Sacharidy

Sacharidy dělíme na:

  • monosacharidy
  • oligosacharidy
  • polysacharidy
  • komplexní sacharidy

Sacharidy, které mají sladkou chuť, nazýváme cukry. Jedná se o glukózu (hroznový cukr), fruktózu (ovocný cukr) a galaktózu. Jsou to jednoduché cukry, které mohou být organismem vstřebávány.

Sladkou chuť mají také disacharidy, mezi které řadíme sacharózu (řepný cukr), mléčný cukr (laktózu) a sladový cukr (maltózu). Glukóza a fruktóza jsou ve velkém množství obsaženy v ovoci, v medu, ve vínech, zelenině a v luštěninách. Glukóza i fruktóza se podílejí se na tvorbě zubního kazu.

Komplexní sacharidy naše tělo získává z obilovin, luštěnin, brambor, ze zeleniny a ovoce. Polysacharidy dále dělíme na využitelné (stravitelné), které tělo využívá jako zdroj energie, a nevyužitelné polysacharidy, což je velice důležitá vláknina.

Doporučené množství sacharidů v potravinách člověka je 55 až 60 procent celkového energetického příjmu. To je přibližně 270 až 350 (a více) gramů denně, v závislosti na celkové dávce energie.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.