Vitamín C

Vitamín C je ve vodě rozpustná živina. Je nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví. V lidském těle plní vitamín C mnoho důležitých funkcí. Je citlivý na teplo a oxidaci.

Nejbohatším zdrojem vitamínu C je ovoce a zelenina. Konkrétně pak šípek, rakytník, citrusové plody, brambory nebo rajčata, papriky, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi a brusinky.

Jelikož je vitamín C, stejně jako většina ostatních vitamínů, termolabilní (varem o něj přicházíme), rozhodně je zapotřebí jej konzumovat ve svém nejpřirozenějším stavu. Namísto tepelně upravených pokrmů, můžete podávat zdravou večeři v podobě čerstvého zeleninového salátu. To samé platí i pro zbytek denního jídla. V krajních případech je možné použít napařování nebo chvilkové spaření vroucí vodou.

Pozitivní vliv na naše zdraví

  • imunitní podpora těla, během které dochází ke stimulaci tvorby bílých krvinek
  • účinný antioxidant, jenž vychytává volné radikály a zabraňuje poškození tkání
  • tvorba kolagenu, který je nedílnou součástí všech pojivových struktur, pokud je kolagenu méně, dochází k zvýšenému riziku aterosklerózy, kdy tělo začíná vyztužovat cévy cholesterolem, neb nemá jinou možnost
  • zajištění pružnosti cév, kostí, ale také zubů
  • předchází vzniku paradontózy, zamezuje krvácivosti dásní
  • výrazná regenerační podpora
  • nezbytný pro vstřebatelnost železa

Nedostatek vitamínu C vede k řadě závažných onemocnění. Projevuje se zpomaleným růstem, zvýšenou kazivostí zubů, narušením stavby kostí, sníženou odolností vůči infekcím, zvýšenou únavou, žaludečními problémy či otoky kloubu a dásní.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.