Makrobiotická strava

Makrobiotické stravování pochází z Japonska, potraviny se při něm rozdělují do skupin podle energií jin a jang. U makrobiotické stravy se ale nemusíte tímto rozdělením řídit hned od začátku, pokud nechcete. Možná se k němu dopracujete později, nebo vám bude vyhovovat pouze omezení dovážených potravin a úprava jídelníčku. Makrobiotická strava vychází z japonské filozofie, která mluví o cestě ke vní

Základy makrobiotiky

  • Potraviny pochází z místa, kde žijete, nejlépe od farmářů a z domácích chovů, neosahují chemii, jsou nejlépe eko a bio
  • Potraviny musí být čerstvé
  • Ovoce, zelenina, ryby musí pocházet z našeho pásma
  • Není vhodné konzumovat mléko, je omezená konzumace masa a vajec
  • Nekonzumují se mražené a konzervované potraviny, polotovary
  • Je omezena konzumace bílé mouky a cukrů (slaďte ovocem, obilnými slady…)
  • Jídlo se může tepelně upravovat, ale je vhodné tepelnou úpravu omezit
  • Potrava musí být lehce stravitelná, proto je třeba jídlo v ústech dobře rozžvýkat
  • Makrobiotický jídelníček tvoří 30 - 50 % celozrnné obiloviny, 15 - 25 % zelenina, 5 - 15 % luštěniny, procenta závisí na ročním období. Zbylá procenta tvoří ovoce, omezeně také ryby a vejce.
  • Pije se voda, bylinkové čaje, obilné kávy
  • Nepřejídejte se

Rozdělení potravin na jin a jang

Taoistické učení mluví o vnímání energie z přírody. Proto je v makrobiotickém jídelníčku velký obsah bílkovin a zeleniny. Energie Jin je uvolňující a Jang stahující. Jin a jang musí být v rovnováze, to platí i o vyváženosti potravin s energií Jin a Jang v makrobiotickém jídelníčku. Převaha potravin Jin způsobuje záněty a oslabení organismu. Převaha Jang potravin zase kardiovaskulární problémy, infarkty apod.

Potraviny s velkou energií jin (ochlazují) – káva, čaje, cukr, čokoláda, alkohol, mléčné výrobky, oleje, zmrzliny

Potraviny s velkou energií jang (zahřívají) – potraviny živočišného původu, česnek a cibule, polévky, pečená a smažená potrava
Neutrální potraviny tvoří většinu jídelníčku – semínka, celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina. Dalším krokem v makrobiotickém stravování je naučit se vyvážit kyselé a zásadité potraviny v jídelníčku.

Výhody makrobiotického stravování – snížení rizika nemocí, odstranění zahlenění (snížená konzumace mléka)

Nevýhody – strava nemusí obsahovat všechny důležité živiny, tomuto riziku se ale dá předejít plánováním jídelníčku

02.09.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vláknina

05.09.2018

Vláknina v potravinách je důležitou složkou. Umí rozpohybovat trávicí systém a přináší řadu benefitů. Pokračovat ve čtení

Beta-karoten

07.07.2018

Beta karoten je zdrojem vitamínu A a v organismu zastává řadu důležitých funkcí. Posloužit nám může také jako přírodní barvivo. Najdeme ho v margarínech a ovocných nápojích. Pokračovat ve čtení

Ukliďte si ve svém těle, aby se neucpal lymfatický systém

27.03.2017

Únava, zdravotní potíže, které zdánlivě nemají žádnou vnější příčinu – zatím vším může stát stagnující lymfatický systém. Pokud se nějak necítíte ve své kůži, a přitom nevidíte žádný skutečný důvod svých obtíží, zkuste rozhýbat svou lymfu. Možná brzy pocítíte změny. Získáte více energie, vaše tělo přestane hromadit škodliviny, které způsobují různé potíže. Pokračovat ve čtení

Zeleninová dieta

17.08.2016

Pro lepší nastartování metabolismu a detoxikaci těla je vhodné zařadit do jídelníčku větší množství zeleniny. Nejen tyto výhody, ale i zhubnutí, vám může poskytnout zeleninová dieta. Pokračovat ve čtení

Citrónová dieta

17.02.2016

Výživoví poradci vám potvrdí, že citron je velmi zdravou potravinou, která pomáhá k účinné detoxikaci lidského těla. Citrusy obecně dokážou podporovat metabolismus, a právě proto se stávají součástí diet.  Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 289 806 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?