Těhotenský jídelníček

Nejezte za dva

Traduje se nevhodný mýtus, že těhotná by měla jíst za dva. Strava v těhotenství ale neznamená přejídání se. Pouze mírně zvyšte příjem kalorií. V prvním trimestru je dobré energetický příjem zvýšit o asi 85 kcal, tedy 355 kJ, ve druhém o 285 kcal, což činí asi 1195 kJ a ve třetím o 475 kcal, čili 1990 kJ proti normálu, který u žen znamená asi 2000 kcal, tedy 8400 kJ. Zdravé přibírání v těhotenství přináší postupně 12-15 kg navíc.

Potřebujete vyváženou stravu

Dodržujte pestrý jídelníček s vyváženým množstvím bílkovin, tuků a sacharidů. Pokrmů s vysokým obsahem cukrů se vyvarujte, mají mnoho kalorií s nulovou výživovou hodnotou. Pozor také na přidaná sladidla.

Základ jídelníčku tvoří celozrnné obiloviny a těstoviny, rýže. Z masa se soustřeďte především na drůbež, libové červené maso a občas ryby. Jezte i luštěniny, jsou zdrojem rostlinných bílkovin. Koření používejte s mírou. Z mléka a mléčných výrobků volte polotučné mléko a jogurty připravované klasickým způsobem. V sýrech je povolená lučina, cottage, čedar a tvrdé sýry. Zařazujte dostatek ovoce a zeleniny, nepodceňujte pitný režim. Nejvhodnějším nápojem je čistá neperlivá voda nebo neslazený čaj. Nejlepší je mít u sebe lahev s vodou a postupně během dne upíjet.

Vynechte dia výrobky

Komplikací těhotenství se může stát těhotenská cukrovka. Jak se máte při ní stravovat?

  • Nesladit a vyloučit pokrmy s obsahem jednoduchých cukrů.

  • Nepoužívat dia výrobky, protože obsahují umělá sladidla nevhodná pro těhotné.

  • Zapomenout na dochucovadla s obsahem cukru, například dresinky a omáčky, kečup.

  • Dávat pozor na jídla, která obsahují tzv. skryté cukry.

  • Jíst pravidelně a nedokrmovat se mezi jídly.

Vegetariánství se nedoporučuje

Rozhodně se během těhotenství nedoporučuje vegetariánství nebo dokonce veganství. Pokud ale ani v tomto případě ze svých stravovacích návyků neslevíte, je třeba kontrolovat příjem zinku, vápníku, železa a vitamínu B12. Veganky musí sledovat příjem bílkovin.

Jakým potravinám se vyhýbejte?

  • Alkoholu – při jeho konzumaci hrozí poškození plodu.

  • Syrovým vajíčkům – pozor na domácí krémy a zmrzliny či majonézy ze žloutků. Vejce konzumujte buď natvrdo uvařená, nebo v pokrmu.

  • Tatarským biftekům.

  • Syrovému a nedostatečně tepelně upravenému masu a rybám.

  • Déle žijícím mořským rybám (žralok, mečoun, tuňák), které mohou obsahovat vyšší dávky těžkých kovů.

  • Měkkým sýrům jako je brie, camembert, hermelín a sýrům s modrou plísní.

  • Paštikám a játrům s vysokým obsahem vitamínu A, který škodí hlavně v prvním trimestru.

  • Jídlům, u kterých hrozí velké množství listérií – kupované saláty s majonézou, již zmiňované druhy sýrů.

  • Jídlům z rychlého občerstvení – hamburgerům, hranolkům apod.

  • Oříškům, pokud se v rodině vyskytují alergická onemocnění.

  • Uzeninám, které mají vysoký obsah soli.

  • Polévkám z pytlíků, instantním omáčkám, polotovarům, tedy jídlům s vysokým obsahem glutamanu sodného a konzervačních látek.

  • Dobré je vynechat kávu (nahradit ji meltou) a také nápoje obsahující kofein (cola).

  • Potravinám po kterých je človek náchylnější k pálení žáhy

Těhotenský jídelníček na 1 den

Snídaně: Cereálie s jogurtem a kousky ovoce, nebo plátek celozrnného chleba se sýrem Lučina a zeleninou (rajče, salátová okurka);

Svačina: 1 ks ovoce (jablko, pomeranč) nebo zelenina (listový salát, paprika) a plátek celozrnného chleba;

Oběd: Brambory s krůtím masem, zeleninový salát;

Svačina: Plátek celozrnné bulky, polotučný tvaroh, zelenina;

Večeře: Těstovinový salát s kuřecími kousky

Náš Tip: Jste těhotná nebo čerstvá maminka? Ušetřete si námahu i peníze díky nákupnímu klubu Tipli.cz. Nakupujte vše pro maminky a děti online.

V těhotenství musí být ženy obezřetné i na sebemenší onemocnění. Zvláště nebezpečné, jsou virové onemocnění, které člověk prodělá v dětském věku, jako jsou třeba neštovice. Jestliže onemocnění není v dětství proděláno, může představovat v těhotenství velké riziko.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.