Vitamín E

Účinky:

  • Antioxidant
  • Ochrana buněk
  • Podpora oběhového systému
  • Regulace hladiny krevního cukru
  • Zdraví žen
  • Podpora nervového systému
  • Zdravá kůže

Nedostatek

Nedostatek vitamínu E se může projevit různými onemocněními. Mezi ty nejrozšířenější patří Alzheimrova a Parkinsonova choroba. Dále se může projevit skrze epilepsii, chudokrevnost, onemocnění jater a ledvin a oslabení celkového imunitního systému a obranyschopnosti organismu. Nedostatek se neprojeví hned, ale po delší době omezeného příjmu. Horší vstřebávání se může objevit u lidí, kteří požívají tabákové výrobky a alkohol, nebo užívají některé léky.

Zdroje vitamínu E

Doporučené denní dávkování by mělo být minimálně 10-20 mg. Mimo suplementů vitamín E udržíme v dostatečné míře pestrou stravou. Dobrými zdroji jsou rostlinné oleje a ořechy, hlavně lískové a vlašské. Významné zdroje najdeme i v zelenině, vitamín E je předností hlavně rostlinné stravy. Vitamíny jsou obecně citlivé na přípravu, takže jestli jich chcete zachovat, co nejvíce, je dobré vařit potraviny krátce a ideálně v páře.

Hlavní přírodní zdroje

  • Mandle
  • Špenát
  • Avokádo
  • Semena
  • Polynenasycené rostlinné oleje

Pro optimální udržení dostatku vitamínu E, si stačí dát občas hrstku oříšků. Zvýšená potřeba vitamínu E se doporučuje sportovcům, v těhotenství a při některých onemocněních zažívacího traktu.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.