ruku v ruce jdou s nadváhou také dýchací problém či bolest kloubů a svalů. Tloušťka také jednoduše ovládne i psychickou stránku a může vyvolat deprese a jiná zdravotní rizika. Z tohoto hlediska je velice důležité hlídat stav BMI výsledku.

Zvýšený index tak může zcela změnit dosavadní život. Není nic, co by se vám vyplatilo víc, než investice času a pozornosti na své vlastní tělo a zdraví.

Kategorie BMI

V populaci se nachází BMI hodnot již od 15 až do 40. Přesné hranice mezi kategoriemi se ale liší podle každého odborníka. Nejčastěji se ale používají hodnoty, které jsou také uvedeny níže.

Hranice hodnot se mohou lišit ale také z hlediska odlišnosti populace. Například Asiaté využívají nižších hranic. Obezita se u nich vyznačuje BMI vyšším více než 27,5. Ideální váha je pro Asiata v rozmezí mezi 18,5 až 23.

Podváha

Vysoké zdravotní riziko
Podváha se vyznačuje BMI méně než 18,5. Příčinou je dlouhodobý nedostatek přísunu živin. Charakteristické pro ni je četnější onemocnění a celkové oslabení těla. Často bývá spojována s anorexií, bulimií či jinými poruchami příjmu potravy.

Normální váha

Minimální zdravotní riziko
BMI pro normální váhu se pohybuje mezi 18,6 až 24,9. V tomto případě hrozí jen minimální zdravotní riziko, Odborníci doporučují při tomto výsledku se snažit váhu udržet.

Nadváha

Nízké zdravotní riziko
Pro nadváhu BMI kalkulačka vyhodnocuje výsledky od 25 do 29,9. Vzhledem k tom, že nadváha je jen krůček před obezitou, nese s sebou také tomu odpovídající zdravotní rizika.

Obezita 1. stupně

Zvýšené zdravotní riziko
První stupeň obezity poznáte díky BMI 30 až 34,9. Typická pro tento stupeň je příliš zvýšená hmotnost doprovázející bolest kloubů. Nedílnou součástí je také častá únava či oteklost.

Obezita 2. stupně

Vysoké zdravotní riziko
Obezita druhého stupně se definuje od BMI 35 až do 39,9. V takovém případě se jedná o poměrně vysoké zdravotní riziko. K obezitě dojde nahromaděním tělesného tuku především v oblasti břicha. Jedná se také o chronické onemocnění, které může odstartovat celou řadu závažných nemocí.

Obezita 3. stupně

Velmi vysoké zdravotní riziko
Obezita třetího stupně, neboli někdy nazývaná jako morbidní obezita se v rámci BMI pohybuje nad indexem vyšším než 40. Tento případ je velmi závažné onemocnění, které je často také doprovázeno ještě těžšími nemocemi typu kardiovaskulárních chorob.

ilustrace ženy

BMI Kalkulačka – Jaká je ideální váha?

 

Pohlaví

Cm

Kg

BMI = 26,6

Váš denní příjem 3 300 kCal ( 13 740KJ )

Ochutnávkový týdenní balíček KetoMix
Ochutnávkový týdenní balíček KetoMix

Jestliže to myslíte s hubnutím vážně, máte nyní možnost vyzkoušet ketonovou dietu, která opravdu funguje, již jsme o ní psali zde. Ochutnávkový týdenní balíček od KetoMix je jedinečným startem ke splnění vašeho cíle! Balíček na 7 dní obsahuje 35 porcí, očekávejte nízký obsah sacharidů a tuků, a všechna jídla připravíte do 5 minut!

Aktivita

Popis

Sedavá

Lidé, kteří mají sedavé zaměstnání a cvičí ojediněle

Nízká aktivita

Lidé, kteří cvičí doma, chodí na delší procházky/ nebo chodí cvičit 1-3x týdně

Střední aktivita

Lidé, kteří se často pohybují během dne, a chodí cvičit 3-5x týdně

Vysoká aktivita

Lidé, kteří dělají často sportovní aktivity a cvičení většinu dní v týdnu

Nejvyšší aktivita

Lidé, kteří intenzivně cvičí 6-7x týdně a mají práci, která vyžaduje fyzickou aktivitu

Výsledek BMI

Kategorie Rozsah BMI (Kg/m2) Rozsah BMI (Kg/m2) Hmotnost osoby vysoké 180 cm
Těžká podvýživa ≤ 16,5 méně než 0,66 méně než 53,3 Kg
Podváha 16,5 – 18,5 0,66 – 0,75 53,5 – 60 Kg
Ideální (zdravá) váha 18,5 – 25 0,74 – 1 60 – 81 Kg
Nadváha 25 – 30 1 – 1,2 81 – 97 Kg
Obezita prvního stupně 30 – 35 1,2 – 1,4 97 – 113 Kg
Obezita druhého stupně 35 – 40 1,4 – 1,6 113 – 130 Kg
Obezita třetího stupně > 40 nad 1,6 nad 130 Kg

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.