Jídelníček pro kojící maminky

Opatrně vyzkoušejte, na co máte chuť

Matčina správná strava při kojení je velice důležitá. Často ale dochází k tomu, že se snaží opatřeními řídit tak přehnaně, že se jídelníček stává málo pestrým. Ovšem není důvod se vyvarovat úplně všeho. Pokud žena kojí a dostane na nějakou potravinu chuť, může ji opatrně vyzkoušet a uvidí, zda s ní miminko nebude mít problém. Pokud ano, vyřadí ji.

Jakých potravin se vyvarovat?

Pozor ovšem na potraviny nevhodné při kojení. Které do tohoto seznamu patří?

  • Polotovary a veškeré potraviny s vysokým obsahem konzervantů, barviv a umělých sladidel;

  • Velmi tučná, velmi sladká, intenzivně kořeněná a hodně slaná jídla;

  • Nápoje s obsahem alkoholu, chininu, a kofeinu, tedy například i zelený či černý čaj;

  • Potraviny, které nejsou tepelně upravované, tedy například nepasterizované mléčné výrobky (zrající a čerstvé sýry), tepelně nezpracované maso (sushi, tatarské bifteky);

  • Nadýmavé potraviny (luštěniny, ale také světlé pečivo)

Seznam, co nejíst, dále mohou doplňovat i některé potraviny, které sice neškodí, ale mohou například vyvolat alergickou reakci. Sem patří například ořechy, čokoláda, mák, ale také mléko (nejenom kravské, třeba i kozí), ryby, vejce, příliš kyselé či exotické ovoce, ze zeleniny celer, někdy dokonce i rajčata. V tom případě je třeba potravinu vyzkoušet a pozorovat reakci.

Doporučené jídlo a pití

I tak je ale rozpis vhodných potravin pro kojící ženy dosti dlouhý. Co jíst při kojení?

  • Drůbeží a dále králičí a telecí maso a ryby (jestliže není alergie);

  • Tvrdé a přírodní sýry, polotučné výrobky z mléka (ideálně bílé jogurty, kefír, acidofilní mléko);

  • Rostlinné oleje v co nejvyšší kvalitě;

  • Těstoviny;

  • Rýži;

  • Brambory;

  • Zeleninu, která příliš nenadýmá (mrkev, špenát apod.);

  • Ovoce, které není příliš kyselé (jablka, švestky, banány atd.);

  • Pít čaje po kojící ženy (například z maliníku), neperlivou vodu, 100 % zeleninové a ovocné džusy ředit vodou v poměru 1:1

Jídelníček při kojení

Snídaně: Žitný chléb, kuřecí šunka, rajče;

Svačina: Jogurt, jablko;

Oběd: Dušené kuře s bramborem, mrkvový salát;

Svačina: Kefír, celozrnný rohlík (starší pečivo, které nenadýmá);

Večeře: Kuřecí vývar se zeleninou a nudlemi;

Na diety zapomeňte!

Každá maminka i její miminko jsou ale jiní. Po čem jedno miminko bude trpět nadýmáním a bolestmi bříška, může jiné strávit úplně bez problémů. Proto je potřeba režim upravit podle svých vlastních zkušeností. Ideální také je, když kojící žena jí pětkrát denně po menších porcích.

V žádném případě by ovšem maminka neměla v době kojení dodržovat nějaké diety. Zapomeňte na nějaké dietní koktejly a pilulky. Jezte přiměřeně, ale nijak neomezujte svůj kalorický příjem. Hubněte pomalu zdravou stravou.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.