Potraviny pro zahřátí: Bez polévky a zázvoru nedáte ani ránu

Zimní období je již v plném proudu a tomu je třeba přizpůsobit i svůj jídelníček. Zařaďte do něj proto potraviny pro zahřátí organismu a vaše tělo vám poděkuje správnou funkcí metabolismu i lepším prokrvením končetin.

Stravování je také nutné přizpůsobit aktuální roční době podobně jako třeba pohybové aktivity. Jiný jídelníček budete preferovat v parném létě, jiný v tuhé zimě, stejně jako během jara, léta a podzimu dáte přednost venkovnímu sportování, zatímco v zimě se stáhnete do nejbližšího fitness centra nebo posilovny. Jakých zásad se držet při sestavování zimního jídelníčku?

Studené potraviny vyřaďte

Léto je dobou studených letních salátů, které vás v horkých dnech občerství. Dodají vitamíny a nejsou přitom těžké do žaludku. Dají se lehce strávit, a proto jsou na horké dny ideální potravou, která nezatíží a dodá potřebné živiny. Vůbec je na léto vhodnější studenější strava, která organismus ochlazuje.

Na zimu je ale takový druh stravy naopak velmi nevhodný, protože snižuje odolnost, imunitu. Když přijdete vymrzlí zvenku, kde je několik stupňů pod nulou, určitě nesáhnete po salátu z cherry rajčátek, ledového salátu, oliv a tuňáka, a to přesto, že jde o velice zdravé a chutné jídlo. Zimní jídelníček by měl vypadat úplně jinak. Vsaďte především na teplé až horké potraviny, které vás zahřejí. Vaše tělo hledá subjektivní pocit tepla, který mu studené pokrmy nedodají. Zároveň tím podpoříte imunitu, obranyschopnost svého organismu. Snáze odoláte při chřipkových epidemiích.

Zahřívače rozproudí metabolismus

V zimě se také zpomaluje metabolismus. Z říše zvířat známe spoustu případů tvorů, kteří se na zimu vykrmí a prospí ji – například medvědi. Respektují tak přirozené biologické rytmy. Zima je pro ně dobou odpočinku a na její přežití se musí dopředu dostatečně vybavit zásobami. Člověk nemůže samozřejmě zimu prospat. Musí fungovat jako kdykoli jindy. Důsledkem zimy ale je, že je zpomalený, má méně energie. Nejraději by zalezl ke kamnům a nedělal vůbec nic.

Také lidské tělo vydává před zimou signály, že je třeba se zásobit na horší časy. Tělo má prostě tendenci ukládat tuk. Právě z těchto důvodů během zimy nějaký ten kilogram přibereme. Proto je třeba snažit se nastartovat metabolismus, aby dobře spaloval a netvořil tukové špíčky. Je velice důležité potřebuje podpořit organismus teplou stravou. Pomohou vám potraviny na zahřátí.

Pomůže i ostré koření

Jaké pokrmy tedy zařadit do zimního jídelníčku? Při tvorbě menu na chladné období vycházejte ze sezónních surovin, tedy pokud je to alespoň trochu možné. Možná namítnete, že v zimě nic neroste. V období vegetačního klidu je dobré těžit z toho, co jste nasbírali a nasušili v létě a na podzim. Například z uskladněných jablek se dá připravit chutný teplý kompot, nasušené houby se hodí do polévky. Ovoce skryté v útrobách mrazáku můžete rozmrazit a použít k přípravě různých teplých pokrmů. Právě nashromážděné zásoby by vám měly zajistit, že jídlo bude chutné, vyvážené a s dostatečnou zásobou vitamínů a minerálů.

Mezi zahřívací potraviny patří i koření. Můžete občas sáhnout i po ostřejších kořenících přípravcích včetně třeba chilli nebo kari. Ovšem neměli byste to s nimi přehánět. Pozor by si na ostré koření měly dávat hlavně těhotné ženy. Výbornou zahřívací potravinou je zázvor. Když vypijete zázvorový čaj, okamžitě pocítíte, že se vám po těle rozlévá příjemné teplo. Dávejte si denně alespoň jednu podobnou zahřívací potravinu.

Polévky jsou grunt zimy

Nejlepší jsou hutné polévky plné zeleniny, které zahřejí a doplní živiny. Výborná je například zelná polévka, protože zelí obsahuje hodně vitamínu C a vlákniny. Podobně bohatá na živiny je třeba dýňová polévka. Nespočet variací nabízí zeleninové vývary, do kterých se kromě kořenové zeleniny jako mrkve, petržele a celeru dá přidávat brokolice, květák, pórek a další přísady.

Nemáte-li například ve sklepě v písku uskladněnou vlastní mrkev či petržel, výbornou surovinou jsou mražené směsi nebo polévkové balíčky čerstvé zeleniny. Můžete zkusit česnekovou polévku, bramboračku s houbami. Nezapomínejte ani na luštěniny, které patří mezi bohaté zdroje rostlinných bílkovin. V oblasti polévek se fantazii meze nekladou a vždy si zajistíte chutný pokrm. Ve vašem repertoáru zimních jídel by neměly chybět ani klasické vývary jako slepičí, kuřecí či hovězí, doplněné velkou porcí zeleniny a kousky libového vařeného masa.

Příklad zimního jídelníčku

Zkusme si uvést příklad nevhodné a vhodné zimní snídaně. Nevhodná: celozrnný rohlík, kvalitní šunka, rajče, sklenice mléka nebo také müsli s mlékem a ovocem. Jedná se o studené potraviny. Vhodnou snídaní je naopak teplá ovesná kaše s jablky, která zahřeje. Stejně tak studené svačiny s ovocem jsou ideální v létě, ale v zimě je lepší vyměnit je za teplou zeleninovou polévku či teplý kompot.

Večeřeli jste v létě studené zeleninové saláty? Vyměňte je v zimě za teplé saláty s luštěninami jako fazolemi, čočkou, hrachem. Zařazujte také kvašenou zeleninu jako zelí. Pijte teplé čaje místo studené vody. Každý den si dopřejte teplý oběd s dostatkem komplexních sacharidů, bílkovin a tuků. Minimálně 50 % zeleniny tepelně upravujte. Pokud si tělo žádá tuk, dejte mu ten zdravý, třeba v podobě pečeného lososa nebo tuňáka. Výborné je zařadit denně alespoň jednu polévku.

Zahušťujte mixovanou zeleninou

Na co byste si ale měli v zimě dát pozor, jsou smetanové omáčky a hutná těžká klasická jídla – pečená vepřová s knedlíkem, sladké pokrmy. Znamenají zbytečné kalorie navíc. I když si tělo v zimních měsících říká o podobnou stravu, snažte se jí vyvarovat. Můžete si připravit odlehčenější varianty těchto jídel, abyste tělu zbytečně necpali přemíru kalorií, které nedokáže spálit, protože v zimě máte méně pohybu. Snažte se také nezahušťovat polévky klasickou jíškou či moukou. Pro zahuštění se hodí i mixovaná zelenina, jde o mnohem zdravější variantu jídla.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Přirodní fytoestrogeny: Bojovníci proti rakovině prsu i přebytečným kilům

Fytoestrogeny v potravinách mají mnoho příznivých zdravotních účinků a skvěle působí i při hubnutí. My vám dnes prozradíme, jaké suroviny tyto přírodní látky obsahují a jak je adekvátně zapojit do svého pestrého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Luštěniny: Proč je zařadit do jídelníčku a jak správně připravovat?

Za života našich babiček a prababiček byly nedílnou téměř každodenní součástí jídelníčku luštěniny. Šlo o levné, a přitom velice výživné jídlo. Bohužel se zvyšující se spotřebou masa jsme na luštěniny hodně zapomněli. Je to škoda, protože jsou jídlem výživově hodnotným, které se stále ještě dá pořídit s minimálními náklady. Pokračovat ve čtení

8 potravin proti stárnutí: Zelná šťáva a zelený čaj jako elixír nesmrtelnosti

Jak už jste se mohli dočíst v předešlých článcích na našem webu, strava má velký vliv nejen na hubnutí, naši náladu či například kvalitu spánku, ale ovlivňuje i vzhled naši pokožky. Jaké potraviny jsou vhodné pro zpomalení stárnutí? Přečtěte si náš článek, kde vám vše prozradíme. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 653 321 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?