Raw jídelníček

Jednou z cest ke zdraví a vitalitě je raw strava. Jde o konzumaci potravin v jejich nejpřirozenější podobě, takové, jaké je stvořila příroda.  

Příznivci raw stravy jsou vitariáni, kteří konzumují pouze tepelně neupravenou, neboli živou stravu, jako je syrová zelenina a ovoce, syrové naklíčené obilí, nepražená semínka a ořechy.

Co je to raw

Raw potraviny se jí pouze syrové, anebo ohřáté či usušené, naklíčené, čerstvě pomleté, rozmixované, odšťavněné, nastrouhané nebo nakrájené. Když chcete potraviny uchovávat delší dobu, zamrazíte je nebo usušíte. Jídlo nesoucí označení raw food by nemělo projít teplotou nad zhruba 42 až 45 °C.

Co je raw strava? Poznáte ji podle toho, že jídlo není vařené, pečené, smažené, grilované či fritované. Raw food potravinami nezatěžujete své tělo chemickými přídavnými látkami, „éčky“, barvivy, konzervanty, umělými sladidly, rafinovaným bílým cukrem a tak dále.

Raw jídelníček a jeho složení

Raw jídelníček obsahuje všechno potřebné pro život, je bohatý na vitamíny a stopové prvky ve své přirozené podobě. Vitariáni věří, že uzdravovací schopnost živé potravy je daná také obsahem světla a sluneční energie.

Příklad vitariánského jídelníčku na jeden den:

  • Snídaně: pohanková / jáhlová / ovesná kaše s ovocem;

  • Svačina: ovocný salát;

  • Oběd: zeleninové kari s batátovými hranolky;

  • Svačina: šťáva ze zeleniny;

  • Večeře: avokádo plněné zeleninou a lněné krekry

Historie raw stravy

Možná si myslíte, že raw je výstřelkem poslední doby, kdy už lidé nevědí, co si vymyslet. Prvním propagátorem raw food byl ale už na konci 19. století švýcarský lékař Maximilian Bircher-Benner, vynálezce müsli. V 80. letech minulého století živou stravu zpopularizovala autorka knih o zdravé výživě Leslie Kenton, která prosazovala 75% podíl syrových potravin v jídelníčku.

Výhody raw stravování

Takový způsob stravování má na svědomí zlepšení stavu pleti a vlasů, zlepšení trávení, zvýšení obranyschopnosti organismu a celkové vitality i prevenci vzniku některých chorob. Podle vědeckých studií ženy konzumující výrazný podíl syrové stravy trpí nižším rizikem vzniku rakoviny prsu než ostatní. Raw potraviny zvyšují odolnost organismu vůči infekčním chorobám lépe než očkování.

Co je potřeba k přípravě raw stravy

Při přípravě raw receptů budete potřebovat především nástroje k mechanickému zpracování. Určitě se vám bude hodit stolní a tyčový mixér, sušička na ovoce nastavitelná na nízké teploty (40 až 45 stupňů), odšťavňovač, mlýnek na mák nebo na ořechy. Ke klíčení budete potřebovat nakličovadlo a pro začátek také kuchyňský teploměr, který pohlídá teplotu ohřívání do 42 °C.

Dá se s raw stravou zhubnout?

Raw strava a hubnutí se vzájemně doplňují. Zhubnete opravdu snadno, protože nepřijímáte žádné látky, které by měly na vaši postavu negativní vliv. Přijímáte jen minimální množství zpracovaných sacharidů a tuků, které způsobují přibývání na váze. Jíte je jen v přírodní podobě, kdy si s nimi vaše tělo poradí mnohem snáze než například s rafinovaným cukrem nebo tepelně zpracovanými tuky.

Zdravý kompromis

Když se řekne syrová strava, mnoho lidí odradí představa studeného. Jíst jen neupravenou syrovou zeleninu není moc lákavé. Raw jídelníček je ale velmi pestrý a bohatý a existují raw recepty na celou škálu lákavých jídel a alternativ toho klasického, na které jste zvyklí.

Změňte poměr tepelně upravených a syrových jídel. Postupně přidávejte raw food stravu podle toho, kolik vám jí bude dělat dobře. Sledujte etikety potravin, které kupujete sobě a své rodině. Snižte konzumaci lepku nebo bílého cukru a uvidíte, co to udělá s vaší linií a s vaším zdravím.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 171 744 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?