Glykemický index

V poslední době je glykemický index potravin hojně skloňovanou veličinou, která je ovšem bezrozměrná, nemá tedy žádné jednotky. Vyjadřuje rychlost, s jakou lidské tělo využije glukózu z dané potraviny.

Každá potravina má svůj vlastní glykemický index. Když sníte určitou potravinu a dvě hodiny po jejím požití sledujete glykémii, hladinu cukru v krvi, potom plocha pod její křivkou je vlastně vyjádřením glykemického indexu. Tato plocha se dá vyjádřit v procentech. Základem je, že glukóza má index 100. Ostatní potraviny mají tento index nižší.

V glykemickém indexu hraje roli spousta věcí, včetně obsahu vlákniny (vláknina zpomaluje vstřebávání cukru), délka jejího vaření. Kromě toho ale rychlost vstřebávání ovlivňuje i množství potravy v žaludku (je-li větší, tělo tráví rychleji, snaží se potravy co nejdříve zbavit a rychlejší je proto i růst glykémie).

Zdravé jsou ty potraviny, které mají nízký glykemický index od 55, například většina zeleniny a ovoce, černý chléb, ořechy. Neovlivňují tolik výkyvy glykémie, jež mohou vést i ke vzniku cukrovky II. typu.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

1 171 744 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?