Vitamín B6

Pak ale také ženy užívající hormonální antikoncepci, lidé trpící alergií na lepek a někteří chronicky nemocní a staří lidé. Pozitivní vliv vitamínu B6 je zaznamenán i u léčby epilepsie, kdy napomáhá při snižování epileptických záchvatů a při léčbě lehčích forem deprese.

Účinky Vitamínu B6

Vitamín hlavně napomáhá při prevenci srdečních onemocnění, kdy svojí účastí v metabolismu cholesterolu působí blahodárně proti ateroskleróze. Zmírňuje příznaky syndromu karpálního tunelu a dále je svými vlastnostmi nezbytný pro syntézu nukleových kyselin, čímž je následně velice důležitý pro celkový správný růst a rozmnožování buněk v těle. Vitamín B6 se také účastní řady metabolických pochodů v mozku, napomáhá tvorbě dopaminu, tyraminu, noradrenalinu, serotoninu a dalších neurotransmiterů. V posledních letech je také studován vliv vitamínu B6, jako pravděpodobného ochránce genetické mutace buněk, díky  jeho imunologickému vlivu na organismus.

Zdroje vitamínu B6

  • Pivo (pivovarské kvasnice)
  • Pšeničné klíčky
  • Vnitřnosti ( játra, ledvinky)
  • Ryby
  • Drůbež
  • Vejce
  • Brambory, mrkev
  • Luštěniny a ořechy
  • Sója

Mnoho z vitamínu se ztrácí nešetrným vařením, konzervováním a také delším uskladňováním potravin. Pak také, jak již bylo zmíněno, orálně podávaná antikoncepce tento vitamin v těle ničí.

Denní doporučená dávkování

pro dospělé a mladistvé:

  • 1,7-2 mg pro muže
  •  1,4-1,6 mg pro ženy

pro děti:

  • 0,3-1 mg pro věk 1-3 roky
  • 1,1 mg pro věk 4-6 let
  •  1,4 mg pro věk 7-10 let

Potřeba vitaminu B6 závisí také na spotřebě bílkovin a tuků.

Nedostatek vitamínu B6

Nedostatek vitamínu B6 se často pojí s nedostatkem celé  řady béčkových vitamínů, kterou znáte jako B-komplex. Nedostatek se zprvu projevuje viditelnou nervosvalovou dráždivostí – cukání víček a mravenčením končetin, zapomnětlivostí, únavou, nespavostí a v důsledku těchto vlivů i celkovou podrážděností člověka. Jakýmsi prvním signálem pro nedostatek některého z řady B vitamínů, je vznik podélných rýh na nehtech. Mezi vážnější projevy nedostatku vitamínu řadíme záněty jazyka, rtu, nervů a strnulost a mravenčení v končetinách, které může  dětí přerůst až v křeče.

V případě předávkování nám ale nehrozí žádné velké nebezpečí, veškeré nadbytečné množství se vylučuje, aniž by ukládalo v těle. Jediným nebezpečím je vznik alergických kožních reakcí, které se projeví u citlivějších lidí.

Projevy nedostatku vitamínu

  • nedostatek je vzácný a obvykle tak chybí rovnou celý B komplex
  • bolavými rty i ústy
  • zapomnětlivost
  • kožní záněty
  • zvýšená nervosvalová dráždivost cukání víček křeče
  • praskání v  koutcích úst
  • nevolností a zvracením
  • chudokrevností
  • depresemi
  • páchnoucím dechem

Základem léčby je dostatečný  příjem potravin, kde se vitamin B6 nalézá. Také můžeme užívat suplementy, což jsou výživové doplňky obsahující vitamín.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.