Jídelníček při grilování

Příjemné letní večery, kdy je světlo až do pozdních hodin, jsou jako stvořené ke grilování. Zbývá vytáhnout gril a pustit se do toho.

Možná ale váháte, protože jste si dali předsevzetí, že ani v létě nepodlehnete žádným nezdravým pokrmům. Uklidníme vás. Grilovat se dá i zdravě, záleží na tom, co na gril položíte, jak budete grilovat a čím grilovaný pokrm doplníte.

Jak připravit zdravé a chutné maso

Jak už jsme vysvětlili v úvodu, grilování a zdravá strava se docela doplňuje. Nikdo vám totiž nepřikazuje, že musíte grilovat tukem prorostlé vepřové maso. Naopak, je možné připravit skutečně dietní lahůdky z drůbeže nebo ryb. Čeho se při grilování vyvarovat, abyste si nepřichystali karcinogenní jídlo se spoustou chemie, ale šťavnatý, chutný a zdravý pokrm?

  • V žádném případě nepřipravujte maso na otevřeném ohni. Uhlíky musí být rozpálené doběla a jenom žhnout. Ideální stav je zhruba po půlhodině od zapálení grilu. Pokud by tuk z masa odkapával do ohně, vyrábíte si karcinogenní látky.
  • Nepoužívejte kupované kořenící grilovací směsi, obsahují zbytečně mnoho soli, konzervantů a barviv. Je mnohem zdravější, když si namícháte vlastní směs z koření, protože přesně víte, co jste použili.
  • Nevkládejte maso rovnou z olejové (i jiné) marinády na gril, ale pečlivě ho očistěte. Jinak budou z odkapávajícího oleje opět vznikat karcinogenní zplodiny.

Rady zkušených kuchařů

Zkušení kuchaři vám poradí i další vychytávky, jak zdravě grilovat a zároveň docílit pokrmů. Například maso nenaklepávejte, jinak bude tvrdé a ztratí šťávu. K obracení masa na grilu užívejte kleště, nikoli vidličku. Propíchnutím vyteče šťáva a maso bude tuhé.

Se solí to nepřehánějte a maso solte až těsně před tím, než půjde na gril. Sůl vytahuje vodu a způsobuje tvrdnutí masa. Nemarinujte také zbytečně dlouho, stačí dvě hodiny. Uchovávání masa v marinádě do druhého dne je zbytečné, stává se z něj tím rozmočený hadr.

Vsaďte na vyváženou stravu

Na grilování se dá sestavit opravdu pestrý jídelníček. Maso upravené na grilu dodá vašemu tělu bílkoviny, ale abyste ho dobře strávili a vaše strava byla vyvážená, potřebujete i další látky. Vždy maso doplňujte velkým množstvím zeleniny, nejlépe ve formě salátů (obsahují vlákninu, vitamíny a minerály) a celozrnným pečivem (najdete v nich komplexní sacharidy a vlákninu). U salátů opatrně s kupovanými dresinky, jsou dost kalorické, raději si připravte domácí dresink podle vlastní chuti.

Jídelníček s grilovaným masem na 3 dny:

1. den:

Snídaně: Müsli z ovesných vloček s ovocem;

Dopolední svačina: Jablko;

Oběd: Grilovaná kuřecí křídla, letní salát z ledového salátu, cherry rajčátek a oliv, krajíček celozrnného chleba;

Odpolední svačina: Mléčný nápoj s ovocem;

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem

2. den:

Snídaně: Celozrnný rohlík, kuřecí šunka, rajče;

Dopolední svačina: Sezónní ovoce dle chuti (např. třešně, jahody);

Oběd: Přírodní krůtí plátek s rýží;

Odpolední svačina: Netučný tvaroh, okurka;

Večeře: Grilovaný pstruh s bylinkovými brambory

3. den:

Snídaně: Kornspitz, sýr cottage, ředkvičky;

Dopolední svačina: Pomeranč;

Oběd: Grilovaná směs krůtích a kuřecích prsou, salát z rajčat, paprik, salátové okurky a jarní cibulky;

Odpolední svačina: Netučný bílý jogurt, paprika;

Večeře: Zeleninový vývar s rozšlehaným vejcem

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.