Rostlinné tuky

​Jak už vyplývá z názvu, rostlinné tuky jsou získávány z rostlin a živočišné ze zvířat. Rostliny tuky hromadí ve svých plodech, semenech či jiných částech. Rostlinné tuky najdeme třeba v dužnině palmy olejné, kokosu dále v olejninách, jako jsou řepka, sója, slunečnice, sezam, podzemnice a další. Rostlinné tuky se také někdy označují jako margaríny.

ˇ

Mezi potraviny vyrobené z rostlinných tuků řadíme:

rostlinné oleje
rostlinné tuky (margaríny)
pokrmové tuky (stoprocentní tuky, které se používají převážně na smažení/pečení. Dříve se jim říkalo také „ztužené“.
emulgované tuky

Velká většina tuků rostlinného původu má ze zdravotního hlediska přívětivé složení mastných kyselin. Obsahují více nenasycené mastné kyseliny a ty mají příznivější vliv na naše zdraví, oproti tukům živočišného původu. Snad jedinou vyjimku tvoří kokosový a palmojádrový tuk.

Nezdravé tuky

Nezdravé tuky obsahují nasycené mastné kyseliny a trans-nenasycené mastné kyseliny. Tyto tuky zapříčiňují vyšší hladinu cholesterolu a negativně tak ovlivňují funkci cév a srdce.

  • Nasycené mastné kyseliny (SAFA) – z živočišných tuků jsou obsaženy např. v másle, sádle, mléčných výrobcích, uzeninách. Z tuků rostlinného původů sem patří především již zmíněný kokosový, palmový a palmojádrový olej.
  • Trans-nenasycené mastné kyseliny (TFA) – jsou obsaženy v másle, ale největším zdrojem je ztužený rostlinný tuk, který najdeme v pečivu, v sušenkách, polevách atd.

Oproti tomu v olejích (slunečnicový, olivový, sójový…), ořechách a semínkách můžeme najít spousty zdravých tuků. Ty obsahují nenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné pro náš organismus – mají schopnost snižovat a udržovat správnou hladinu cholesterolu  .

    Získejte ZDARMA jídelníček na míru vašim potřebám a exkluzivní SLEVY od našich partnerů!


    Mohlo by vás zajímat

    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.