Chcete mít zdravé ratolesti? Takhle by měl vypadat jídelníček předškolních dětí a školáků

Jděte svým dětem příkladem i ve stravování a neučte je špatnému životnímu stylu plného sladkostí, limonád a nic nedělání. Poradíme vám, co byl měl mít každý předškolák i školou povinný potomek ve svém jídelníčku. 

Chcete ze svého dítěte vychovat člověka, který bude žít a stravovat se zdravě? Určitě odpovídáte, že ano. V tom případě neponechávejte nic náhodě, a snažte se své potomky hravou a nenásilnou formou přivést ke zdravému životnímu stylu už během raného dětství. V budoucnosti se vám to zúročí. Dětem přejdou návyky zdravého stravování do krve.

Předškolní děti potřebují vápník

První kategorií jsou školkové děti a předškoláci, tedy děti do věku 6 let. Uvedené období dětského života je charakteristické zvýšeným růstem. Děti během něho potřebují především velké množství mléčných výrobků a mléka kvůli vápníku, který je základem pro stavbu kostí. Nesmí chybět také kvalitní bílkoviny a tuky, protože i jejich ostatní tělesné orgány se vyvíjejí.

Od 3 do 6 let se děti většinu dne stravují v mateřské školce. Jako rodiče byste se proto měli zajímat o jídelníček, který kuchařky dětem připravují a pokud budete mít pocit, že v něm něco chybí, snažit se ovlivnit jeho tvorbu. Je tak důležité znát jídelníček ve školce, abyste případně věděli, co ještě domácí stravou doplnit.

Jaké zásady stravování byste měli u školkových dětí dodržovat?

  • Jíst 5-6 porcí denně, a to tři větší jídla (snídaně, oběd, večeře) a dvě nebo tři svačiny.

  • Nejlepší je pokrmy vařit, případně je možné i dusit, péct nebo zapékat, rozhodně se vyhněte smažení.

  • Na dochucení se hodí bylinky, ovšem i jich byste měli užívat s mírou. Rozhodně solit minimálně.

  • Pít více než litr tekutin za den. Nejlepší jsou neperlivé vody, čaje, a to zelené, bylinkové a ovocné, mléko, 100% nedoslazované džusy či ovocné šťávy, ovšem v ředěném stavu.

Jídelníček pro děti ve školce na tři dny:

1. den

Snídaně: Ovocný tvaroh, houska, čaj

Svačina: Bílý jogurt, sušenky BeBe, ovoce

Oběd: Rajská polévka, Přírodní krůtí řízek s rýží, rajčatový salát

Svačina: Rohlík se sýrovou pomazánkou, okurka

Večeře: Zeleninový vývar s vejcem, rohlík

2. den

Snídaně: Kaše z mletých ovesných vloček s medem a oříšky, čaj

Svačina: Dětský jogurt s ovocem

Oběd: Brokolicová polévka, kuřecí prsa na žampionech, brambory, okurkový salát

Svačina: Chléb se slunečnicovými semínky, dětská šunka, rajče

Večeře: Dětské rybí filé, brambory

3. den

Snídaně: Pribináček, ovoce, rohlík, ovocné mléko

Svačina: Piškoty, ovocná přesnídávka

Oběd: Kmínová polévka, fazolový guláš s kuřecím masem, chléb, ovoce

Svačina: Houska, vajíčková pomazánka, paprika, mléko

Večeře: Zapékaná zelenina se šunkou a sýrem


Školáci se neobejdou bez železa

Děti ve škole se většinou stravují ve školní jídelně. Mají-li možnost vybírat z více pokrmů, snažte se je naučit, aby si vybíraly to nejzdravější. Nikdy také nezapomínejte chystat jim do školy zdravé svačiny. Stejně tak jako snídani můžete u dítěte do cca 12 let věku ovlivnit i jeho stravování odpoledne a večer.

Nezapomínejte na dostatek zeleniny a ovoce, ale zase to s nimi nepřehánějte, protože příliš mnoho vlákniny nemusí na dětská střeva působit nejlépe. Také podíl mléka a mléčných výrobků nemusí být tak vysoký, jako v minulé životní etapě. Růst ve věku 7-12 let není tak rychlý.

Naopak po 12. roce věku mnohdy začíná rychlejší vývoj. Tehdy je potřeba opět zvýšit podíl fosforu a vápníku z mléčných výrobku a zapomínat by se nemělo ani na železo, které se nejefektivněji získává z masa, a vitamín B12, jež můžeme vytěžit z vajec, masa a mléčných výrobků. Proto by tyto složky neměly ve stravě teenagerů rozhodně chybět.

Jaké zásady stravování byste měli u školáků dodržovat?

  • Jíst cca 5 krát denně, rozhodně nezapomínat na svačiny a ráno snídat.

  • Pít cca 1,5-2 litry denně.

  • Dávat dostatek kvalitního libového masa.

Jídelníček pro školáky na tři dny:

1. den

Snídaně: Ovocné müsli, ředěný pomerančový džus

Svačina: Bulka s dýňovými semínky, šunka, jablko

Oběd: Slepičí vývar s nudlemi, pečené kuře s bramborem, salát z rajčat, paprik a okurek

Svačina: Grahamový chléb se sýrovou pomazánkou, okurka

Večeře: Bramborová polévka s houbami

2. den

Snídaně: Bílý jogurt, sezónní ovoce, BeBe sušenky

Svačina: Chléb se sýrem, hruška

Oběd: Polévka s krupkami, rizoto se zeleninou a kousky kuřecího masa, rajčatový salát

Svačina: Ovocný jogurt, rohlík

Večeře: Fazolová polévka s párkem

3. den

Snídaně: Pohanková kaše s medem a ovocem

Svačina: Bílý jogurt, rohlík, pomeranč

Oběd: Hovězí vývar s játrovými knedlíčky, králík na česneku s bramborem, okurkový salát

Svačina: Ovocný tvaroh, houska

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem, rajče

Jak ještě ovlivnit stravování dětí?

I když to možná nebude jednoduché, snažte se jít dětem příkladem a formou hry ukazovat, jak vypadá zdravé stravování. Nezvykejte je na příliš slané pokrmy. Dohlédněte, aby sladké a perlivé nápoje nahradily 100% džusy, které řeďte neperlivou vodou 1:1. Místo bílého cukru raději používejte přiměřeně med, který má nižší glykemický index.

Zapomeňte na polotovary a konzervované potraviny. Vyhněte se uzeninám, zapomeňte na smažená jídla. Podporujte děti v konzumaci ovoce a zeleniny. Zeleniny mohou klidně sníst tři porce denně, ovoce bez potíží dvě. Dávejte důraz hlavně na pestrou a výživnou stravu. Pokud ji budete dodržovat, dá se přimhouřit oko i nad pamlskem, který si dítě občas dopřeje.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 169 304 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?