Neshánějte jahody u dvanácti měsíčků aneb jak uchovat potraviny na zimu

Skladování potravin vypěstovaných v letních měsících má několik výhod, jako například že je máte hned po ruce nebo že ušetříte peníze za kupované nesezónní plodiny. Je ale také potřeba při uchovávání potravin dodržovat určitá pravidla, díky kterým by se přes zimu neměly zkazit. 

Zima je obdobím vegetačního klidu. Pole, louky i lesy přikryje sněhový příkrov. Nedá se nic sklízet. Milovníky zdravé výživy, kteří dokážou myslet dopředu, ale nic takového nepřekvapí. Dobře vědí, že se musí zásobit dopředu, aby v zimě netrpěli nedostatkem vitamínů a potravin, které jsou nabité minerály a stopovými prvky, které prospívají lidskému tělu.

Na zimu je třeba se nachystat už od léta. Nadbytek čerstvých plodů, které nezkonzumujete, lze zavařovat, sušit, zamrazovat, vhodně skladovat. Potom se nemusíte bát nejchladnějšího období roku. A až zima zaťuká na dveře, odpovíte jí, že jste dobře připraveni.

Skleníkové plody seženete i v lednu

Pohádka o dvanácti měsíčkách vypráví o tom, jak je možné i v tuhé zimě sehnat čerstvé jahody. Dnes už to není jenom pohádka. Skutečně můžete i během zimy sehnat v supermarketech různé čerstvé ovoce, včetně zmiňovaných jahod. Jedná se ale samozřejmě o skleníkové plody vypěstované pod umělým osvětlením. Jsou velmi drahé, což je logické. Energii, která zajistí rostlinám a plodům světlo a teplo, musí někdo zaplatit. Tím někým se stáváte vy, konečný spotřebitel. Navíc takové plody, které sluníčko ani neviděly, budou mít velmi nízkou nutriční hodnotu, postrádají totiž vysoký obsah vitamínů a minerálů. Mohou jim je dodat jedině sluneční paprsky a interakce rostliny s nimi.

Vyplývá z toho, že potraviny tohoto druhu je lepší v zimě nekupovat. Utratíte zbytečně peníze a výživový efekt bude mizivý. Také chuť se samozřejmě nedá srovnávat s čerstvě natrhanými plody ze zahrádky. Přesto můžete mít kvalitní jahody i v zimě, když si zavaříte plody za své zahrádky nebo samosběru. Zkrátka ovládnout skladování potravin se vám vyplatí. Budete mít dostatek vitamínů, minerálů, vlákniny i dalších látek i během tuhé zimy. Jak na to?

Ovoce na mražení do cukru neobalujte

Už v létě se připravujte na zimu. Pokud máte v bytě dostatečný prostor, je výhodné pořídit si samostatný větší mrazák. V bytě ho dejte na severní stranu kuchyně či do komory, v rodinném domě se vejde do sklepa. Přebytky čerstvých plodů nejenom ovoce, ale zeleniny pak můžete zamrazit a uchovat po mnoho měsíců. Jde o rychlý a zdravý způsob uchovávání potravin.

Mražením se voda změní v ledové krystaly a nedochází tak k růstu mikroorganismů. Je nejlepší zamrazit ovoce okamžitě po sklizni, tak je co nejčerstvější. Větší ovoce nařežte na menší kousky a pak zamrazujte, menší ovoce jako třeba maliny stačí samozřejmě v jednotlivých kusech. Ovoce omyjte a dobře osušte (plody pak nebudou obalené v ledu), potom dejte do mikrotenového sáčku a zamrazte. Vytvářejte si sáčky s porcemi, které najednou spotřebujete, protože jednou rozmrazené ovoce se znovu nezamrazuje.

Neobalujte také ovoce do cukru, aby se nekazilo – je to nesmysl. Zmražené ovoce se zkazit nemůže a je hloupost do něj přidávat další cukr, je to navíc proti zásadám zdravé výživy. Skvěle se zamrazuje hlavně bobulové ovoce, kromě jahod třeba i borůvky, rybíz, ostružiny. I v zimě pak obohatíte jídelníček o ovocné pokrmy a svačiny. Překvapením není ani to, že je možné zamrazit i omyté a osušené houby, hodí se k tomu hlavně velmi mladé plodnice třeba žampionů nebo hříbků.

Sušit můžete i zeleninu a maso

Dalším způsobem konzervace potravin je sušení. Nasbírejte si houby a nasušte je. V zimě potom můžete přidávat houby do různých jídel, třeba typické slovenské kapustnice, bramboračky s houbama, houbové polévky, vánočního houbového kuby. Při vaření budou příjemně vonět a dodají vám také řadu výživných látek. Navíc jsou skvělé pro dietní pokrmy.

Platí, že byste měli sušit houby dobře očištěné a nakrájené na tenké plátky. Zpracujte je na sušení hned po příchodu z lesa, na nic nečekejte. Rychle se totiž kazí, proto se rozhodně nedoporučuje čekat s jejich zpracováním do druhého dne. Ideální je sušit přirozeným způsobem, než plody vystavovat umělému teplu sušiček. Výborně se hodí půda rodinného domu, nebo jakákoli jiné místo, kde je sucho, teplo a nevyskytuje se vysoká vlhkost vzduchu, zároveň by mělo jít o bezprašné prostředí.

Ovšem kromě hub můžete sušením uchovávat i spoustu dalších potravin. Z ovoce se na sušení výborně hodí jablka a hrušky nakrájené na tenké plátky. Křížaly bývaly oblíbenou zimní pochoutkou našich dědečků a babiček a jsou navíc mnohem zdravější než chipsy, čokoláda či sušenky. Až budete potřebovat v zimě příděl mlsání, protože vás bude deptat nedostatek světla, sáhněte po pytlíku s křížalami. Dobré jsou na sušení i meruňky, skvělý lék proti stresu.

Sušit lze i zeleninu, například si můžete připravit svoje vlastní sušená rajčata. V neposlední řadě lze sušit i maso. Je pravdou, že sušené maso může být vynikající železnou zásobou, kterou můžete vzít s sebou třeba na cesty.

Zavařovat nebo mrazit?

Výborným způsobem, jak uchovat velké množství ovoce a zeleniny, je zavařování. Ovocný kompot se dá udělat z mnoha plodů během celého léta a podzimu. Pokud jste v létě zaváhali, ještě nyní může být na pořadu dne například zavařování hrušek. Otázka také zní, zda je lepší zamražování nebo zavařování. Obojí má svoje plus a minus.

Nevýhodou zavařování je skutečnost, že tepelným zpracováním ovoce ztrácí část vitamínů, především vitamín C. Platí proto, že je dobré sterilovat jen nezbytně nutnou dobu, pak se velká část vitamínů uchová. Na druhou stranu můžete zpracovat i velké přebytky ovoce ze zahrady, což se vám při mražení podařit nemůže, jedině, že byste měli sklepní prostory po okraj naplněné mrazícími boxy. Konzervovat zavařováním můžete i zeleninu, a to různé druhy. Sklenice kořenové zeleniny se v zimě bude hodit na svíčkovou, kvašené sterilované zelí na zelňačku, sterilované okurky pro chuť k masu, stejně tak různé zelné čalamády.

Zkuste ale také zavařování červené řepy. Tato plodina je u některých lidí trochu popelkou kvůli své výrazné chuti, přitom se jedná o vynikající zeleninu vhodnou pro detoxikaci nebo doplnění cenných vitamínů a minerálů třeba při rekonvalescenci. Pokud ji vhodně zpracujete, výrazná chuť nemusí být problém a svému tělu dopřejete nutriční bombu, což je v dlouhé bezútěšné zimě důležité.

Nedávejte brambory vedle jablek

Pokud nepěstujete brambory na zahradě a někde jste v obchodě narazili na kvalitní, kupte si je. Nyní je přesně ten správný čas pořídit si brambory na uskladnění. Vyplatí se mít jich zásobu na celou zimu. Dobrý suchý chladný a dobře větraný tmavý sklep je pro domácnost požehnáním. Nejenom, že v něm můžete mít tuto plodinu, ale do bedny z písku se dá uložit třeba i kořenová zelenina. Brambory je lepší ukládat do bedýnek do menších vrstev než do pytlů. Teplota skladování by měla být 3-5 °C, nejvíce ale 7°C.

Ovšem pozor. Není dobré skladovat společně brambory a ovoce, snadno načichne a znehodnocuje se tím chuť obojího. Dříve měly sklepy starých rodinných domů oddělené místnosti, v jedné byly brambory, ve druhé zelí, ve třetí kořenová zelenina, v další ovoce, což je ideální stav. Pokud to není možné, snažte se alespoň, aby brambory a jablka nebyly vedle sebe, ale každé v jiném koutě. Co ještě neskladovat vedle sebe? Mrkev vedle rajčat (mrkev hořkne) cibule u rajčat (cibule ztrácí říz) petržel, kapustu a okurky u rajčat a jablek (zelenina žloutne). Nemáte-li skladovací prostory, dá se velká úroda jablek z vašeho sadu využít na moštování jablek v nejbližší moštárně. Na zimu pak budete mít výživný nápoj plný vitamínu C.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?