Nutriční hodnoty

Zdravé jídlo

Nutriční hodnoty potravin informují o jejich výživnosti, energetické hodnotě vyjádřené v kilojoulech nebo kilokaloriích. Udávají množství bílkovin, tuků a sacharidů v nich obsažených. Dále informují o obsahu vitamínů, minerálních a stopových prvků, vlákniny, karotenoidů, polyfenolů a fytosterolů.

Kde jsou nutriční hodnoty uvedeny

Nejčastěji je najdeme na obalech jednotlivých výrobků v tabulce hned vedle podrobného složení. Vyjádřeny jsou většinou pro 100 g výrobku a pro 1 porci. Často se setkáváme také s údaji pro celé balení výrobku.

Dalším z nástrojů, kde zjistit nutriční hodnoty jednotlivých potravin, jsou kalorické tabulky nebo kalkulačka kalorií. Přece jen ne všechny potraviny kupujeme v obalu a pokud člověk dodržuje přísnou dietu (redukční nebo zdravotní), mohou se mu tyto hodnoty hodit třeba u jablka, brambor, banánu nebo kysaného zelí.

Jestliže hubnete, sportujete či dodržujete zásady zdravé výživy, je vhodné nutriční hodnoty potravin sledovat. Platí, že člověk by měl denně přijmout jeden gram bílkovin na jeden kilogram tělesné váhy, a 15 procent z celkového denního příjmu energie má pocházet z tuků.

Na co si dát pozor

V odborné literatuře a na internetu naleznete informace o nutričních hodnotách všech potravin, čehož se využívá při přípravě dietních pokrmů a výpočtu jejich konečné výživové hodnoty.

Pro většinu dietářů bude klíčový především obsah kalorií nebo kilojoulů, ale pokud chce člověk dodržovat zdravý životní styl, budou pro něj důležité i další nutriční hodnoty. Dobré je sledovat obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin, které ovlivňují náš kardiovaskulární systém. Velký pozor je potřeba dát si také na nadměrný příjem soli, který může způsobovat zadržování vody v těle nebo zhoršovat zdravotní stav u některých onemocnění.

Doporučená denní dávka

Pokud studujeme nutriční hodnoty na obalech potravin, často můžeme narazit na pojem doporučená denní dávka. Ten vyjadřuje potřebný individuální příjem živin, ať už se jedná o zmiňovanou sůl nebo vitamíny minerální látky. Doporučená denní dávka živin by měla pokrýt individuální příjem průměrného jedince v dané věkové kategorii.

    Získejte ZDARMA jídelníček na míru vašim potřebám a exkluzivní SLEVY od našich partnerů!


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.