Viscerální tuk

Viscerální tuk

Viscerální tuk je někdy nazýván tichým zabijákem. Problémy ale začne způsobovat až ve chvíli, kdy je ho v těle příliš. Potíž spočívá v tom, že se hodnota viscerálního tuku v těle velmi těžko pozná a k přesnému změření viscerálního tuku jsou zapotřebí speciální přístroje. Jeho přibližnou hodnotu však lze získat i domácím měřením.

ˇ

Jak snížit tuk v těle? Zaměřte se na ten správný

Pod pojmem tuk si většina lidí představí nežádoucí hmotu, která má na svědomí nespokojenost s postavou. Tuk je obecně vnímán jako něco velmi negativního, ačkoliv tomu tak ve skutečnosti není. Tuk není pouze symbolem pro nadbytečné kalorie, má v těle své důležité opodstatnění. Je však nutné sledovat jeho množství a také si uvědomovat, o jaký druh tuku se jedná. Není totiž tuk jako tuk. Často si lidé pletou tuk podkožní a viscerální tuk. V obou případech je důležité sledovat jejich množství těle, plní však odlišné funkce. A jeden z nich, ten nebezpečnější, dokonce není vidět.

Podkožní tuk

Jak už napovídá název, podkožní tuk se nachází přímo pod kůží. Když se lidé ptají, jak snížit tuk v těle, obvykle myslí právě podkožní tuk, ten je totiž na první pohled vidět. Pokud má někdo nadbytek podkožního tuku, jedná se o onen nehezký tuk, kterého se většina lidí snaží zbavit sportem či dietami na hubnutí.

Je nutné podotknout, že podkožní tuk má důležité funkce, bez kterých by lidské tělo nepřežilo. Slouží jako zásobárna energie, právě tuky jsou spalovány v momentě, kdy má tělo nedostatek cukrů. Chrání také tělo jako tepelný izolátor, podporuje správnou funkci metabolismu atd. Kromě toho podkožní tuk slouží tělu jako podpora při různých nemocech. Přesto by však množství podkožního tuku v těle nemělo být příliš vysoké. Regulovat ho je možné vhodnými recepty, které neobsahují příliš jednoduchých cuktů a nezdravých tuků.

Viscerální tuk – co to je?

Viscerální tuk je často nazýván tichým zabijákem, a to proto, že je na první pohled neviditelný a bez speciálních přístrojů jen velmi těžko zjistitelný. Viscerální tuk je tuková tkáň v oblasti tělesných orgánů. Slouží k tomu, aby vyplňoval mezery mezi orgány. Pro lidské zdraví je velmi podstatné, jaké má viscerální tuk hodnoty. Pokud tedy někdo řeší, jak snížit procento tuku v těle, měl by se zaměřit především na to, jak se zbavit viscerálního tuku.

Pokud jsou hodnoty viscerálního tuku v těle příliš vysoké, může to pro člověka znamenat velké množství zdravotních problémů. V případě, že kdokoliv zaznamená některý z příznaků indikujících zvýšenou úroveň viscerálního tuku v těle, měl by pomýšlet na to, jak zhubnout viscerální tuk co nejrychleji a předejít tak vzniku až smrtelných nemocí. Na zvýšené hodnoty viscerálního tuku neplatí léky, ale zdravý životní styl.

Když jsou hodnoty viscerálního tuku v pořádku

Pokud jsou hodnoty viscerálního tuku v těle v pořádku, není u zdravého člověka snížení viscerálního tuku potřeba. Problém nastává až v momentě, kdy je v těle viscerálního tuku příliš, což vede ke vzniku zánětů, které následně mohou poškodit orgány. Tím dochází k nesprávnému zpracování cukrů a problém je na světě. Odstranění viscerálního tuku není potřeba u jedince, který udržuje zdravý životní styl. To, jaké má viscerální tuk hodnoty, neovlivňuje pouze strava, ale také množství pohybu. Člověk, který se dostatečně hýbe a má vyvážený dietní jídelníček, se otázkou, jak se zbavit viscerálního tuku zabývat nemusí. Při hlídání správné životosprávy pomáhají napříkla aplikace, jako jsou kalorické tabulky.

Čím se zvyšuje úroveň viscerálního tuku?

Hodnota viscerálního tuku v těle se zvyšuje především nesprávnou životosprávou. Hubnutí viscerálního tuku je tématem především pro milovníky sladkostí. Právě nadměrné množství rafinovaných cukrů vede k nežádoucímu vzniku viscerálního tuku. Pokud se v lidském krevním oběhu již nachází příliš mnoho glukózy, začne se ukládat jako tuk. To vede k přibírání a přejídání, protože proces spouští pocity hladu. Takovou situaci může vyřešit například Keto dieta nebo jiný vhodný druh diety, jako třeba sacharidové vlny, které jsou oblíbené hlavně mezi sportovci.

Hubnutí viscerálního tuku je tím těžší, čím déle se člověk nachází v začarovaném kruhu přejídání se a nedostatku pohybu. Pokud kdokoliv v takovém životním stylu přetrvává dlouhodobě, projevuje se to obvykle i na množství tuku podkožního, které je patrné na první pohled. Nezdravé návyky mohou vést až k obezitě a s ní spojeným problémům. V takových případech je nutné nejen snížení viscerálního tuku, ale i tuku podkožního.

Co způsobuje vysoká hodnota viscerálního tuku?

Vysoká hodnota viscerálního tuku znamená pro lidské tělo obrovskou zátěž. Obalováním vnitřních orgánů nežádoucím tukem dochází ke zhoršení jejich funkce. Fakt, jaké dosahuje viscerální tuk hodnoty, také ovlivňuje funkci srdce a krevního oběhu. Velké nebezpečí představuje samozřejmě i obezita a s tím spojené deprese či sexuální dysfunkce. Obrovský problém představuje také zvýšená zánětlivost v těle. Mezi nejčastější problémy, které způsobuje vysoká hodnota viscerálního tuku v těle, patří:

  • Vysoká hladina cholesterolu,
  • vysoký krevní tlak,
  • kardiovaskulární onemocnění,
  • riziko vzniku zánětů,
  • cukrovka,
  • deprese a psychické poruchy, 
  • zhoršená funkce mozku a vznik demence,
  • vyšší riziko vzniku rakoviny,
  • poruchy metabolismu.

Měření viscerálního tuku

Měření viscerálního tuku v těle je poměrně obtížné, a ne všechny metody jsou stoprocentně spolehlivé. Dříve se někteří odborníci pokoušeli vypočítat úroveň viscerálního tuku v těle pomocí BMI, tento výpočet však nepřinášel v podstatě žádné relevantní informace. Nejspolehlivější metodou je objednat se na měření viscerálního tuku do specializovaného zařízení v nejbližším městě. Tam měří hodnoty viscerálního tuku specialisté nebo lékaři na přístrojích k tomu vybavených.

Některé zdroje uvádí, že údaj o tom, jaké dosahuje viscerální tuk hodnoty, lze získat z poměru pasu a boků. Tento poměr by u žen neměl překročit hodnotu 0,85 a u mužů 1. K dalším způsobům, jak zjistit úroveň viscerálního tuku, patří výpočet 10 % z celkové hodnoty tuku v těle. Právě takový podíl má totiž podle některých vědců na celkovém množství tělesného tuku viscerální tuk. Jedná se však o velmi orientační údaj, který se svou přesností zdaleka nepřibližuje měření viscerálního tuku na specializovaných přístrojích. Další možností je osobní váha s měřením viscerálního tuku.

Viscerální tuk – tabulka rizika

Pro domácí měření viscerálního tuku se nejčastěji používá údaj o obvodu pasu, který by neměl přesahovat 100 cm. Hodnoty se však mohou lišit u žen a mužů, obecně by obvod pasu u žen měl být nižší, tedy například pod 90 cm.

Množství viscerálního tuku Míra rizika
Do 100 cm2 Optimální hodnota
Nad 100 cm2 Vysoce riziková hodnota

 

Jak zhubnout viscerální tuk

Otázkou, jak zhubnout viscerální tuk, se v dnešní době již zabývá mnoho mužů i žen. Vzhledem k životnímu stylu, který je u stále většího množství lidí spojený se stresem, nesprávným stravováním a nedostatkem pohybu, se není čemu divit. Klíčem k odstranění viscerálního tuku je totiž právě zdravý životní styl.

Pro hubnutí viscerálního tuku jsou vhodná především aerobní cvičení s vysokou intenzitou, při kterých tělo spálí velké množství tuků. Klíčové je také omezení jednoduchých cukrů, aby si tělo bralo energii z tuků. K odstranění viscerálního tuku z těla není potřeba hladovět, stačí mít dostatečný pohyb a omezit nezdravé cukry.

Jak se zbavit viscerálního tuku nadobro

Zabýváme-li se problémem, jak se zbavit viscerálního tuku navždy, je důležité si tento cíl spojit s dlouhodobě udržitelným zdravotním stylem. Aerobní cvičení a omezení cukrů rozhodně pomáhá odstranění viscerálního tuku z těla, ale pokud není zdravý způsob života udržován dlouhodobě, viscerální tuk se může začít znovu objevovat. Pro snížení hodnoty viscerálního tuku v těle je nutné dlouhodobě dodržovat tyto zásady:

  1. Vyvážená strava: Zařaďte do svého jídelníčku více bílkovin a zdravých tuků. Konzumujte větší množství zeleniny, ryb, vajec, ořechů, avokáda a olejů lisovaných za studena. Rozhodně se vyhněte energetickým a jiným slazeným nápojům a pijte dostatečné množství vody.
  2. Vysazení jednoduchých cukrů: Právě jednoduché cukry způsobují většinu problémů, díky kterým se pak velké množství lidí potýká s potížemi, jak snížit tuk v těle. Rozlučte se s bílým pečivem i sladkostmi. Místo toho zařaďte do jídelníčku ovoce, ale v rozumném množství. Proo začátek může být dobrou alternativou Low Carb dieta.
  3. Stop přejídání a hladovění: Obojí je pro tělo špatně. Přejídání vzniká konzumací nevhodných potravin, které tělu nedodávají potřebné živiny. Stejně tak může docházet k tomu, že tělo hladoví, protože nedostává makroživiny ve správném poměru. V případě nejistoty, jak na zdravý jídelníček, může pomoci výživový poradce.
  4. Zařazení pohybu do denního programu: Velmi přínosné jsou pro hubnutí viscerálního tuku vysoce intenzivní cvičení, jako je HIIT nebo Tabata. Nejedná se však samozřejmě o cvičení, které je možné provádět na každodenní bázi. Každý den proto absolvujte alespoň krátkou procházku. Chůze patří mezi aktivity velmi prospěšné pro zdraví.
  5. Spánek je všelék: Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je základem pro správné fungování těla i odstranění viscerálního tuku. Dospělý člověk potřebuje minimálně 7 až 8 hodin spánku denně.
  6. Omezení stresu: Stres ve velké míře ovlivňuje chuť k jídlu a může vám tak do hubnutí viscerálního tuku velmi snadno hodit vidle. Nezapomínejte na odpočinek a odreagování se od starostí všedních dnů.

    Získejte ZDARMA jídelníček na míru vašim potřebám a exkluzivní SLEVY od našich partnerů!


    Mohlo by vás zajímat

    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.