Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

Jíst zdravě není těžké

„Nemám čas dodržovat zásady zdravého životního stylu,“ vymlouvá se spousta lidí. Také si něco podobného říkáte? Jenže otázka zdravého životního stylu nesouvisí s tím, kolik máte volného času. To je pouze výmluva.

Důležité je, uvědomit si zásady zdravé životosprávy a krůček po krůčku je zařadit do svého každodenního rytmu. Potom zjistíte, že vás to nestojí ani chvilku času navíc. Budete tyto zásady dodržovat naprosto samozřejmě.

Kde děláte ve zdravé stravě nejčastější chyby?

Jak začít? Jak do svého pracovního rytmu začlenit zdravý životní styl, aby to co nejméně bolelo a stálo to co nejméně energie? Zkuste si nejdříve probrat složení svého stávajícího jídelníčku. Vaším cílem by mělo být uvědomit si svoje prohřešky a hledat způsoby, jak je odstranit. V čem váš zdravý jídelníček nejčastěji pokulhává? A jak tyto chyby napravit?

  • Jíte příliš mnoho sacharidů. Například zajídáte stres sladkostmi. Zvolte si proti stresu jiné zdravější zobání. Například semínka, ořechy, apod. Skvělé jsou proti stresu sušené meruňky, které obsahují hodně hořčíku.
  • Nejíte pravidelně. Občas se nacpete a pak několik hodin nejíte nic. I v sebevětším pracovním shonu si najděte každé tři hodiny část na to sníst něco malého. Mějte v zásobě v tašce vždy malou zdravou svačinku, která se nezkazí: jablko, proteinovou tyčinku, müsli tyčinku.
  • Konzumujete hodně tučného masa a uzenin. Vybírejte si libové maso a dávejte přednost bílému masu před červeným. Když už musíte, tak z uzenin volte dietnější a lépe stravitelné varianty, například kuřecí párky. Sladujte také podíl masa v uzeninách.

  • Jíte instantní nebo konzervované potraviny a zdravá výživa trpí. Snažte se si denně připravovat jídlo z čerstvých surovin. Je lepší, když si dáte celozrnný chléb s pomazánkou z cottage sýra a rajčetem, než instantní polévku z pytlíku. Jedná se o zdravé recepty, jejichž příprava vám přitom zabere minimum času.
  • Málo pijete. Obecný nešvar je, že během dne zapomínáme pít. Velkou chybou je snažit se pak nedostatek pitím velkého množství tekutin na jednou – je to příliš velká zátěž pro ledviny. Najděte si neperlivou čistou vodu, která vám bude chutnat, a mějte vždy v práci při ruce plnou plastovou lahev. Připomene vám, že máte pít.

Co do jídelníčku naopak zařadit?

  • Zeleninu, a to nejlépe v syrové podobě, případně vařenou na páře či dušenou.
  • Ovoce, ale pozor, i ono obsahuje poměrně dost sacharidů. Proto se hodí jako dopolední zdravá svačina, ale už ne jako pozdní večeře.
  • Libové maso, především drůbež a ryby.
  • Luštěniny jako zdroj rostlinných bílkovin.
  • Celozrnné pečivo.
  • Bylinkové čaje, čistou neperlivou vodu.

Zásady zdravého stravování

Není nezbytné přímo dodržovat striktní jídelníček na hubnutí. Řiďte se zásadou, že strava by měla být pestrá a vyvážená. Občasný prohřešek proti zdravé výživě nevadí, ale v žádném případě by se z toho neměla stát tradice. Zdravé stravování přitom není žádná velká věda. Pokud si osvojíte základní zásady jako například nepřehánět to se sacharidy, omezit nasycené živočišné tuky, uvidíte, že brzy budete sami schopni dobře odhadnout, co je zdravé a co ne a vytvořit si vhodný pestrý jídelníček.

Jídelníček na 3 dny pro zdravý životní styl

1. den

Snídaně: Celozrnný rohlík, libová kuřecí šunka, rajče

Dopolední svačina: Jogurt s čerstvým ovocem

Oběd: Salát z celozrnných těstovin s kuřecími kousky a zeleninou

Odpolední svačina: Zelenina s hummusem

Večeře: Pečený pstruh, dušená kořenová zelenina

2. den

Snídaně: Müsli s ovocem a jogurtem

Dopolední svačina: Jablko, celozrnná sušenka

Oběd: Pečený losos, brambory

Odpolední svačina: Tvaroh, okurka

Večeře: Zapečená brokolice se sýrem

3. den

Snídaně: Plátek celozrnného chleba, cottage sýr, paprika

Dopolední svačina: Pomeranč, raw tyčinka

Oběd: Přírodní krůtí plátek, quinoa

Odpolední svačina: Acidofilní mléko s ovocnou příchutí

Večeře: Těstovinový salát z celozrnných těstovin s tuňákem

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.