Jídelníček při grilování

Ač se to tak nemusí zcela jevit, grilování a zdravý jídelníček se docela dobře doplňují. Poradíme, jak si takové jídlo připravit, aby splňovalo všechny zásady zdravého stravování.

Příjemné letní večery, kdy je světlo až do pozdních hodin, jsou jako stvořené ke grilování. Zbývá vytáhnout gril a pustit se do toho.

Možná ale váháte, protože jste si dali předsevzetí, že ani v létě nepodlehnete žádným nezdravým pokrmům. Uklidníme vás. Grilovat se dá i zdravě, záleží na tom, co na gril položíte, jak budete grilovat a čím grilovaný pokrm doplníte.

Jak připravit zdravé a chutné maso

Jak už jsme vysvětlili v úvodu, grilování a zdravá strava se docela doplňuje. Nikdo vám totiž nepřikazuje, že musíte grilovat tukem prorostlé vepřové maso. Naopak, je možné připravit skutečně dietní lahůdky z drůbeže nebo ryb. Čeho se při grilování vyvarovat, abyste si nepřichystali karcinogenní jídlo se spoustou chemie, ale šťavnatý, chutný a zdravý pokrm?

  • V žádném případě nepřipravujte maso na otevřeném ohni. Uhlíky musí být rozpálené doběla a jenom žhnout. Ideální stav je zhruba po půlhodině od zapálení grilu. Pokud by tuk z masa odkapával do ohně, vyrábíte si karcinogenní látky.

  • Nepoužívejte kupované kořenící grilovací směsi, obsahují zbytečně mnoho soli, konzervantů a barviv. Je mnohem zdravější, když si namícháte vlastní směs z koření, protože přesně víte, co jste použili.

  • Nevkládejte maso rovnou z olejové (i jiné) marinády na gril, ale pečlivě ho očistěte. Jinak budou z odkapávajícího oleje opět vznikat karcinogenní zplodiny.

Rady zkušených kuchařů

Zkušení kuchaři vám poradí i další vychytávky, jak zdravě grilovat a zároveň docílit pokrmů. Například maso nenaklepávejte, jinak bude tvrdé a ztratí šťávu. K obracení masa na grilu užívejte kleště, nikoli vidličku. Propíchnutím vyteče šťáva a maso bude tuhé.

Se solí to nepřehánějte a maso solte až těsně před tím, než půjde na gril. Sůl vytahuje vodu a způsobuje tvrdnutí masa. Nemarinujte také zbytečně dlouho, stačí dvě hodiny. Uchovávání masa v marinádě do druhého dne je zbytečné, stává se z něj tím rozmočený hadr.

Vsaďte na vyváženou stravu

Na grilování se dá sestavit opravdu pestrý jídelníček. Maso upravené na grilu dodá vašemu tělu bílkoviny, ale abyste ho dobře strávili a vaše strava byla vyvážená, potřebujete i další látky. Vždy maso doplňujte velkým množstvím zeleniny, nejlépe ve formě salátů (obsahují vlákninu, vitamíny a minerály) a celozrnným pečivem (najdete v nich komplexní sacharidy a vlákninu). U salátů opatrně s kupovanými dresinky, jsou dost kalorické, raději si připravte domácí dresink podle vlastní chuti.

Jídelníček s grilovaným masem na 3 dny:

1. den:

Snídaně: Müsli z ovesných vloček s ovocem;

Dopolední svačina: Jablko;

Oběd: Grilovaná kuřecí křídla, letní salát z ledového salátu, cherry rajčátek a oliv, krajíček celozrnného chleba;

Odpolední svačina: Mléčný nápoj s ovocem;

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem

2. den:

Snídaně: Celozrnný rohlík, kuřecí šunka, rajče;

Dopolední svačina: Sezónní ovoce dle chuti (např. třešně, jahody);

Oběd: Přírodní krůtí plátek s rýží;

Odpolední svačina: Netučný tvaroh, okurka;

Večeře: Grilovaný pstruh s bylinkovými brambory

3. den:

Snídaně: Kornspitz, sýr cottage, ředkvičky;

Dopolední svačina: Pomeranč;

Oběd: Grilovaná směs krůtích a kuřecích prsou, salát z rajčat, paprik, salátové okurky a jarní cibulky;

Odpolední svačina: Netučný bílý jogurt, paprika;

Večeře: Zeleninový vývar s rozšlehaným vejcem

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 171 744 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?