Chcete vyhrát boj s nadváhou? Jezte dostatek citrusů

Snáze štěpíte tuky a uklidíte si střeva

Především je velmi důležitý vysoký obsah vitamínu C v citrusech. V tomto ohledu jsou velice důležité citrony a pomeranče. Velké množství tohoto vitamínu jednoznačně napomáhá spalování tuků a tedy hubnutí. Také díky obsahu fytoflavonoidů dochází k lepšímu štěpení tuků.

Právě proto se citrusy stávají součástí diet. Snáze spalujete a tím pádem neukládáte do zásob. Podstatné je i velké množství vlákniny obsažené v citrusech. Je všeobecně známo, že vláknina povzbuzuje trávení, což je velmi podstatné. Dokáže účinně uklidit střeva, zbavit je natrávených zbytků a tím se významně zrychlí proces zpracování potravy. Příjemným bonusem jsou také pravidelné nabídky na citrony akce, díky kterým je možné nakupovat i cenově výhodněji.

Citron ztlumí váš apetit

Jaké citrusy dostaneme na našem trhu? Samozřejmě vede citron. Rozředěná šťáva z něj je výborným detoxikačním prostředkem pro lidský organismus. Ředí a čistí krev, reguluje hladinu cholesterolu i optimální krevní tlak. Podporuje játra, působí jako účinný močopudný prostředek. Pomáhá v těle udržovat správnou hladinu pH kolem 7,0, což je velmi důležité. Můžete si přidávat čerstvou citronovou šťávu do čaje, ovšem nikoli do horkého, ale vlažného. Vysoké teploty dokážou vitamín C úspěšně zničit.

Dalším velkým pozitivem žlutého plodu se jeho kyselá a lehce nahořklá chuť. Dokáže působit na chuťové pohárky a tlumit chuť k jídlu. To platí i obecně, nejenom v případě citronu. Kyselá a hořká chuť zaměstná vaše chuťové pohárky mnohem více, než sladká a vás potom nebude honit mlsná. Dále má citron nízký glykemický index. Zajistí, že se budete cítit delší dobu nasycení a nenapadne vás sáhnout po dalším jídle. Nesporné je i antiseptické a antibakteriální působení citronů. Lépe se vám vyhne chřipka, nechlazení. Dokážete si lépe poradit třeba i s krvácením dásní.

Vitamínová bomba pro nemocné

Dalším nejužívanějším citrusem jsou pomeranče. Patří doslova mezi vitamínové bomby, protože kromě vitamínu C v najdete i vitamín A, dále některé vitamíny skupiny B1, B2, B3, B5, B6, B7, E a K. Právě proto nemocným nosíme pomeranče jako vynikající zdroj vitamínů. Dále je zde velké množství draslíku (zajišťuje například rovnováhu vody v těle, pomáhá srdci, v poměrně vysokém množství je zde i vápník, fosfor a hořčík. Pomeranč má jednoznačně kladné vliv na hladinu cholesterolu, krevní tlak, imunitu, ale i vlasy a zrak. Vzhledem k posílení imunity je dobré si pomeranče dopřávat hlavně v zimních měsících.

Pozor na interakci s léky

Chuti grapefruitu nepodlehne každý, protože je lehce nahořklá. I zde ale nejdeme také hodně vitamínu C, bioflavonoidů a dost velké množství kyseliny listové. Ovšem u grapefruitu je nutné dávat pozor na dávkování. Vědecké studie prokázaly, že konzumace grepu brání rozkladu některých léků ve střevech a játrech, takže hrozí předávkování těmito léky. Způsobují to látky zvané furanokumariny. Týká se to hlavně léků na snížení cholesterolu a vysokého krevního tlaku. Proto s konzumací grapefruitu buďte opatrní, pokud berete nějaké léky, ptejte se lékárníka.

Obecně je třeba citrusy jíst s mírou také v těhotenství, kvůli prevenci alergiím miminka a také překyselení organismu. Jsou maminky, které se citrusům během očekávání potomka raději vyhýbají úplně.

Velký plod proti kocovině

Už u nás zdomácnělo také pomelo vyznačující se nejenom velkým množstvím vitamínů A a C, ale také velkou porcí draslíku a železa. Naproti tomu nemá skoro žádný sodík. Výborně kontroluje hladinu cholesterolu v krvi. Kromě toho působí na odhleňování dýchacích cest což má pozitivní vliv na kašel, snižuje otoky, bojuje proti kocovině, pomáhá snižovat otoky. I pomelo je podobně jako pomeranč účinným bojovníkem proti infekcím, pomáhá imunitě.

Výborně se uplatní i v kuchyni

Možná máte pocit, že citrusy se dají jíst jedině čerstvé například jako dopolední svačina. Obsahují totiž také určité množství cukru a sacharidy je nejvhodnější konzumovat dopoledne. Pravda je ale taková, že s přirozeným cukrem v ovoci si lidské tělo poradí mnohem snáze. Proto občas můžete udělat výjimky a dát si citrusový plod i odpoledne, váš recept, jak zhubnout by tím neměl být nijak významně narušen.

Důležité je dát si ale jenom jeden plod, nepřecpávat se. Obecně redukční diety zařazují většinou maximálně dvě ovocné svačiny denně. Citrusy ale můžete použít místo chipsů k mlsání u televize. Zkuste si oloupat několik plodů a připravit pro celou rodinu do misky lodičky různých citrusů. Uvidíte, že se po nich zapráší. Také se mohou stát součástí snídaňových ovesných kaší, dají se použít do müsli. Samozřejmě jsou použitelné i v teplé kuchyni – například kuře na citronu, kachna na pomerančích. Vzhledem k tomu, že ale v těchto případech ovoce prochází zpracováním při vysokých teplotách, obsah vitamínů se znehodnocuje. Nicméně právě pečená kachna získá jedinečnou chuť a v případě, že je k dostání kachna v akci, jedná se o poměrně výživný a cenově dostupný pokrm. Kuře či kachna v akci jsou dostupné především v sezóně svátků, stejně tak i citrusy.

© COPYRIGHT 2024 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.