Jídelníček při grilování

Ač se to tak nemusí zcela jevit, grilování a zdravý jídelníček se docela dobře doplňují. Poradíme, jak si takové jídlo připravit, aby splňovalo všechny zásady zdravého stravování.

Příjemné letní večery, kdy je světlo až do pozdních hodin, jsou jako stvořené ke grilování. Zbývá vytáhnout gril a pustit se do toho.

Možná ale váháte, protože jste si dali předsevzetí, že ani v létě nepodlehnete žádným nezdravým pokrmům. Uklidníme vás. Grilovat se dá i zdravě, záleží na tom, co na gril položíte, jak budete grilovat a čím grilovaný pokrm doplníte.

Jak připravit zdravé a chutné maso

Jak už jsme vysvětlili v úvodu, grilování a zdravá strava se docela doplňuje. Nikdo vám totiž nepřikazuje, že musíte grilovat tukem prorostlé vepřové maso. Naopak, je možné připravit skutečně dietní lahůdky z drůbeže nebo ryb. Čeho se při grilování vyvarovat, abyste si nepřichystali karcinogenní jídlo se spoustou chemie, ale šťavnatý, chutný a zdravý pokrm?

  • V žádném případě nepřipravujte maso na otevřeném ohni. Uhlíky musí být rozpálené doběla a jenom žhnout. Ideální stav je zhruba po půlhodině od zapálení grilu. Pokud by tuk z masa odkapával do ohně, vyrábíte si karcinogenní látky.

  • Nepoužívejte kupované kořenící grilovací směsi, obsahují zbytečně mnoho soli, konzervantů a barviv. Je mnohem zdravější, když si namícháte vlastní směs z koření, protože přesně víte, co jste použili.

  • Nevkládejte maso rovnou z olejové (i jiné) marinády na gril, ale pečlivě ho očistěte. Jinak budou z odkapávajícího oleje opět vznikat karcinogenní zplodiny.

Rady zkušených kuchařů

Zkušení kuchaři vám poradí i další vychytávky, jak zdravě grilovat a zároveň docílit pokrmů. Například maso nenaklepávejte, jinak bude tvrdé a ztratí šťávu. K obracení masa na grilu užívejte kleště, nikoli vidličku. Propíchnutím vyteče šťáva a maso bude tuhé.

Se solí to nepřehánějte a maso solte až těsně před tím, než půjde na gril. Sůl vytahuje vodu a způsobuje tvrdnutí masa. Nemarinujte také zbytečně dlouho, stačí dvě hodiny. Uchovávání masa v marinádě do druhého dne je zbytečné, stává se z něj tím rozmočený hadr.

Vsaďte na vyváženou stravu

Na grilování se dá sestavit opravdu pestrý jídelníček. Maso upravené na grilu dodá vašemu tělu bílkoviny, ale abyste ho dobře strávili a vaše strava byla vyvážená, potřebujete i další látky. Vždy maso doplňujte velkým množstvím zeleniny, nejlépe ve formě salátů (obsahují vlákninu, vitamíny a minerály) a celozrnným pečivem (najdete v nich komplexní sacharidy a vlákninu). U salátů opatrně s kupovanými dresinky, jsou dost kalorické, raději si připravte domácí dresink podle vlastní chuti.

Jídelníček s grilovaným masem na 3 dny:

1. den:

Snídaně: Müsli z ovesných vloček s ovocem;

Dopolední svačina: Jablko;

Oběd: Grilovaná kuřecí křídla, letní salát z ledového salátu, cherry rajčátek a oliv, krajíček celozrnného chleba;

Odpolední svačina: Mléčný nápoj s ovocem;

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem

2. den:

Snídaně: Celozrnný rohlík, kuřecí šunka, rajče;

Dopolední svačina: Sezónní ovoce dle chuti (např. třešně, jahody);

Oběd: Přírodní krůtí plátek s rýží;

Odpolední svačina: Netučný tvaroh, okurka;

Večeře: Grilovaný pstruh s bylinkovými brambory

3. den:

Snídaně: Kornspitz, sýr cottage, ředkvičky;

Dopolední svačina: Pomeranč;

Oběd: Grilovaná směs krůtích a kuřecích prsou, salát z rajčat, paprik, salátové okurky a jarní cibulky;

Odpolední svačina: Netučný bílý jogurt, paprika;

Večeře: Zeleninový vývar s rozšlehaným vejcem

16.06.2016

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Využívejte maximálně sezónních potravin

30.03.2016

Výživoví specialisté nám často doporučují, abychom se stravovali sezónně, tedy ze zdrojů, které u nás jsou v daném ročním období dostupné. Pokračovat ve čtení

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

01.10.2018

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

10.09.2018

Při zdravé životosprávě není potřeba mnoho volného času na zdlouhavé vyvařování, ani velké finanční rezervy na nákup potravin, jak si mnozí lidé mohou myslet. Je to pouze o uvědomění si jednoduchých zásad zdravého životního stylu. A my vám teď rádi ukážeme, jaké to jsou. Pokračovat ve čtení

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Jak poznat kvalitní bílý jogurt

07.08.2018

Jogurt je mléčný kysaný výrobek, proč to zde píši? Jogurtů je na českém trhu velký výběr, což je zajisté skvělá zpráva. Otázkou však zůstává, zdali jsou všechny jogurty kvalitní a zda to jsou stále ještě jogurty, když se do nich přidává hromada cukru, zahušťovadel a dalších ingrediencí. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 263 766 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?