Vitamín B6

Vitamín B6 je také přezdíván jako vitamín sportovců. Kvalitní a dostatečný přísun vitamínu B6 totiž potřebují hlavně lidé s vysokou fyzickou aktivitou, což jsou profesionální sportovci, nebo těžce manuálně pracující.

Pak ale také ženy užívající hormonální antikoncepci, lidé trpící alergií na lepek a někteří chronicky nemocní a staří lidé. Pozitivní vliv vitamínu B6 je zaznamenán i u léčby epilepsie, kdy napomáhá při snižování epileptických záchvatů a při léčbě lehčích forem deprese.

Účinky Vitamínu B6

Vitamín hlavně napomáhá při prevenci srdečních onemocnění, kdy svojí účastí v metabolismu cholesterolu působí blahodárně proti ateroskleróze. Zmírňuje příznaky syndromu karpálního tunelu a dále je svými vlastnostmi nezbytný pro syntézu nukleových kyselin, čímž je následně velice důležitý pro celkový správný růst a rozmnožování buněk v těle. Vitamín B6 se také účastní řady metabolických pochodů v mozku, napomáhá tvorbě dopaminu, tyraminu, noradrenalinu, serotoninu a dalších neurotransmiterů. V posledních letech je také studován vliv vitamínu B6, jako pravděpodobného ochránce genetické mutace buněk, díky  jeho imunologickému vlivu na organismus.

Zdroje vitamínu B6

  • Pivo (pivovarské kvasnice)
  • Pšeničné klíčky
  • Vnitřnosti ( játra, ledvinky)
  • Ryby
  • Drůbež
  • Vejce
  • Brambory, mrkev
  • Luštěniny a ořechy
  • Sója

Mnoho z vitamínu se ztrácí nešetrným vařením, konzervováním a také delším uskladňováním potravin. Pak také, jak již bylo zmíněno, orálně podávaná antikoncepce tento vitamin v těle ničí.

Denní doporučená dávkování

pro dospělé a mladistvé:

  • 1,7-2 mg pro muže
  •  1,4-1,6 mg pro ženy

pro děti:

  • 0,3-1 mg pro věk 1-3 roky
  • 1,1 mg pro věk 4-6 let
  •  1,4 mg pro věk 7-10 let

Potřeba vitaminu B6 závisí také na spotřebě bílkovin a tuků.

Nedostatek vitamínu B6

Nedostatek vitamínu B6 se často pojí s nedostatkem celé  řady béčkových vitamínů, kterou znáte jako B-komplex. Nedostatek se zprvu projevuje viditelnou nervosvalovou dráždivostí – cukání víček a mravenčením končetin, zapomnětlivostí, únavou, nespavostí a v důsledku těchto vlivů i celkovou podrážděností člověka. Jakýmsi prvním signálem pro nedostatek některého z řady B vitamínů, je vznik podélných rýh na nehtech. Mezi vážnější projevy nedostatku vitamínu řadíme záněty jazyka, rtu, nervů a strnulost a mravenčení v končetinách, které může  dětí přerůst až v křeče.

V případě předávkování nám ale nehrozí žádné velké nebezpečí, veškeré nadbytečné množství se vylučuje, aniž by ukládalo v těle. Jediným nebezpečím je vznik alergických kožních reakcí, které se projeví u citlivějších lidí.

Projevy nedostatku vitamínu

  • nedostatek je vzácný a obvykle tak chybí rovnou celý B komplex
  • bolavými rty i ústy
  • zapomnětlivost
  • kožní záněty
  • zvýšená nervosvalová dráždivost cukání víček křeče
  • praskání v  koutcích úst
  • nevolností a zvracením
  • chudokrevností
  • depresemi
  • páchnoucím dechem

Základem léčby je dostatečný  příjem potravin, kde se vitamin B6 nalézá. Také můžeme užívat suplementy, což jsou výživové doplňky obsahující vitamín.

31.10.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Zapomeňte na knedlíky: tipy na zdravé a lehké přílohy

30.08.2018

Možná se divíte, že přílohy a hubnutí k sobě příliš nepasují. Pointa je ale v tom, že většina nejčastějších příloh v běžných jídelníčcích se skládá z brambor a produktů z bílé mouky, které tělu nedodají živiny a zásobují ho zbytečnými kaloriemi. Existují ale také přílohy, které jsou nutričně bohaté, obsahují vitamíny a naopak neobsahují příliš kalorií. A které přílohy to jsou? Pokračovat ve čtení

5 receptů na čočkovou polévku: tradice i moderna

28.08.2018

Máte v oblibě čočkovou polévku? Chutná vám její tradiční pojetí, nebo byste upřednostnili něco novějšího a modernějšího? To všechno totiž čočka zvládne. Receptů na čočkovou polévku je nepřeberné množství a vyzkoušet můžete nejen klasickou zelenou čočku, ale například i její červenou variantu. Pokračovat ve čtení

Recepty z cizrny

13.07.2018

Co je cizrna, jak ji uvařit a v jakých receptech ji můžete nalézt? Cizrna je jedním z pokrmů zdravé výživy, kterou si v dnešní době osvojuje čím dál tím více lidí. Pokračovat ve čtení

Jak na výrobu domácích ořechových a semínkových másel

28.02.2018

Másla se vyrábí ze syrových nebo opražených ořechů. Z těch opražených mají másla výraznější ořechovou chuť. Pokračovat ve čtení

Kam za čerstvou rybou v Praze

22.01.2018

Zajímá vás, kam pro ryby, případně dary moře a jiné vodní pochoutky, u kterých záleží především na čerstvosti? Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 262 929 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?