Jídelníček proti virózám: Vsaďte na zázvor, zabijáka nemocí

Podzim je podobně jako jarní období přechodným časem, kdy hrozí chřipkové epidemie, virózy, nachlazení. Kolísavé počasí, kdy je chvíli teplota nad nulou, chvíli pod nulou, tomu jenom nahrává. A proto byste měli nyní svůj jídelníček obohatit o vitamíny a potraviny posilující imunitu.

Rozhodně byste neměli toto období podceňovat. Připravte se na něj a nedovolte virům a bacilům, aby ochromily vaše tělo. Pokud se zdravě stravujete a pravidelně hýbete, děláte tím významné kroky ke zvýšení imunity organismu. Ovšem mnohdy ani to nestačí. Je třeba tělu pomoci.

Jezte pomeranče, citrony a kiwi

Nedopusťte, aby vás zaskočilo nachlazení. Naordinujte si zvýšený příjem ovoce, především to, které obsahuje zvýšený podíl vitamínu C. Výborné jsou citrusy, především pomeranče, ale i mandarinky, pomela, nebo pokud dokážete sníst citron či z něj vypít čerstvou šťávu. Buďte opatrní jenom s grapefruitem a šťávou z něj. Sice jde také o citrus s vysokým obsahem vitamínu C, ale má také na svědomí zvýšené vstřebávání některých druhů léků.

Nezapomínejte ale ani na ostatní druhy ovoce dostupné na trhu. Můžete konzumovat letošní úrodu jablek, hroznového vína, z exotických druhů ovoce třeba banány, mango, avokádo, kiwi… Obecně nejvíc vitamínu C má pomeranč, citron, kiwi. Pokud si třeba dopřáváte ovocné dopolední svačiny, můžete je lehce navýšit. Příjem vitamínů můžete zvýšit i pitím ovocných šťáv, ideálně přírodních a neslazených nebo smoothie koktejlů.

Pijte vodu, čaje a minerálky

Platí pravidlo, že prevencí proti virózám je i správné dodržování pitného režimu. Dostatečné pití vhodných tekutin je správnou zbraní, aby vás chřipka nezastihla nepřipravené. Doplňujte tekutiny během celého dne po menších dávkách. Pokud už vás nemoc přepadne, tekutiny ochlazují organismus oslabený teplotou či horečkou a pomáhají doplnit minerály, které tělo vyplavuje potem. Proto je důležité pít zhruba dva litry tekutin. Uvidíte, že i při obyčejné rýmě se budete cítit lépe, když budete mít dostatek tekutin.

Základem pitného režimu je nesycená voda, kterou můžete doplnit minerálkami, ovocnými, bylinnými čaji, čajem zeleným a černým. Ovšem pozor naopak na silný černý čaj, ten naopak odvodňuje. Výbornou zbraní je především zázvorový čaj. Má protizánětlivé a antibakteriální účinky a v rané fázi dokáže zažehnat i bolest v krku. Působí doslova jako zabiják bacilů.

Zelňačka je všelék

Je nezbytné přizpůsobit jídelníček aktuálnímu ročnímu období a hrozícím infekcím. Tělo si v takových případech snáze poradí s lehce stravitelnými jídly. Není dobré ho zatěžovat těžkými tučnými a sladkými nebo příliš kořeněnými jídly, tím se ještě více oslabuje. Sázejte na vařené, dušené či na vodě pečené libové maso doplněné zeleninovými přílohami.

Výbornou volbou jsou polévky, kterými doplníte tekutiny i vitamíny zároveň. Výborné jsou masové a zeleninové vývary, které obsahují i minerály. Doslova všelékem je slepičí vývar pořízený ze starší slípky, která už nenese. Důležité ale je zeleninu zbytečně dlouho nepřevářet, zbytečně se tak připravujete o část vitamínů, které se varem ničí. Výborným zdrojem vitamínu C je na podzim a v zimě zelná polévka.

Polotovary nechte v regále

Nezapomínejte na vitamíny v potravinách. Existuje navíc i mnoho potravin, v nichž buď najdete vitamíny a mohou vás v boji s bacily a viry podpořit. Ulevíte tím třeba velmi přetíženým játrům. Proto vynechte tučná, kořeněná a smažená jídla. Vsaďte na netučný tvaroh, jogurty s nižším obsahem tuku. Dezinfekční účinky má i med.

Připravte si i kaši z ovesných vloček. Ale pozor, neberte žádné předvařené směsi ze supermarketů. Kupte si kvalitní ovesné vločky, namočte je, rozmixujte, převařte v mléce. Udělejte si skutečně výživnou kaši z kvalitních surovin a podle vlastní chuti.

Jídelníček proti virózám na 3 dny:

1. den:

Snídaně: Ovesná kaše s medem a ovocem, zázvorový čaj se skořicí

Dopolední svačina: Pomeranč, Kiwi

Oběd: Přírodní krůtí plátky, brambory, salát z rajčat a paprik

Odpolední svačina: Pomazánka z netučného tvarohu, kornspitz

Večeře: Slepičí vývar

2. den:

Snídaně: Celozrnný rohlík, ovocný jogurt, zázvorový čaj s citronem

Dopolední svačina: Jablko, hruška, sklenice šťávy vymačkané z pomerančů

Oběd: Pečené kuře, rýže, míchaný salát z ledového salátu, cherry rajčat a oliv

Odpolední svačina: Mrkvový salát, sklenice mléka s medem

Večeře: Zelná polévka

3. den:

Snídaně: Plátek celozrnného chleba, kuřecí šunka, rajčata, zelený čaj s citronem

Dopolední svačina: Hroznové víno, banán, citronová šťáva

Oběd: Candát na másle, bylinkové brambory, okurkový salát

Odpolední svačina: Kefírové mléko s ovocem

Večeře: Zeleninový vývar s vejcem

21.11.2016

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Jak získat novou energii do života? Zapomeňte na cukr a alkohol

08.01.2017

Chcete udělat něco pro své zdraví? Vzdejte se na určitou dobu cukru a alkoholu. Nemusíte držet žádné drastické diety, stačí tato dvě opatření a možná budete po měsíci či dvou překvapeni, co všechno tento krok s vaším tělem udělá. Pokračovat ve čtení

Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

10.09.2018

Při zdravé životosprávě není potřeba mnoho volného času na zdlouhavé vyvařování, ani velké finanční rezervy na nákup potravin, jak si mnozí lidé mohou myslet. Je to pouze o uvědomění si jednoduchých zásad zdravého životního stylu. A my vám teď rádi ukážeme, jaké to jsou. Pokračovat ve čtení

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Fitness jídelníček: Jak jíst při aktivním sportování?

21.08.2018

Sportujete pravidelně? Naprostá většina aktivnějších sportovců začne dříve či později řešit i svůj jídelníček. Chce si totiž udržet dobře vypracovanou postavu a zdravý životní styl po celý život. A je dobře známo, že Fitness jídelníček pomáhá při pravidelném pohybu lépe udržet tělesnou i duševní kondici v optimálním stavu. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 288 345 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?