Vláknina

Co je vláknina?

Vláknina tvoří nestravitelnou složku potravy, která má blahodárné účinky. Funguje v těle jako kartáč, který zbavuje organismus veškerých nečistot a škodlivin. Z toho důvodu je nezbytnou součástí detoxikaci těla.

Její konzumace navíc výrazně podporuje hubnutí, a proto by při redukční dietě neměla chybět.

Dospělý člověk by měl denně přijmout 20-35 g vlákniny.

Druhy vlákniny

Známé jsou dva druhy vlákniny, a sice vláknina rozpustná a vláknina nerozpustná.

Rozpustná vláknina (v luštěninách, některých druzích ovoce, kořenové zelenině) dokáže na sebe vázat vodu. Proto v trávicím traktu člověka bobtná a její objem roste. Tím pádem z ní tělo získává energii a pocit nasycenosti.

Dobře zaměstná mikrobiální flóru ve střevech (prebiotikum) a tím zároveň zpomaluje trávení sacharidů a tuků, což je při dietách dobrým jevem.

Nerozpustná vláknina v potravinách se nachází především v celozrnných produktech a ve slupkách ovoce. Ta na rozdíl od první v trávicím traktu nefermentuje a nemůže tedy být považovaná za energetický zdroj.

Ovšem i ona má kladný vliv na trávení. Umí ve střevech zvětšit svůj obsah. Proto tam potrava nezůstává tak dlouho a tím pádem se nevstřebá tolik tuků a cukrů. V tlustém střevě na sebe naváže odpadní látky z trávení. Potom se mnohem snadněji vyprazdňujete. Z toho důvodu je vhodná pro očistu střev.

Jablečná vláknina

Velmi skloňovaná je jablečná vláknina zvaná pektin. Jedná se o rozpustnou vlákninu z jablečných slupek, která má úžasně očistné účinky, posiluje střevní mikroflóru, dodává pocit sytosti a stabilizuje krevní cukr. Je proto vhodným pomocníkem při dietách i pro diabetiky.

Doplňky stravy

Vláknina v tabletách stejně jako ostatní doplňky stravy nikdy nedokáže plně nahradit plnohodnotnou stravu. Může se stát pomocníkem při redukci hmotnosti, ale v žádném případě nejde o lék, po kterém by člověk zázračně zhubl.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.