Vitamín B

B-komplex je souhrnné označení pro vitamíny skupiny B. Jsou ve vodě rozpustné a především nezbytné pro správné fungování metabolismu.

Rozdělení – vitamíny B:

  • B1 – thiamin: Zpevňuje nervstvo a svalstvo. Je důležitý pro metabolismus cukrů, udržuje potřebnou hladinu kyslíku v krvi.
  • B2 – riboflavin: Růstový vitamín. Nedostatek ale i nadbytek způsobuje otoky na rtech, jazyku, záněty očních spojivek. Důležitou roli hraje při nitrobuněčné dýchání.
  • B3 – niacin: Je nezbytně potřebný při tvorbě energie v buňkách. Je důležitý při srdeční, nervové a svalové činnosti, při udržování zdravé kůže a dobrého fungování trávicího traktu.
  • B4 – adenin
  • B5 – kyselina pantotenová: Konjugát kyseliny pantotenové je růstovým faktorem pro některé mikroorganismy. Vyskytuje se v každé živé hmotě, nejbohatší zdrojem jsou vnitřnosti, droždí, žloutek, čerstvá zelenina.
  • B6 – pyridoxin: Udržuje činnost ústředního svalstva, má zklidňující účinky, podporuje tvorbu krvinek a ukládání tuků.
  • B7 – biotin
  • B9 – kyselina listová: V malé míře je syntetizovaná střevními bakteriemi. Synergicky s kyselinou listovou působí vitamin B12.
  • B10 – kyselina para-aminobenzenová
  • B11 – cholin
  • B12 – kobalamin: Je součástí enzymů, podporuje tvorbu krve a je nezbytný pro tvorbu DNA. Vzácně se nachází i v rostlinném materiálu.

Hlavním zdrojem vitamínu skupiny B jsou kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny (také jáhly), luštěniny, a ořechy. Jedná se o základní potraviny, které není složité zahrnout do svých fit receptů. Nedostatek vitamínu B způsobuje ekzémy, pasový opar, únavu, poruchy spánku, deprese a migrény. Nízký příjem se také podílí na vypadávání vlasů, popraskané vysušené pokožce či nechutenství.

Předávkování je možné v případě vyššího příjmu doplňků stravy či tabletek. B komplex lze tělu dodávat přirozenou cestou ve formě zdravého jídelníčku na hubnutí, vyhněte se chemicky upraveným produktům.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.