Chcete mít zdravé ratolesti? Takhle by měl vypadat jídelníček předškolních dětí a školáků

Jděte svým dětem příkladem i ve stravování a neučte je špatnému životnímu stylu plného sladkostí, limonád a nic nedělání. Poradíme vám, co byl měl mít každý předškolák i školou povinný potomek ve svém jídelníčku. 

Chcete ze svého dítěte vychovat člověka, který bude žít a stravovat se zdravě? Určitě odpovídáte, že ano. V tom případě neponechávejte nic náhodě, a snažte se své potomky hravou a nenásilnou formou přivést ke zdravému životnímu stylu už během raného dětství. V budoucnosti se vám to zúročí. Dětem přejdou návyky zdravého stravování do krve.

Předškolní děti potřebují vápník

První kategorií jsou školkové děti a předškoláci, tedy děti do věku 6 let. Uvedené období dětského života je charakteristické zvýšeným růstem. Děti během něho potřebují především velké množství mléčných výrobků a mléka kvůli vápníku, který je základem pro stavbu kostí. Nesmí chybět také kvalitní bílkoviny a tuky, protože i jejich ostatní tělesné orgány se vyvíjejí.

Od 3 do 6 let se děti většinu dne stravují v mateřské školce. Jako rodiče byste se proto měli zajímat o jídelníček, který kuchařky dětem připravují a pokud budete mít pocit, že v něm něco chybí, snažit se ovlivnit jeho tvorbu. Je tak důležité znát jídelníček ve školce, abyste případně věděli, co ještě domácí stravou doplnit.

Jaké zásady stravování byste měli u školkových dětí dodržovat?

  • Jíst 5-6 porcí denně, a to tři větší jídla (snídaně, oběd, večeře) a dvě nebo tři svačiny.

  • Nejlepší je pokrmy vařit, případně je možné i dusit, péct nebo zapékat, rozhodně se vyhněte smažení.

  • Na dochucení se hodí bylinky, ovšem i jich byste měli užívat s mírou. Rozhodně solit minimálně.

  • Pít více než litr tekutin za den. Nejlepší jsou neperlivé vody, čaje, a to zelené, bylinkové a ovocné, mléko, 100% nedoslazované džusy či ovocné šťávy, ovšem v ředěném stavu.

Jídelníček pro děti ve školce na tři dny:

1. den

Snídaně: Ovocný tvaroh, houska, čaj

Svačina: Bílý jogurt, sušenky BeBe, ovoce

Oběd: Rajská polévka, Přírodní krůtí řízek s rýží, rajčatový salát

Svačina: Rohlík se sýrovou pomazánkou, okurka

Večeře: Zeleninový vývar s vejcem, rohlík

2. den

Snídaně: Kaše z mletých ovesných vloček s medem a oříšky, čaj

Svačina: Dětský jogurt s ovocem

Oběd: Brokolicová polévka, kuřecí prsa na žampionech, brambory, okurkový salát

Svačina: Chléb se slunečnicovými semínky, dětská šunka, rajče

Večeře: Dětské rybí filé, brambory

3. den

Snídaně: Pribináček, ovoce, rohlík, ovocné mléko

Svačina: Piškoty, ovocná přesnídávka

Oběd: Kmínová polévka, fazolový guláš s kuřecím masem, chléb, ovoce

Svačina: Houska, vajíčková pomazánka, paprika, mléko

Večeře: Zapékaná zelenina se šunkou a sýrem


Školáci se neobejdou bez železa

Děti ve škole se většinou stravují ve školní jídelně. Mají-li možnost vybírat z více pokrmů, snažte se je naučit, aby si vybíraly to nejzdravější. Nikdy také nezapomínejte chystat jim do školy zdravé svačiny. Stejně tak jako snídani můžete u dítěte do cca 12 let věku ovlivnit i jeho stravování odpoledne a večer.

Nezapomínejte na dostatek zeleniny a ovoce, ale zase to s nimi nepřehánějte, protože příliš mnoho vlákniny nemusí na dětská střeva působit nejlépe. Také podíl mléka a mléčných výrobků nemusí být tak vysoký, jako v minulé životní etapě. Růst ve věku 7-12 let není tak rychlý.

Naopak po 12. roce věku mnohdy začíná rychlejší vývoj. Tehdy je potřeba opět zvýšit podíl fosforu a vápníku z mléčných výrobku a zapomínat by se nemělo ani na železo, které se nejefektivněji získává z masa, a vitamín B12, jež můžeme vytěžit z vajec, masa a mléčných výrobků. Proto by tyto složky neměly ve stravě teenagerů rozhodně chybět.

Jaké zásady stravování byste měli u školáků dodržovat?

  • Jíst cca 5 krát denně, rozhodně nezapomínat na svačiny a ráno snídat.

  • Pít cca 1,5-2 litry denně.

  • Dávat dostatek kvalitního libového masa.

Jídelníček pro školáky na tři dny:

1. den

Snídaně: Ovocné müsli, ředěný pomerančový džus

Svačina: Bulka s dýňovými semínky, šunka, jablko

Oběd: Slepičí vývar s nudlemi, pečené kuře s bramborem, salát z rajčat, paprik a okurek

Svačina: Grahamový chléb se sýrovou pomazánkou, okurka

Večeře: Bramborová polévka s houbami

2. den

Snídaně: Bílý jogurt, sezónní ovoce, BeBe sušenky

Svačina: Chléb se sýrem, hruška

Oběd: Polévka s krupkami, rizoto se zeleninou a kousky kuřecího masa, rajčatový salát

Svačina: Ovocný jogurt, rohlík

Večeře: Fazolová polévka s párkem

3. den

Snídaně: Pohanková kaše s medem a ovocem

Svačina: Bílý jogurt, rohlík, pomeranč

Oběd: Hovězí vývar s játrovými knedlíčky, králík na česneku s bramborem, okurkový salát

Svačina: Ovocný tvaroh, houska

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem, rajče

Jak ještě ovlivnit stravování dětí?

I když to možná nebude jednoduché, snažte se jít dětem příkladem a formou hry ukazovat, jak vypadá zdravé stravování. Nezvykejte je na příliš slané pokrmy. Dohlédněte, aby sladké a perlivé nápoje nahradily 100% džusy, které řeďte neperlivou vodou 1:1. Místo bílého cukru raději používejte přiměřeně med, který má nižší glykemický index.

Zapomeňte na polotovary a konzervované potraviny. Vyhněte se uzeninám, zapomeňte na smažená jídla. Podporujte děti v konzumaci ovoce a zeleniny. Zeleniny mohou klidně sníst tři porce denně, ovoce bez potíží dvě. Dávejte důraz hlavně na pestrou a výživnou stravu. Pokud ji budete dodržovat, dá se přimhouřit oko i nad pamlskem, který si dítě občas dopřeje.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Potraviny pro zahřátí: Bez polévky a zázvoru nedáte ani ránu

Zimní období je již v plném proudu a tomu je třeba přizpůsobit i svůj jídelníček. Zařaďte do něj proto potraviny pro zahřátí organismu a vaše tělo vám poděkuje správnou funkcí metabolismu i lepším prokrvením končetin. Pokračovat ve čtení

Jak připravit teplou večeři do 59 korun? aneb Drahá zdravá strava je jen mýtus

„Jez zdravě,“ určitě už jste podobnou větu slyšeli už mnohokrát. „Jenže to stojí spoustu peněz,“ namítnete možná. Nemáte ale pravdu a my vám ukážeme proč. Pokračovat ve čtení

Tip na skvělé sexuální výkony: Jezte pečený celer místo smažených bramborových hranolků

Určitě už dobře víte, které potraviny jsou zdravé, a které nikoli. Informace se na vás valí ze všech stran. Nejspíše si ale nevíte rady s tím, jakým způsobem ony nezdravé potraviny v jídelníčku nahradit. Přitom není problém je vyměnit za lepší a zdravější alternativu. Pokračovat ve čtení

Asijská dieta: Buďte štíhlí díky rýži

Pokud hledáte cestu, jak shodit přebytečné kilogramy a oblíbili jste si asijskou kuchyni, můžete spojit příjemné s užitečným. Budete jíst pokrmy, které vám chuťově vyhovují a navíc kila budou utěšeně mizet. Zkuste to. Každý jsme trochu jiný, každému vyhovují jiné stravovací návyky a chutě a možná právě tohle je pro vás cesta, jak docílit štíhlejší postavy. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 339 217 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?