Jídelníček při grilování

Ač se to tak nemusí zcela jevit, grilování a zdravý jídelníček se docela dobře doplňují. Poradíme, jak si takové jídlo připravit, aby splňovalo všechny zásady zdravého stravování.

Příjemné letní večery, kdy je světlo až do pozdních hodin, jsou jako stvořené ke grilování. Zbývá vytáhnout gril a pustit se do toho.

Možná ale váháte, protože jste si dali předsevzetí, že ani v létě nepodlehnete žádným nezdravým pokrmům. Uklidníme vás. Grilovat se dá i zdravě, záleží na tom, co na gril položíte, jak budete grilovat a čím grilovaný pokrm doplníte.

Jak připravit zdravé a chutné maso

Jak už jsme vysvětlili v úvodu, grilování a zdravá strava se docela doplňuje. Nikdo vám totiž nepřikazuje, že musíte grilovat tukem prorostlé vepřové maso. Naopak, je možné připravit skutečně dietní lahůdky z drůbeže nebo ryb. Čeho se při grilování vyvarovat, abyste si nepřichystali karcinogenní jídlo se spoustou chemie, ale šťavnatý, chutný a zdravý pokrm?

  • V žádném případě nepřipravujte maso na otevřeném ohni. Uhlíky musí být rozpálené doběla a jenom žhnout. Ideální stav je zhruba po půlhodině od zapálení grilu. Pokud by tuk z masa odkapával do ohně, vyrábíte si karcinogenní látky.

  • Nepoužívejte kupované kořenící grilovací směsi, obsahují zbytečně mnoho soli, konzervantů a barviv. Je mnohem zdravější, když si namícháte vlastní směs z koření, protože přesně víte, co jste použili.

  • Nevkládejte maso rovnou z olejové (i jiné) marinády na gril, ale pečlivě ho očistěte. Jinak budou z odkapávajícího oleje opět vznikat karcinogenní zplodiny.

Rady zkušených kuchařů

Zkušení kuchaři vám poradí i další vychytávky, jak zdravě grilovat a zároveň docílit pokrmů. Například maso nenaklepávejte, jinak bude tvrdé a ztratí šťávu. K obracení masa na grilu užívejte kleště, nikoli vidličku. Propíchnutím vyteče šťáva a maso bude tuhé.

Se solí to nepřehánějte a maso solte až těsně před tím, než půjde na gril. Sůl vytahuje vodu a způsobuje tvrdnutí masa. Nemarinujte také zbytečně dlouho, stačí dvě hodiny. Uchovávání masa v marinádě do druhého dne je zbytečné, stává se z něj tím rozmočený hadr.

Vsaďte na vyváženou stravu

Na grilování se dá sestavit opravdu pestrý jídelníček. Maso upravené na grilu dodá vašemu tělu bílkoviny, ale abyste ho dobře strávili a vaše strava byla vyvážená, potřebujete i další látky. Vždy maso doplňujte velkým množstvím zeleniny, nejlépe ve formě salátů (obsahují vlákninu, vitamíny a minerály) a celozrnným pečivem (najdete v nich komplexní sacharidy a vlákninu). U salátů opatrně s kupovanými dresinky, jsou dost kalorické, raději si připravte domácí dresink podle vlastní chuti.

Jídelníček s grilovaným masem na 3 dny:

1. den:

Snídaně: Müsli z ovesných vloček s ovocem;

Dopolední svačina: Jablko;

Oběd: Grilovaná kuřecí křídla, letní salát z ledového salátu, cherry rajčátek a oliv, krajíček celozrnného chleba;

Odpolední svačina: Mléčný nápoj s ovocem;

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem

2. den:

Snídaně: Celozrnný rohlík, kuřecí šunka, rajče;

Dopolední svačina: Sezónní ovoce dle chuti (např. třešně, jahody);

Oběd: Přírodní krůtí plátek s rýží;

Odpolední svačina: Netučný tvaroh, okurka;

Večeře: Grilovaný pstruh s bylinkovými brambory

3. den:

Snídaně: Kornspitz, sýr cottage, ředkvičky;

Dopolední svačina: Pomeranč;

Oběd: Grilovaná směs krůtích a kuřecích prsou, salát z rajčat, paprik, salátové okurky a jarní cibulky;

Odpolední svačina: Netučný bílý jogurt, paprika;

Večeře: Zeleninový vývar s rozšlehaným vejcem

16.06.2016

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Využívejte maximálně sezónních potravin

30.03.2016

Výživoví specialisté nám často doporučují, abychom se stravovali sezónně, tedy ze zdrojů, které u nás jsou v daném ročním období dostupné. Pokračovat ve čtení

Jak poznat kvalitní bílý jogurt

07.08.2018

Jogurt je mléčný kysaný výrobek, proč to zde píši? Jogurtů je na českém trhu velký výběr, což je zajisté skvělá zpráva. Otázkou však zůstává, zdali jsou všechny jogurty kvalitní a zda to jsou stále ještě jogurty, když se do nich přidává hromada cukru, zahušťovadel a dalších ingrediencí. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Snadné hubnutí s chia semínky

04.07.2018

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku? Pokračovat ve čtení

Otázky, na které jste se možná chtěli zeptat

07.12.2017

Dnes jsme si pro vás připravili sérii otázek a odpovědí, které vám možná už delší dobu vrtaly hlavou. Od samotných potravin až po nejrůznější metody úpravy jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 208 014 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?