Otázky, na které jste se možná chtěli zeptat

Jak je to s dnes nabízenými „light“ potravinami, jsou pro tělo dobré nebo je to pouze marketingový tah výrobců?

Light potraviny jsou opravdu spíše marketingovým nástrojem. Odlehčení talíře můžeme vhodněji dosáhnout jiným poměrem živin na talíři – zmenšit klasickou přílohu a nahradit ji různě upravenou zeleninou. Odlehčení tučnosti na kategorii „polotučné“ se oficiálně doporučuje u mléčných produktů, kvůli aterogenitě (ukládání tuku v cévách) určitých druhů nasycených mastných kyselin, který by měly být zastoupeny v potravě cca 1/3.

Jaký máte názor na nahrazení běžných potravin za bezlepkové v rámci úbytku váhy?

Vyřadit lepek pro běžnou populaci z důvodu hubnutí nedoporučuji. Ano lepku, pokud příliš nedbáme, co jíme, běžně sníme více než je vhodné. Takže cesta odlehčení o lepek je lepší výběr v restauraci přirozeně bezlepkových příloh (brambory, rýže, zmenšení přílohy klasické a doplnění zeleninou, grilovaná zelenina, zeleninový salát, pohanka,…) či domácí příprava stravy. I zařazení žitného pečiva nám mírně sníží lepek ve stravě. Pravidlo pestrosti a přiměřenosti je dostačující. Racionální strava nám přinese benefit odlehčení lepku, nevyhledávejme problémy a speciálnosti, tam kde není třeba.

V dnešní době je moderní se stravovat vegetariánsky nebo vegansky, mnoho lidí tento způsob stravování vyhledává i pro dosažení úbytku na váze. Jaký je vás názor na tento trend ve spojitosti s hubnutím?

Vegetariánství, pokud je se znalostí problematiky dobře uplatňováno, se považuje za plnohodnotný systém stravování. Není však pro každého. Musíme mít informace, počítat s větším časovým prostorem na přípravu jídla. Já doporučuji se inspirovat vegetariány a zvýšit konzumaci celozrnného pečiva, ořechů, semínek, kvalitních rostlinných olejů, luštěniny a naučit se různě upravovat zeleninu. Veganství je podstatně přísnější a chudší na řadu živin zejm. bílkoviny – nedoporučuje se během mateřství, malým dětem. Veganství, jako směr stravování je spíše filozofickým náhledem na život a je to na rozhodnutí každého z nás. Jako prostředek na hubnutí nedoporučuji – šlo by spíše o „detox“ bez dostatku bílkovin, který se nehodí pro každého a v dané životní realitě – např. aktivní sportující jedinec je zcela toto stravování nevhodné.

Je poučka o tom, že ovoce by se mělo jíst pouze do určité odpolední hodiny pravdivá nebo je to již přežitá fáma?

Ano, traduje se toto doporučení. Asi to není základním problémem jídelníčků klientů. Ovoce má větší podíl cukrů, většinou více lidem chutná než zelenina, takže u 1 porce ovoce většinou nezůstane. Zaměřila bych se více dbát na celkový poměr ovoce: zelenina / den  – 1:2. V jídelníčkách bývá spousta jiného k řešení, takže jen jablko večer výsledek hubnoucí snahy nezhatí.

Že je pitný režim důležitý, už je dnes známá věc, také se ví, že slazené nápoje jsou plné cukru a nevhodné pro dlouhodobé pití. Co byste doporučila k doplňování tekutin krom běžné vody?

Vodu můžeme ochutit citronem, mátou, rozkrojenou okurkou přidanou do džbánu, zázvorem, kurkumou, citronovou trávou, ovocem. Dále vyberme kvalitní čaje – roibos, zelené čaje, bylinné – i vychlazené, neochucené minerální vody – a vše střídat.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.